سال سوم، شماره یازدهم

تاریخ انتشار: دوشنبه ششم اردیبهشت 1389

گروه مطالعاتی برنامه درسی و آموزش فلسفه به کودکان

اولین خبر نامه گروه مطالعاتی برنامه درسی فلسفه برای کودکان پیش روی شماست. ضمن تشکر از جناب آقای دکتر مهر محمدی و دکتر علی عسکری که این ایده را طرح و پی گیری نمودند. لازم می دانم از کلیه همکارانی که ما را در این راه یاری نمودند تشکر نمایم

ادامه »

کرسی ترویجی جایگاه فلسفه برای کودکان و نوجوانان در نظام آموزش و پرورش کشور برگزار شد

کرسی ترویجی"جایگاه فلسفه برای کودکان و نوجوانان در نظام آموزش و پرورش کشور" صبح امروز در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد. دکتر یحیی قائدی و دکتر سعید ناجی ارائه کنندگان این طرحنامه بودند.

ادامه »

فعالیت های آموزش فلسفه برای کودکان در دانشگاه شهید چمران اهواز

-ارائه سخنرانی در مورد اموزش فلسفه به کودکان برای سرگروه های اموزشی فلسفه و منطق تمامی مناطق آموزش و پرورش استان خوزستان در بهمن 88

ادامه »

گزارشی از فعالیت‌های گروه فلسفه برای کودکان و نوجوانان فبک

برگزاری نشست های تخصصی نشست‌ تخصصی «دیدگاههایی در فلسفه برای کودکان»؛ در تاریخ 30/10/88 در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم انسانی برگزار شد. در این نشست دکتر قاسم پورحسن مدیر گروه فلسفه برای کودکانِ پژوهشگاه پیرامون مبانی نظری فلسفه برای کودکان به سخنرانی پرداخت. دیگر سخنرانان نیز درباره مقاله‌هایی که در فصلنامه فرهنگ (شماره ویژه فلسفه برای کودکان) ارائه داده بودند سخنرانی کردند. موضوع سخنرانی خانم دکتر هدایتی «فلسفه برای کودکان؛ رایحه تفکر» بود. مقاله دکتر قائدی به برنامه درسی آموزش فلسفه برکودکان در دورة راهنمایی و متوسطه اختصاص داشت. سعید ناجی با عنوان آسیب‌شناسی برنامه فبک و رویکرد سنت اسلامی به سخنرانی پرداخت. سخنرانی دکتر بانکی نیز پیرامون مقاله‌ای بود که در مجله فرهنگ به زبان آلمانی با موضوع «فلسفه برای کودکان در آلمان» ارائه داد.

ادامه »

چکیده پژوهش

عنوان پژوهش: بررسی تاثیر اجرای برنامه « فلسفه برای کودکان » بصورت اجتماع پژوهشی بر افزایش عزت نفس و بهبود روابط میان فردی در دانش آموزان پایه ابتدایی شهر تهران)در دوره دکتری مشاوره دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات) مهرنوش هدایتی[1]، یحیی قائدی[2]، عبدالله شفیع آبادی

ادامه »

ترجمه سارا منصفی

آلبرت اینشتین[1] در مقاله ای تحت عنوان آموزش به عنوان رشد دهنده قضاوت و تفکر، عنوان کرده است که "اگر یک فرد جوان،ماهیچه ها و استقامت فیزیکی خود را به کمک ورزش پرورش دهد، او در آینده برای هر کار فیزیکی آماده خواهد بود.این مسئله، مشابه با پرورش دادن ذهن و تمرین ذهنی و مهارت های دستی می باشد (Einstein1950,726),.بنابراین، تعقل و تفکر که در این شیوه توسط آموزش تعریف میشود، به نکته مهمی اشاره دارد:

ادامه »

فعالیت های گروه

چکیده فعالیت های گروه معلمان فلسفه برای کودکان - شرکت در واحدهای آموزش از راه دور دانشگاه مونت کلر در سال های 2008 و 2009 - برگزاری کارگاه های آموزش مربی برای آموزش فلسفه برای کودکان

ادامه »

پایان نامه کارشناسی ارشد

رشته: روان شناسی عمومی واحد علوم و تحقیقات عنوان: تاثیر اجرای برنامه فلسفه برای کودکان بر روی قضاوت اخلاقی کودکان( دختر پایه چهارم ابتدایی منطقه پنج تهران) گردآورنده: سارا منصفی استاد راهنما: دکتر ابولفضل کرمی مشاوران: سعید ناجی، فریبرز باقری تاریخ دفاع: 20 /11/ 1388

ادامه »

پایان نامه در حال انجام

بررسی چالش ها و فرصت های آموزش فلسفه به کودک و ارائه الگویی برای اموزش و پرورش ایران گزارش پایان نامه در حال انجام دانشجو: فاطمه سادات موسوی استاد راهنما: خانم دکتر حسینی

ادامه »

پایان نامه انجام شده

طراحی برنامه درسی آموزش فلسفه به کودکان در پایه اول ابتدایی دانشگاه تربیت معلم دانشجو: نرگس سجادیان جاغرق استاد مشاوره: دکتر یحیی قائدی استاد راهنما: دکترمحمد عطاران

ادامه »

تأثیر قصه گفتن برای تکامل مغز نوزاد

متخصان روان شناسی، قصه گفتن را برای تکامل مغز نوزادان و کودکان لازم می دانند و می‌گویند: با قصه‌گویی، علاوه بر شناساندن صدای والدین، صحبت کردن برای کودک راحت می‌شود و کلمات را صحیح و کامل ادا می‌کند

ادامه »

بررسی فلسفه دوران کودکی و نقش قصه و داستان در پرورش روحیه ی فلسفی در کودکان

عنوان پایان نامه ای است که در دانشگاه تربیت معلم تهران تصویب شده و اکنون در مرحله ی نگارش است. دکتر یحیی قائدی استاد راهنما، دکتر میرعبدالحسین نقیب زاده و دکتر علیرضا محمودنیا اساتید مشاور این پایان نامه هستند. این پایان نامه مربوط به جواد فرزانفر دانشجوی مقطع دکتری فلسفه تعلیم و تربیت است.

ادامه »