چهاردهمین دوره جشنواره پایان نامه سال دانشجویی در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد

کارگاه ها و دوره های آموزشی
دولت با روحیه انقلابی رویکرد ملی به توانمندیهای داخلی داشته باشد

آیین اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان چهاردهمین دوره پایان نامه سال دانشجویی صبح امروز ۱۰ خرداد ماه به همت سازمان انتشارات جهاددانشگاهی در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

رییس جهاد دانشگاهی:
دولت با روحیه انقلابی رویکرد ملی به توانمندیهای داخلی داشته باشد  
 

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی به نقل (ایسنا)، در این مراسم که با حضور دکتر نسرین سلطانخواه معاون علمی و فناوری رییس جمهور،دکتر سید حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی،دکتر نادری منش معاون آموزشی وزارت علم،تحقیقات و فناوری،حجه الاسلام و المسلمین محمدنژاد معاون پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و جمع کثیری از اساتید و دانشجویان برگزار شد،دکتر سید حمیدرضا طیبی رییس جهاد دانشگاهی در سخنانی با بیان اینکه حلقه مفقوده تجاری‌سازی دانش باید توسط معاونت علمی و فناوری پر شود، اظهار کرد: در حال حاضر در عرصه تولید علم و تجاری سازی در کشور مشکلی وجود ندارد، بلکه مشکل اصلی کاربردی کردن علم و فناوری است، توقع ما از دولت این است که با روحیه انقلابی رویکرد ملی به توانمندی‌های داخل داشته باشد.

طیبی با بیان اینکه اکثر عناوین پایان‌نامه‌هایی که در این دوره از جشنواره ارائه شده مرتبط با نیازهای کشور است، گفت: برای اینکه بتوان پایان‌نامه‌های کاربردی در کشور داشته باشیم باید توانمندی‌های خود را بیش از پیش باور داشته باشیم.

وی افزود: اینکه متاسفانه برخی مسئولان در عمل باور جدی نسبت به توانمندی‌های داخلی ندارند.

وی با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای کشورها، گفت: تفاوت الگوی توسعه در برداشت‌های فرهنگی است، البته باور این است که راه را می‌دانیم بنابراین می‌توانیم روند توسعه کشور را پیش ببریم.

وی یادآور شد: در کشور ما جریانات منفعت از قبل از انقلاب شکل گرفته و در تجارت و واردات توانمندی‌های خوبی دارد. بحث این است که نمی توان این جریان منافع را نادیده گرفت اما می توان اما می‌توان جهت آن را به سمت به تولید معطوف کرد.

رییس جهاد دانشگاهی گفت: در ایران باید جایگاه‌های صنعتی با اقتضائات زمان انتخاب شود چرا که دهه پیشرفت و عدالت، مدیران خاص خود را می‌خواهد.

رییس جهاد دانشگاهی همچنین تاکید کرد: مسئولان باید قدرت اتخاذ تصمیمات انقلابی را داشته باشند. چرا که تنها سه برنامه تا رسیدن به سند چشم انداز بیست ساله باقی مانده است و نیازمند اتخاذ چنین تصمیماتی برای رسیدن به اهداف هستیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه نقشه جامع علمی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی است و رییس جمهور نیز دقت خوبی در آن دارند و تاکید شده که نقشه دارای شاخص‌های عددی باشد.

وی همچنین با اشاره به بررسی برنامه پنجم توسعه در مجلس، ابراز امیدواری کرد: نقشه جامع علمی نیز در تدوین برنامه پنجم در مجلس مورد استفاده قرار گیرد.

 

معاون علمی ریاست‌جمهوری:
جهاد دانشگاهی باید حلقه وصل نیازها و مراکز تحقیقاتی باشد  

 

معاون علمی و فناوری رییس جمهور در مراسم اختتامیه چهاردهمین دوره پایان‌نامه سال دانشجویی، تاکید کرد: جهاد دانشگاهی باید حلقه وصل نیازها و مراکز تحقیقاتی باشد و در فعالیت‌های تحقیقاتی راه‌های میانبر را شناسایی کند.

