اولین جلسه گروه مطالعاتی برنامه درسی و آموزش علوم و فناوری

کارگاه ها و دوره های آموزشی

 

تاریخ جلسه: ۲۸/۵/۸۸

اعضاء حاضر در جلسه:

جناب آقایان: دکتر امانی- دکتر بدریان- دکتر وصالی- دکتر عابدین- دکتر معتمدی- دکتر ارشدی- دکتر احمدی- دانشور- کامیابی

سرکار خانم ها: دکتر شکرباغانی- دکتر هنرپرور- علوی- فرنوش- حسینی

دکتر امانی: موضوع سیگ ها در تمام دنیا رایج است. گستره سیگ ها به گستره علائق مردم جهان بر میگردد و با توجه به علائق خودشان هدفی خاص را دنبال می کنند. در سراسر جهان گروه های مختلفی از افرارد فعالیت می کنند چه فردی و چه گروهی و به شکل انجمن ها سازماندهی می‌شوند.

در ایران سیگ ها توسط انجمن مطالعات برنامه درسی شکل گیری شد که در طی ۳ سال ۱۴ گروه مطالعاتی دارای علائق ویژه تشکیل شده است و فعالیت می کنند.

در ادامه دکتر امانی پروپوزال گروه را در جلسه خواندند. و از اعضا خواستند در مورد اهداف، برنامه سالانه در این جلسه بحث و همفکری شود.

دکتر وصالی: به عنوان سؤال یا پیشنهاد با توجه به صحبتهای شما من متوجه شدم اگر بخواهیم به نتیجه برسیم در عین حال که برنامه کامل داریم می توانیم با یک برنامه قابل اجرا شروع کرد و به نوعی یک برنامه اجرایی داشته باشیم در حد برگزاری نشست علمی ماهانه. با توجه به شرایط و درگیری افراد شاید بیشتر از آنکه به فکر این باشیم که چه کاری انجام دهیم باید به این فکر کنیم که این گروه چگونه تداوم داشته باشد حتی خیلی محدود.

دکتر امانی: باید در این جلسه به این نتیجه برسیم که در این گروه از چه افرادی دعوت شود. عضو رسمی چه کسانی باشند. جلسات چند وقت یکبار برگزار شود. در مورد چه موضوعاتی بحث شود. حتی می توان جلساتی تحت عنوان Reading داشته باشیم که از قبل متنی از یک کتاب یا پژوهش از طریق ایمیل برای اعضا ارسال شود و در یک جلسه بحث و بررسی شود.

خانم علوی: این گروه باید ارتباط قوی با معلمان داشته باشد. با این تعداد منشأ اثری نمی تواند داشته باشد. از طریق انجمن معلمان اطلاع رسانی شود و این گروه معرفی شوند. یک اطلاع رسانی و جمع آوری یک گروه پشتیبان که گسترش دهنده این اهداف هستند.

دکتر معتمدی: می توان یک بیانیه داشته باشیم که در مجلات رشد اطلاع رسانی شود. همچنین می توان به عنوان یک کار علمی عنوان مقالات را مشخص کنیم تا یک پایه ریزی برای چاپ ویژه نامه باشد.

دکتر وصالی: یک نوع هم اندیشی وجود دارد کاها متفاوت باشد اما مکمل کار یکدیگر باشیم. یک فرصت است برای چاپ مقالات، ارائه سخنرانی- مکانی است برای دریافت ایده ها و منتقل کردن تجربیات بین افرادی که در جاهای مختلف فعالیت دارند.

آیا می توان یک فعالیت مشخصی را در قالب نشست های هم اندیشی دنبال کرد که رفته رفته درک متقابل به وجود آمده و به هدف خاص برسیم.

دکتر احمدی: یک سؤالی برای من پیش آمده که آیا اگر آموزش علوم در کشور آسیب ببیند ما عکس العمل نشان می دهیم؟ آیا این گروه مدافع آموزش علوم در کشور می باشد؟ امروز برای گرفتن اطلاعات خیلی آسان می توان به یافته ها دست پیدا کرد. یک نگرانی من این است که آموزش علوم در دفتر ما رشد ندارد. آیا این گروه می تواند دلیل این آسیب دیدگی را پیدا کند.

دکتر بدریان: در رابطه با اختیارات سیگ علوم و میزان تاثیرگزاری آن در آموزش و پرورش کشورمان باید عرض کنم که همان اختیاراتی را که معمولاً یک انجمن علمی دارد، این گروه هم خواهد داشت با این تفاوت که این اختیارات از یک انجمن بسیار قدرتمند به نام انجمن مطالعات برنامه درسی ایران که بیش از ده سال سابقه فعالیت دارد و از نفوذ بسیار بالایی در دستگاه آموزش و پرورش برخوردار است نشات می‌گیرد. بنابراین باید انتظار داشت که با توجه به ظرفیت‌های موجود، این گروه تازه تاسیس در اندک زمانی می‌تواند جایگاه واقعی خود پیدا کرده و از نفوذ بالایی برخوردار گردد.

