به منظور بازنگری و تدوین نسخه دوم برنامه راهبردی انجمن مطالعات برنامه درسی ایران اقدامات زیر به عمل آمد:
۱- نظر سنجی از اعضای انجمن: به منظور آسیب شناسی عملکرد انجمن و کشف نقاط قوت و ضعف برنامه راهبردی آن، پرسشنامه ای شامل ۵۰ سؤال که در راستای اهداف راهبردی انجمن طراحی شده بود، در اختیار اعضای انجمن قرار گرفت و از آنها درخواست شد ضمن اعلام نظر در مورد گزینه های اعلام هر سؤال، نظرات تکمیلی خود را نیز در ذیل هر پرسش ارائه نمایند. نتایج تحلیل شد و مورد بهره برداری قرار گرفت.
۲- تحلیل برنامه های سالانه انجمن طی ۵ سال گذشته و انطباق آن با برنامه راهبردی جهت تعیین همپوشی ها وشکاف های موجود میان برنامه های کوتاه مدت و برنامه راهبردی.
۳- بررسی و استفاده از برنامه های راهبردی انجمن ها، سازمان های علمی و فرهنگی و وزارت علوم و منابع علمی و تخصصی تدوین شده در این حوزه.
نتایج به دست آمده از اقدامات فوق با هم ترکیب و استنتاج های به عمل آمده در تدوین برنامه راهبردی مورد استفاده قرار گرفت.
برای نظرسنجی از اعضای انجمن مطالعات برنامه درسی ایران در مورد عملکرد انجمن، پرسشنامه ای با ۵۰ سؤال ۵ گزینه ای و ۱۵ سؤال باز پاسخ برای دریافت پیشنهادها و نظرات اصلاحی، تدوین و جهت اعلام نظر به اعضای هیئت مدیره و اعضای کمیته تدوین برنامه راهبردی ارسال شد. پس از دریافت و اعمال نظرات، پرسشنامه اصلاح شده مجدد برای افراد ذکر شده ارسال و نظرات نهایی دریافت و پس از اعمال نظرات، پرسشنامه نهایی شد. برای دریافت نظرات اعضای انجمن، پرسشنامه به آدرس ایمیل اعضا و هیئت مدیره انجمن ارسال شد و برای اطلاع رسانی بیشتر، با پیام ریاست محترم انجمن، بر روی سایت انجمن قرار گرفت. نتایج به دست آمده از نظرات اعلام شده در پرسشنامه جمع بندی، تحلیل و در تدوین برنامه راهبردی مورد بهره برداری قرار گرفت.
- چشم انداز علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی
- برنامه پنج ساله پنجم جمهوری اسلامی ایران
- نقشه جامع علمی کشور
- سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش
- قانون مدیریت خدمت کشوری
- نتایج مطالعات میدانی
- نتایج ارزشیابی از برنامه های سالانه انجمن
بر اساس نتایج به دست آمده از نظر سنجی محیط درونی و بیرونی انجمن تحلیل شد و بر اساس آن اقدام به تدوین چشم انداز، رویکردها، اهداف و برنامه های راهبردی گردید.
الف – تحلیل محیط درونی انجمن
الف-۱- نقاط قوت
- انسجام درونی و همدلی بین اعضا برای فعالیت های علمی؛
- وجود جرأت ورزی علمی در پرتو تفکر جمعی؛
- دارا بودن تفکر برنامه محور در فعالیت ها؛
- دارا بودن ظرفیت علمی لازم برای تولید منابع علمی؛
- داشتن مرجعیت علمی و اجتماعی در میان مراکز برنامه ریزی درسی و آموزشی؛
- نگرش مثبت به استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در میان اعضا؛
- دارا بودن توانایی های علمی برای برگزاری همایش ها و نشست ها و کارگاه های علمی؛
- حمایت متقابل اعضا از پیشرفت علمی و اجتماعی یکدیگر؛
- توانایی برقراری ارتباط اعتمادساز و مؤثر با مراکز برنامه ریزی؛
- افزایش تعاملات بین المللی.