 دکتر نسرین سلطانخواه در این مراسم  پژوهش را مهمترین عامل برای توسعه و پیشرفت کشور دانست و اظهار کرد: اگر باور داشته باشیم که علم و فناوری زیرساخت همه امور است، آن موقع است که علم پایه و مبنای کارها می‌شود.

وی با بیان اینکه در گذشته عرصه‌های قدرت نمایی در دنیا میزان توانمندی‌های نظامی و صنعتی بود، گفت: در حال حاضر عنصر اصلی مقایسه قدرت، عنصر دانایی است، از این روست که مقام معظم رهبری فرمودند دانش عامل عزت، رفاه، امنیت و قدرت است.

به گفته سلطانخواه، هرچه میزان تسلط بر عنصر دانایی بیشتر شود به طور قطع تضمین کننده این است که مسیر پیشرفت و توسعه هموار می‌شود که در این راستا باید به تولید دانش دست یافت که این کار نیز نیازمند پژوهش است تا پاسخگوی نیاز حال و آینده باشد.

وی با تاکید بر اینکه پژوهش به دو دسته تقسیم می‌شود، پژوهش‌های معطوف به نیازهای آینده و مرزهای دانش و پژوهش‌های پاسخگوی نیازهای روز کشور از جمله آن است.

به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهور، مرکز ثقل انجام پژوهش‌ها در اکثر کشورها، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و محور اصلی انجام پژوهش‌ها نیز دانشجویان تحصیلات تکمیلی است که خوشبختانه در حال حاضر در کشور ۴۰ تا ۵۰ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل هستند که ظرفیت خوبی در حوزه پژوهش به شمار می‌روند.

رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به دو سرمایه انسانی و مالی که در اختیار کشورهاست، تاکید کرد: این سرمایه‌ها باید به بهترین وجه در پاسخگویی به نیازها استفاده شود تا هم مشکلات حل شده و هم محققان رضایت روحی و روانی به دست آورند.

وی با بیان اینکه در این عرصه باید نیازهایی شناسایی و تبدیل به موضوع شود، گفت: تبدیل نیازها به موضوع در نوبه خود کار بسیار مهمی به شمار می‌رود. این نیازها در جایی بیرون از مراکز تحقیقاتی مانند صنعت و سازمان‌های اجتماعی که توانایی تشخیص نیازها را دارند باید شناسایی شود. اما متاسفانه یکی از مشکلات این است که مکان‌هایی که نیاز دارند توانایی تبدیل آنها به مساله را ندارند، بنابراین باید بتوانیم به نحو مطلوب مساله‌شناسی و مساله‌یابی کنیم و سپس دانشجویان را درگیر پاسخگویی به آنها کنیم.

سلطانخواه درباره راهکارهای حل این مشکلات نیز توضیح داد: مهمترین موضوع این است که باید به سمت تقاضامحوری پیش برویم تا بتوانیم حلقه مفقوده عرضه و تقاضا را حل کنیم. همچنین باید راه تعریف مساله را یاد بگیریم.

به گفته وی، یکی از مهمترین کارهای دیگری که باید انجام شود این است که از پژوهش و پژوهشگر حمایت لازم صورت گیرد که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش کرده که این حمایت‌ها را انجام دهد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور خاطر نشان کرد: خوشبختانه در دهه چهارم انقلاب اسلامی، در باور به توانمندی‌ها و داشته‌های خود و تکیه بر آنچه خود داریم، در اوج خود قرار داریم که این مهم در سایه وجود روحیه خودباوری و اعتماد به نفس و باور به توان مردم در مقام معظم رهبری است. همچنین این روحیه نیز در رییس جمهور وجود دارد که همواره شعار «می‌شود، ما می‌توانیم» را سر داده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حمایت از پژوهش و پژوهشگران، حمایت‌ از دانشجویان دکتری و طرح اعطای پژوهانه به این دانشجویان را یکی از این اقدامات بیان کرد و گفت: این طرح در نیمه دوم سال گذشته با همکاری وزارت خانه‌های علوم و بهداشت اجرا و طی آن به ۲۵۰۰ دانشجوی دکتری پژوهانه پنج میلیون تومانی اعطا شد.