آقای کامیابی: ما چون بیشتر در ارتباط با معلمان هستیم مشاهده می کنیم یک خلأ وجود دارد که نیازهایشان برطرف نمی شود. اگر چنین سیگی تشکیل شود و مشکل و نیازها را برطرف کند خیلی می تواند مفید مؤثر باشد. ارائه آموزش علوم در یک چنین جایی می تواند جای خالی مرجعی که معلمان به آن نیاز دارند را پر کند.

دکتر عابدین: به نظر من عنوان خیلی بزرگ است. تعریف سیگ کامل مشخص نشده است. درست است که اسم ما علوم پایه است و مثل یک طیف به هم پیوسته است. باید عنوان ریزتر باشد تا همه بتوانیم در موردش صحبت کنیم. چرا بحث رفت سراغ معلمان؟ باید نقطه مشترکی از آموزش علوم در دانشگاه پیدا کنیم. باید دروس عمومی دانشگاه ها را با پایه متوسطه و راهنمایی مقایسه کنیم و نقطه مشترک را بیابیم.

آقای دانشور: باید آموزش علوم بین معلمان و دانش آموزان گسترش پیدا کند و به آنها رسمیت داده شود.

دکتر وصالی: بین هدف، راهبردها و شیوه ها تفاوت وجود دارد. مشخصاً مخاطب ما معلم- دانش اموز و والدین هستند. من پیشنهاد می کنم اگر یک کار محدود ولی مداوم انجام پذیرد تا قدرت و تداوم فعالیت‌های گروه تضمین گردد.

دکتر شکرباغانی: مسئله مهم است که چه کنیم تا فعالیت‌های سیگ تداوم داشته باشد و جلسات قطع نشود. باید یک سری اعضای اصلی داشته باشیم. اطلاع رسانی به معلمان سبب می‌شود تا معلمانی که علاقمند هستند در جلسات ما شرکت نمایند. هر چند علوم تجربی شاخه‌های زیادی دارد، اما هدف اصلی ما در کل آموزش علوم است. بحث باید گسترده باشد و فعالیت‌ها را به یک موضوع محدود نکنیم. با توجه به اینکه همه اعضای سیگ به نوعی درگیر مسلئل پژوهشی و آموزشی حوزه آموزش علوم هستند، می‌توان در برخی‌ از جلسات، نتیجه پژوهش‌های انجام گرفته در حوزه آموزش علوم را مطرح نمود تا در گام اول ارتقای سطح علمی خود اعضای سیگ هم مهیا گردد. البته باید این جلسات از طرف انجمن حمایت شود.

دکتر بدریان: از آنجایی که در بسیاری از مناطق آموزش و پرورش انجمن‌های علمی معلمان تشکیل شده است و با هدف پشتیبانی علمی فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد، باید خاطر نشان کرد که نباید حوزه فعالیت‌های سیگ علوم معطوف به ارتباط مستقیم با معلمان و ارایه خدمات علمی به آنان باشد؛ بلکه باید فعالیت‌های آکادمیکی همچون انتشار مقاله‌های علمی- پژوهشی، انتشار کتاب‌های مناسب و همچنین برگزاری نشست‌های علمی و همایش‌های باشد. ارتباط مناسب سیگ علوم با انجمن‌های علمی معلمان می‌تواند منجر به انتقال سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌های سیگ به لایه‌های پایینی بدنه آموزش و پرورش به ویژه در بخش آموزش علوم منجر شود.

دکتر ارشدی: برداشت ذهنی متفاوتی در ذهن دوستان پیش آمده. ضرورت تشکیل این مجمع چیست؟ ما کارهای نظری و بنیادی در کشور انجام نداده‌ایم و تنها به بومی‌سازی برخی یافته‌های خارجی اکتفا کرده‌ایم. می توان از این فرصت استفاده کرد. ما در حوزه کارشناسی دچار مشکل هستیم. می‌توانیم زیر مجموعه انجمن باشیم. برای رسیدن به هدف یک الزاماتی را خواهان است که ما می‌توانیم ایده دهیم. عنوان را می‌توان بهبود کیفیت آموزش علوم در کشور قرار دهیم. از یک هسته ابتدایی کار را شروع کنیم با این نیت که به یک مغز متفکر در این حیطه برسیم. ما مشکلاتی را در دانشگاهها شاهد هستیم. افراد دعوت می‌شوند و نظریه پردازی می‌کنند. اول باید مبانی نظری را تقویت کرد. نیروهای نخبه شناسایی شود. اشاعه از طریق شبکه‌های اینترنتی. غیر از معلمان عناصر تأثیرگذارتی داریم که باید شناسایی شود.

دکتر امانی: مخاطب ما صرفاً معلمان نیستند. ما یک گروه علاقمندیم. حیطه ورودمان به آموزش عالی یا غیررسمی. قرار است خودمان رشد کنیم و در هر جایی هستیم و توان اجرا داریم آن نقطه فعال خواهد شد توسط افرادی که با آنها در ارتباط هستیم. قرار نیست کاری گردن کسی بیافتد.

جمع بندی:

تاریخ جلسات چهارشنبه آخر هر ماه که جدول زمانبندی توسط دکتر بدریان آماده شود.

برای هر جلسه موضوع خاص مشخص شود و بحث روی همان موضوع متمرکز شود.

یک نشست خبری هر چند ماه یک بار برگزار شود و به موضوع وقایع آموزش علوم در جهان – ایران و منطقه بپردازیم.