سال چهارم شماره بیست و هفتم

تاریخ انتشار: سه شنبه سوم آبان 1390

رسالة دکتری ریاضی ـ گرایش آموزش ریاضی

پژوهشگر: مانی رضائی استاد راهنما: دکتر زهرا گویا (دانشگاه شهید بهشتی) تاریخ دفاع: تیر 1390 دانشگاه شهید بهشتی مقدمه تفکر ترکیبیاتی، اصطلاحی آشنا در متون آموزشی است که پیاژه آن را به‌کار برد. وی از این واژه در بررسی فعالیت کودکان در جریان محاسبة تعداد ترکیب‌ها، ترتیب‌ها و شمارش جایگشت‌ها استفاده کرد. بسط و تعمیم تعریفی که پیاژه برای تفکر ترکیبیاتی به‌کار برد، به مباحث پیشرفتة ریاضیات ترکیبیاتی، بخصوص ”شمارش“ به مفهوم عام آن، یکی از هدف‌های این رساله بود. رساله با هدف تبیین ماهیت تفکر ترکیبیاتی و بررسی چگونگی رویارویی افراد با مسئله‌های شمارشی، به انجام رسید و با شناخت ویژگی‌های تفکر ترکیبیاتی همراه شد. روش پژوهش

ادامه »

معرفی یک پژوهش انجام شده در حوزه برنامه درسی ریاضی

عنوان : تدوین راهنما برنامه درسی ریاضی دوره دبستان مبتنی بر رویکرد شناختی مجری: دکتر سهیلا غلام آزاد ناظر: دکتر یلدا دلگشایی همکاران طرح: دکتر زهرا گویا و نرگس مرتاضی مهربانی به سفارش: پژوهشکده علوم شناختی اتمام طرح: تابستان 1390

ادامه »

نخستین کنفرانس رشد ریاضی، آموزش و نوآوری­ها

نخستین کنفرانس رشد ریاضی، آموزش و نوآوری­ها در ایام 28 و 29 مهرماه 1390 در مرکز تربیت معلم علامه امینی (معین) تبریز برگزار خواهد شد. در پایگاه اینترنی این کنفرانس به آدرس www.ea.medu.ir/tttaa اهداف کنفرانس به شرح زیر اعلام شده است:

ادامه »

ارزیابی کارآمدی ریاضی

Assessing Mathematical Proficiency.(2007). Edited by Alan H. Schoenfeld. لیلا قدک­ساز خسروشاهی نرگس مرتاضی مهربانی ساختار و اهداف کتاب کتاب ارزیابی کارآمدی ریاضی، شامل مجموعه مقالاتی است که در 6 بخش اصلی و 22 فصل، دسته­بندی شده­­است: بخشاول کتاب،­ تصویری کلی از ارزیابی ریاضی ارایه می‌دهد، بخش دوم دیدگاه­های مختلف در مورد کارآمدی ریاضی را طرح کرده، بخش سوم با ارایۀ بحث‌ها و مثال‌های متعدد به طرح این موضوع می‌پردازد که ارزیابی چه چیزی را ارزیابی می­کند؟ بخش چهارم، چالش‌ها و تحقیقات انجام شده در زمینۀ ارزیابی جبر را مورد بررسی قرار داده و بخش پنجم با استفاده از موضوع کسرها به بررسی این سؤال می‌پردازد که ارزیابی چه چیزی را ارزیابی می­کند؟ بخش ششم نیز اهمیت زمینه­های اجتماعی در ارزیابی را با آوردن مثال‌های متعددی از فرانسه، نیویورک و کالیفرنیا مورد بحث قرار می‌دهد. محور اصلی کتاب، پرداختن به این دو سوال است. اولاً کارآمدی ریاضی چیست؟ ثانیاً چگونه می­توان کارآمدی ریاضی را اندازه­گیری نمود؟

ادامه »

سی و پنجمین کنفرانس بین المللی روان­شناسی آموزش ریاضی (PME35 )

نرگس مرتاضی مهربانی سی و پنجمین کنفرانس بین المللی روان­شناسی آموزش ریاضی (PME35 ) از 10 تا 15 جولای 2011 در دانشگاه تکنولوژی خاورمیانه در شهر آنکارای ترکیه برگزار شد. این کنفرانس حوزه­های تحقیقاتی از قبیل جبر و تفکر جبری، تفکر ریاضی، تفکر هندسی و فضایی، تجسم و تصور، توسعه فهم و درک، مفهوم اعداد و عملگرها، تابع، مدلسازی ریاضی، فراشناخت، حل مسئله، اثبات، اندازه­گیری، زبان و ریاضیات، باورهای آموزشی، توسعه برنامه درسی، ارزیابی و ارزشیابی، کامپیوتر و فن­آوری، عدالت آموزشی، جنسیت، احتمال و استدلال آماری، مطالعات اجتماعی – فرهنگی، ریاضی وابسته به مشاغل، توسعه حرفه­ای معلمان و دانش، تفکر و باور معلمان را شامل می­شد. از آن جهت که توسعه تفکر ریاضی بخش صریح هر برنامه درسی و استاندارهای ملی ریاضی در سراسر دنیا به حساب می­آید، محور اصلی این کنفرانس به « توسعه تفکر ریاضی» اختصاص داده شده بود. برنامه­های علمی کنفرانس شامل فعالیت­های زیر بود:

ادامه »