سال ششم شماره سی و هشتم

تاریخ انتشار: سه شنبه 20 فروردین 1392

در این شماره می‌خوانید

نگاهی به فعالیتهای گروپ علوم اعصاب و برنامه درسی در نخستین سال تاسیس دکتر علی نوری (مدیر گروپ، استادیار دانشگاه ملایر) تاملی بر پیشرفت دانش درباره یادگیری مغز و دستاوردهای آن برای تربیت یوسف مهدوی­نسب (دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی دانشگاه تربیت مدرس)

ادامه »

نگاهی به فعالیتهای گروپ علوم اعصاب و برنامه درسی در نخستین سال تاسیس

تا جهان بود از سر آدم فراز ........... کس نبود از راز دانش بی نیاز گروپ علوم اعصاب و برنامه درسی (مطالعات عصب‌- تربیت) در تیر ماه 1391 با تأیید هیئت مدیره انجمن مطالعات برنامه درسی ایران به عنوان یک گروه مطالعاتی با علایق ویژه تأسیس شد. اعضای موسس گروپ عبارتند از دکتر محمود مهرمحمدی (دکترای برنامه ریزی درسی واستاد دانشگاه تربیت مدرس)؛ دکتر علی نوری (دکترای برنامه ریزی درسی و استادیار دانشگاه ملایر)؛ دکتر پونه حشمتی(دکترای علوم اعصاب شناختی و استادیار پژوهشکده علوم شناختی)؛ دکترمحمود تلخابی دکترای فلسفه آموزش و پرورش و استادیار پژوهشکده علوم شناختی)؛ دکترابراهیم طلایی( دکترای تکنولوژی آموزشی و استادیار دانشگاه تربیت مدرس)؛ و علی زند قشلاقی (دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی دانشگاه تربیت مدرس).

ادامه »

تاملی بر پیشرفت دانش درباره یادگیری مغز و دستاوردهای آن برای نظریه تربیتی

دومین نشست تخصصی گروه مطالعات عصب- تربیت در شرایطی برگزار شد که بحث­های آن عمدتا بر محور ضرورت بهره­گیری از دانش و پژوهش علوم اعصاب در بهبود نطریه و عمل تربیتی بود. اما، پرسشی اساسی که ممکن است برای بسیاری از پژوهشگران تربیتی پیش آید و در این جلسه فرصت پاسخگویی به آن فراهم نشد این است که آیا پیشرفت اخیر دانش درباره کارکرد مغز و تلاشها برای برقراری پیوند میان علوم اعصاب و تربیت به منزله یک تغییر پادایم در فهم یادگیری و به تبع آن تفکر و عمل تربیتی محسوب می­شود، یا اینکه این تحولات را می­توان ادامه پیشرفت نظریه­های کنونی یادگیری (شناختی، سازنده­گرایی، ارتباط­گرایی و ...) قلمداد نمود؟

ادامه »

نکاتی پیرامون تأسیس دوره کارشناسی ارشد علوم شناختی- ذهن، مغز و تربیت در پژوهشکده علوم شناختی

دوره کارشناسی ارشد «علوم شناختی-ذهن، مغز و تربیت» از مهر 1392 در پژوهشکده علوم شناختی ارائه خواهد گشت. در همین ارتباط مصاحبه ای با آقای دکتر محمود تلخابی عضو هیئت علمی پژوهشکده انجام شد که در ادامه خلاصه شده است:

ادامه »

برنامه درسی رشته ذهن، مغز و تدریس، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه جانز هاپکپنز

دوره کارشناسی ارشد ذهن، مغز و تدریس برای معلمان، مدیران مدارس و سایر علاقمندانی طراحی شده است که درصدد اکتشاف پیوندهای بالقوه میان علوم اعصاب، علوم شناختی و تربیت هستند. مدیریت این گروه در حال حاضر با دکتر مریل هاردیمان، استاد علوم تربیتی دانشگاه جانز هاپکپنز است که چندین کتاب و مقاله ارزشمند در زمینه مبانی و اصول عصبی یادگیری و تربیت نگاشته است. هدف اساسی این دوره مطالعه ماهیت و چگونگی یادگیری و رشد انسان با عنایت به دانش تلفیقی برخاسته از پزوهش­های بنیادی و کاربردی در دیسیپلین­های علوم اعصاب، روان­شناسی، علوم شناختی و علوم تربیتی است.

ادامه »

معرفی رساله دکتری: تدوین چارچوب مفهومی برنامه درسی سازگار با مغز

تدوین چارچوب مفهومی برنامه درسی سازگار با مغز، عنوان رساله دکتری، علی نوری، در رشته برنامه­ درسی است. راهنمایی رساله را دکتر محمود مهرمحمدی بر عهده داشته و دکتر‌هاشم فردانش و دکتر سید کمال خرازی اساتید مشاور بوده­ اند. این رساله در اسفند 91 (2012) در دانشگاه تربیت مدرس دفاع شده است. رساله در پنج فصل، مقدمه و کلیات پژوهش (فصل 1)، مبانی نظری و پیشینه تجربی پژوهش (فصل 2)، روش ­شناسی پژوهش (فصل 3)، یافته‌های پژوهش (فصل 4) و بحث و نتیجه‌گیری و پیشنهادها (فصل 5)، به همراه فهرست منابع فارسی و انگلیسی و نیز چهار پیوست، در 320 صفحه به نگارش در آمده است.

ادامه »