وی ابراز  امیدواری کرد که این طرح در سال جاری با جمعیت تحت پوشش بیشتری اجرا شود که در این راستا بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان به این طرح اعتبار اختصاص یافته است.

به گزارش ایسنا، رییس بنیاد ملی نخبگان گام بعدی انجام پژوهش را تامین نیازهای تجهیزاتی بیان و اظهار کرد: معاونت علمی و فناوری در سال گذشته ۴۰ میلیارد تومان برای بحث تجهیزات دانشگاهها به وزارت خانه‌های علوم و بهداشت کمک کرد.

سلطانخواه در خاتمه با اشاره به مصوبه بنیاد ملی نخبگان برای حمایت از دانشجویان پسادکتری، گفت: براساس آیین نامه حمایت از دانشجویان پسادکتری واجد شرایط نخبگی، اگر فارغ‌التحصیلان دکتری البته چنانچه سه سال از فراغت از تحصیل آنها نگذشته باشد، در مراکز پژوهشی مشغول به فعالیت شوند علاوه بر حقوقی که از آن مرکز دریافت می‌کنند‌ حقوقی معادل یک ماه دریافتی استادیار پایه یک را نیز به مدت یک سال دریافت خواهند کرد.

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها:
نبود بانک اطلاعاتی کارآمد از مهمترین مشکلات در عرصه پایان‌نامه‌هاست  
 

 

معاون پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، نبود بانک اطلاعاتی کارآمد را یکی از مهمترین مشکلات در حوزه پایان‌نامه‌های دانشجویی کشور بیان کرد.

بر اسا این گزارش،حجت‌الاسلام محمد نژاد نیز در مراسم اختتامیه چهاردهمین دوره پایان‌نامه سال دانشجویی، با اشاره به اعطای نشان شیخ بهایی به پایان نامه‌ها و پژوهش‌های حوزه علوم دینی، گفت: این نشان فرصتی است تا توجه جدی و بیشتر بر مطالعات بین رشته‌ای با دغدغه دینی در حوزه علم صورت گیرد تا از ذخیره عظیم قرآن و احادیث بهره کامل برده شود.

وی تصریح کرد: یکی از راه‌های برون رفت از مشکلاتی که در عرصه تولید علم در کشور داریم، توجه به مطالعات میان رشته‌ای مبتنی بر منابع تمدنی و دینی است، چرا که در طول تاریخ تمدن ایرانی، درخشان ترین دوره‌ها زمان تلاقی اسلام و تمدن ایرانی بوده است.

وی با اشاره به وجود مشکلات فراوان در عرصه پایان نامه‌ها گفت: کارشناسان ما هر ساله به طور مستقیم به دانشگاه‌ها رفته و پایان نامه‌های موجود را بررسی می‌کنند که در این بررسی‌ها به مشکلات زیادی در تدوین پایان نامه‌ها توسط دانشجویان برخورده‌اند که یکی از مهمترین مشکل‌ها عدم وجود بانک اطلاعاتی کارآمد و به روز است. البته بانک اطلاعاتی پایان نامه‌های فعلی یعنی «ایران داک» توانسته به صورت مطلوب فعالیت کند اما فاصله زیادی با شرایط ایده آل دارد چرا که از زمان دفاع و ورود اطلاعات پایان نامه‌ها به بانک اطلاعاتی، موضوعات تکراری بسیار زیادی انجام می‌شود.

