سال پنجم شماره سی و چهارم

تاریخ انتشار: چهارشنبه 26 مهر 1391

کتاب آموزشی برتر رشد سال 1390

بنا به اعلام دبیرخانه نهمین جشنواره کتاب‏های آموزشی رشد، گروه داوری رشته فیزیک این جشنواره، متشکل از آقایان احمد احمدی و غلامعلی محمود زاده و خانم سمیرا بهرامی فهرستی را با شش عنوان کتاب به عنوان نامزدهای خود معرفی کرده است که برای نخستین بار طی سال‏های 87 تا 90 منتشر شده‏اند. مشخصات کتاب‏های مذکور از این قرار است:

ادامه »

اولین همایش نقش دانشمندان ایرانی و اسلامی در پیشبرد علوم تجربی

در تاریخ 25 خردادماه 1391 در شهر شیراز باهمت حامیان همایش ازجمله سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی همایشی با عنوان اولین همایش نقش دانشمندان ایرانی و اسلامی در پیشبرد علوم تجربی، با شرکت صاحبنظران، اساتید و معلمان علوم تجربی(فیزیک، شیمی، زیست شناسی و زمین شناسی) کل کشور برگزار شد. برنامه همایش تقریبا مطابق با برنامه زمانبندی شده پیش رفت .

ادامه »

مجموعه کارگاه‌های آموزش فیزیک

اتحادیه انجمن های علمی آموزشی معلمان فیزیک ایران قصد دارد در طول سال مجموعه کارگاههای آموزش فیزیک را در محورهای زیر برگزار نماید: محورها - روش تدریس - ارزشیابی - آزمایش با وسایل ساده - مدیریت کلاس - یادگیری الکترونیکی - باز آموزی فیزیک - عمومی

ادامه »

گزارش سیزدهمین کنفرانس آموزش فیزیک

سیزدهمین کنفرانس آموزش فیزیک ایران و سومین کنفرانس فیزیک و آزمایشگاه این کنفرانس با حمایت وزارت آموزش و پرورش و سایر حامیان از 1 تا 3 شهریور 1391 در دانشگاه زنجان برگزار شد. سی مقاله به صورت سخنرانی و سی مقاله نیز به صورت پوستر ارائه گردید.

ادامه »

ارزشیابی از برنامه درسی کتاب های جدیدالتالیف 2 و 6

معاونت پژوهشکده برنامه ریزی درسی و نوآوری های آموزشی جناب آقای دکتر محمد حسنی اعلام کردند که طرح های ارزشیابی از برنامه درسی کتاب های جدیدالتالیف 2 و 6 که برای پایه های دوم و ششم آموزش عمومی برای اولین بار آماده شده است

ادامه »

گزارش طرح پژوهشی ملی

ارزشیابی برنامه درسی علوم تجربی سال اول دبستان چاپ 1390 پژوهشگر: دکتر عابد بدریان

ادامه »

معرفی کتاب سال فیزیک

اتحادیه انجمن های علمی آموزشی معلمان فیزیک ایران در راستای حمایت از تالیف و ترجمه کتابهایی که به آموزش فیزیک و یا ترویج علم فیزیک می پردازند هر سال کتابی را به عنوان کتاب سال فیزیک انتخاب و از چاپ آن حمایت می کند.

ادامه »

فراخوان جایزه انجمن ترویج علم

فراخوان جایزه بهمن بیگی (معلمان مروج علم در مناطق محروم) 1391

ادامه »

بررسی تطبیقی عنصر محتوا در برنامة درسی آموزش عمومی علوم ایران و چند کشور جهان

این مقاله توسط جعفری هرندی, میرشاه جعفری و لیاقتدار در فصل نامه علمی پژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد (پژوهش‌نامه مبانی تعلیم و تربیت، مطالعات تربیتی و علوم روانشناسی) چاپ شده است که در ادامه چکیده آن را مطالعه می کنیم:

ادامه »

بررسی تاثیر عوامل مدرسه ای در افت تحصیلی دانش آموزان

این سخنرانی توسط دکتر اشرف السادات شکرباغانی در همایش تربیت و نهادهای اجتماعی: خانه مدرسه، محله در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران در تاریخ یکشنبه 3/1/91 ارائه شد. چکیده این مقاله برگرفته از تحقیقی است که به کنکاش در عوامل مختلف که باعث افت تحصیلی دانش‌آموزان می شود، می‌پردازد. بحث پیرامون شناخت نوجوانان، مسئلة افت تحصیلی و دلایل شکست‌ آنان در امر تحصیل از عمده مشکلات نظام‌های آموزشی در دنیای کنونی است که مشاهده اینگونه افت و خیزها در عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان ما را به بررسی همه جانبه آن فرا می‌خواند. در این تحقیق عواملی چون: عوامل ذهنی، تربیتی و مدرسه ای برای دانش آموزان دو کلاس در پایة چهارم دورة ابتدایی در سال تحصیلی 90-89 شهرستان تهران (یکی پسرانه و دیگری دخترانه) مورد بررسی قرار گرفته اند به طوری که نتایج نشان می دهد در بیشترین موارد می توان افت تحصیلی دانش‌آموزان را با رفع مشکلات موجود در مدرسه، این نهاد مهم اجتماعی، برطرف کرد. واژگان کلیدی: مدرسه، افت تحصیلی، عوامل مدرسه ای، نظام های آموزشی، پایة چهارم دورة ابتدایی. 1-استادیار پژوهشکده برنامه ریزی درسی و نوآوری های آموزشی

ادامه »