سال سوم، شماره دهم

تاريخ انتشار : شنبه، ۲۸ فروردين ۱۳۸۹

در آمدی بر انتشار فصلنامه مطالعات برنامه درسی در آموزش عالی

دکتر کورش فتحی واجارگاه دانشیار دانشگاه شهید بهشتی سردبیر فصلنامه وعضو مؤسس گروه امروزه بواسطه اهمیت و جایگاه نظام آموزش عالی در تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و نقشی که در فرایند توسعه پایدار ایفا می‌نماید، بسیاری از کشورهای جهان بخش عمده‌ای از بودجه خود را صرف حمایت از آموزش عالی نموده‌اند با اینهمه در کنار افزایش منابع برای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی این نگرانی نیز در حال فزونی است که کیفیت عملکرد این مؤسسات در چه وضعیتی قرار دارد؟ فشار فزاینده برای بهبود کیفیت سبب شده است تا بسیاری از ممالک، دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی بطور مداوم فرایند بهسازی و تغییر مؤلفه‌های مختلف نظام آموزشی خود بویژه برنامه‌های درسی را در دستور کار خود قرار دهند و برنامه‌ها و اقدامات متعددی را برای تسهیل این جریان در دستور کار قرار دهند از جمله مصوب‌سازی زمان بررسی‌های ادواری برنامه‌های درسی، تبیین فرایند عملیاتی تدوین برنامه‌های درسی و حمایت از بررسی‌ها و پژوهشهای مختلفی که مستلزم توجه به نیازهای واقعی، بازتعریف صلاحیت‌های فارغ‌التحصیلان و بازبینی برنامه‌های درسی براساس آن) حمایت از تعریف و شکل‌دهی دوره‌های بین رشته‌ای و مانند آن است.

ادامه »

انتشارات رایگان SAGE

این مؤسسه طی اطلاعیه ای دسترسی رایگان به منابع علمی برخط خود را از اول آوریل تا15 می 2010 اعلام کرد.

ادامه »

چهارمین همایش سالانه ارزیابی درونی کیفیت در نظام دانشگاهی

موضوع ها و محورهای همایش -1 تازه های ارزیابی درونی در ایران و جهان -2 ارزیابی درونی و ترویج فرهنگ کیفیت در آموزش عالی -3 چالش های اجرای ارزیابی درونی و ارزیابی برونی گروههای آموزشی -4 نقش ارزیابی در بهبود کیفیت و توسعه علمی آموزش عالی کشور -5 نقش ارزیابی درونی گروههای آموزشی در توانمندسازی اعضای هیأت علمی و گروههای آموزشی -6 وضعیت و روال مطلوب توسعه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی -7 نقش ارزیابی نظام یافته در راهبری مطلوب نظام آموزشی -8 چگونگی استفاده از نتایج ارزیابی در بهبود کیفیت دانشگاهی

ادامه »

دومین همایش ملی انجمن آموزش عالی ایران دانشگاه، دانشجو و نیازهای جامعه

انجمن آموزش عالی ایران انجمن آموزش عالی ایران با همکاری دانشگاه اصفهان و دیگر مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و دستگاه های اجرایی «دومین همایش ملی دانشگاه، دانشجو و نیازهای جامعه » را در 29 اردیبهشت 1389 برگزار می­نماید..

ادامه »

کتاب «ارتقای یادگیری_یاددهی، ارزیابی و برنامه ریزی درسی در آموزش عالی» منتشر شد

کتاب« ارتقای یادگیری_یاددهی، ارزیابی و برنامه ریزی درسی در آموزش عالی » تألیف مشترک آر.بامبر، پی. تراولر، ام.ساندرز و پی. نایت، در 224 صفحه از سوی دانشگاه آزاد انگلستان در مارس 2009 منتشر شده است. تراولر استاد آموزش عالی در دانشگاه لانکاستر انگلستان نام شناخته شده ای در نظریات آموزش عالی است. بقیۀ مؤلفین نیز در مؤسسات مهم دانشگاهی انگلیس در حوزۀ مطالعات دانشگاهی وآموزشی، فعالیت ومسؤولیت دارند.

ادامه »

همایش علوم اجتماعی در ایران: دستاوردها و چالش‌ها

انجمن جامعه شناسی ایران با همکاری انجمن انسان‌شناسی ایران، انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، انجمن جمعیت‌شناسی ایران، انجمن علوم سیاسی ایران، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، دفتر ملی یونسکو در ایران، مرکز مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه، مرکز مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و انتشارات جامعه‏شناسان در 29 و30 اردیبهشت این همایش را برگزار می کند.

ادامه »

گفت‌وگو با مقصود فراستخواه دربارۀ ارزیابی دستاوردهای علوم اجتماعی در ایران

- آقای دکتر فراستخواه، بحث را با ارزیابی شما از مهم‌ترین دستاوردهای علوم اجتماعی کشور در سال‌های اخیر آغاز می‌کنیم. شما این دستاوردها را چه می‌دانید؟ به نظر من، تأثیر علوم اجتماعی در ایران را می­توان با «مدل علایق ِ سه‌گانه شناختی» هابرماس توضیح داد.

ادامه »