محمدنژاد خاطر نشان کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که در این بانک اطلاعاتی وجود دارد این است که کلیدواژه‌ها در چکیده پایان نامه‌ها به طور دقیق انتخاب نشده‌اند به طوری که ۸۰ درصد پایان نامه‌هایی که با کلید واژه‌ها انتخاب شده و در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد، به دردشان نمی‌خورد که مهمترین علت آن تخصصی انتخاب نکردن کلید واژه‌هاست.

وی افزود: در حال حاضر تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی ما متناسب با اساتید نیست. البته در این شرایط اصلا اعتقادی به کم کردن دانشجویان نداریم بلکه باید اهتمام بیشتری در بین دانشجویان ایجاد شود. همچنین اساتید باید با دقت و زمان بیشتری در این عرصه فعالیت کنند. البته گروه‌های علمی هم فعالانه باید در عرصه پایان نامه‌ها حضور داشته باشند تا شاهد پایان نامه‌های کارآمدتر و بهتر باشیم.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم مهرمحمدی و نجاریان از اساتید راهنمای برتر این دوره طی سخنانی به مرور مشکلات مراحل تهیه پایان‌نامه‌های دانشجویی پرداختند.

دبیر چهاردهمین دوره پایان نامه سال دانشجویی خبرداد:
چاپ پایان نامه‌های برگزیده تمامی دوره‌ها/
برگزاری مرحله ای جشنواره از سال آینده    

دبیر چهاردهمین دوره پایان نامه سال دانشجویی گفت: با توافقی که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده پایان نامه های برگزیده تمامی دوره‌ها، در سال جاری چاپ می شود.

محمد سلگی که در مراسم اختتامیه چهاردهمین دوره پایان نامه سال دانشجویی سخن می گفت، با بیان این که این جشنواره در سه بخش برگزار می‌شود، گفت: ۴۷۲ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که در بخش اصلی ۴۱۷ پایان نامه، بخش جنبی ۳۷ عنوان پژوهش دانشجویی و در بخش ویژه ۱۹ عنوان پایان‌نامه دریافت شده است.

وی افزود: گروه علوم انسانی و اجتماعی با دریافت ۴۲ درصد آثار رتبه اول را از نظر حجم آثار کسب کرده است و ۵۸ درصد آثار به مردان و ۴۲ درصد به زنان اختصاص دارد، همچنین ۷۷ درصد آثار به کارشناسی ارشد و ۲۳ درصد در مقطع دکترا هستند.

به گفته سلگی ۷۸ درصد از شرکت کنندگان در چهاردهمین دوره پایان نامه سال دانشجویی از دانشگاه‌های دولتی و ۲۲ درصد از دانشگاه‌های غیر دولتی بوده‌اند.

وی تصریح کرد: برای رفع مشکل رفع اطلاع رسانی جهت شرکت در این جشنواره از سال آینده این جشنواره به صورت مرحله‌ای برگزار می‌شود که مرحله اول آن به دانشگاه‌ها محول شده تا آنها برگزیدگان خود را به جشنواره اصلی معرفی کنند.

دبیر چهاردهمین دوره پایان نامه سال دانشجویی خاطر نشان کرد: درصددیم نشان شیخ بهایی که به پایان نامه‌ها و پژوهش‌های حوزه علوم دین اعطا می‌شود، در سال‌های آتی به برگزیدگان تمام رشته‌ها اعطا شود.

گفتنی است،در پایان این مراسم دکتر مهرمحمدی استاد دانشگاه تربیت مدرس و پروفسور نجاریان استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر و نفرات برگزیده هر گروه در مقاطع تحصیلی مختلف مورد تقدیر قرار گرفتند.ح/الف
www.acecr.net

۱ پاسخ در “چهاردهمین دوره جشنواره پایان نامه سال دانشجویی در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد

دیدگاه ها بسته شد است