الف-۲- نقاط ضعف
- کارآمد نبودن ساختار و تشکیلات و روش ها برای مشارکت و استفاده تمام عیار از ظرفیت اعضا؛
- نداشتن امکانات سازمان یافته برای استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و ایجاد بانک اطلاعات؛
- ضعف تعامل حرفه ای افزاینده با انجمن های علمی و حرفه ای همسو؛
- ضعف در بومی سازی دانش برنامه درسی و پاسخ به نیازها؛
- ضعف در ارائه خدمات تخصصی به نهاد و سازمان های اجتماعی زیربط؛
- اختصاص ندادن زمان کافی برای فعالیت های انجمن توسط اعضا و مسئولان منتخب؛
- مشارکت کمرنگ در سیاست گذاری های علمی و اجرایی برنامه ریزی درسی کشور؛
- نداشتن منابع مالی و امکانات مادی پایدار؛
- ضعف در برقراری ارتباط با رسانه های عمومی کشور.
ب- تحلیل محیط بیرونی انجمن
ب-۱- فرصت ها
– فراهم بودن امکان تعامل و همکاری انجمن های علمی با یکدیگر؛
– حمایت و سازماندهی انجمن های علمی توسط وزارت علوم؛
– پذیرش جایگاه علمی انجمن توسط سیاستگذاران و مراکز برنامه ریزی و آموزشی کشور؛
– فراهم بودن زمینه های ارتباط و تعامل با مراکز علمی و تحقیقاتی درسطح ملی و بین المللی؛
– آغاز تحولات بنیادی در نظام آموزشی و برنامه ریزی درسی کشور؛
– آغاز تحولات اساسی در نظام علمی کشور و اهتمام به تولید علم بومی؛
– فراهم بودن زمینه های فرهنگی و اجتماعی مناسب برای فعالیت انجمن؛
– اقبال روز افزون سیاست گذاران و برنامه ریزان از فعالیت های انجمن؛
– احساس نیاز به خدمات علمی برنامه ریزی درسی در سازمان ها و نهادهای علمی کشور؛
– افزایش جمعیت فارغ التحصیلان برنامه درسی و افزایش حضور آنها در مراکز سیاستگذاری و برنامه ریزی؛
– فراهم بودن امکان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه ارتباطات علمی و تشکیلاتی؛
– افزایش تمایل دانشگاههای استان های مختلف کشور به مشارکت هایی از قبیل، ایجاد شعبه استانی، میزبانی همایش ها و انتشار فصلنامه ها.
ب-۲- تهدید ها
– محروم بودن انجمن های علمی از رسانه های عمومی کشور؛
– نبودن تعامل کافی با مراکز سیاست گذاری و برنامه ریزی کشور به دلیل دولتی و متمرکز بودن نظام سیاست گذاری آموزشی و برنامه ریزی درسی؛
– وجود محدودیت های ساختاری در مدیریت برنامه ریزی درسی و آموزشی کشور برای ایفای نقش سیاست گذاری، توسط انجمن؛
– عدم توجه جدی به نقش انجمن های علمی در بازسازی و نوسازی نظام برنامه ریزی و آموزشی کشور؛
- عدم حمایت کافی در تأمین منابع پشتیبان مالی و امکانات مادی مناسب و پایدار برای مطالعات و تولیدات علمی انجمن ها؛
- نبودن منابع و امکانات عمومی برای نشر و اشاعه اندیشه ها و تولیدات علمی انجمن های علمی؛
- فراهم نبودن شرایط و تسهیلات برای همکاری های بین المللی؛
فراهم نبوده شرایط و امکانات ایجاد بانک ها و منابع اطلاعاتی مشترک با سایر انجمن های علمی و تحصصی همسو در سایر کشورهای جهان.
انجمن مطالعات برنامه درسی ایران، مردم نهادی ملی، غیر دولتی و غیر انتفاعی، متشکل از متخصصان و دانش آموختگان برنامه درسی است که از طریق همکاری و تعامل ملی و جهانی و استفاده از آخرین دستاوردهای علمی، پژوهشی و فناوری، در جهت توسعه دانش برنامه درسی با چشم اندازی جهانی و بومی سازی آن، بهبود کیفیت سیاستگذاری و عملکرد، ارتقاء جایگاه علمی و حرفه ای با پایبندی به اخلاق حرفه ای، فعالیت نموده و تلاش می کند به مرجعیت علمی در سطح ملی و بین المللی نایل آید.
- مشارکت، مدیریت جمعی و مسئولیت پذیری
- پایبندی به اخلاق حرفه ای؛
- بومی سازی؛
- برنامه محوری
- تولید و ترویج دانش برنامه درسی با توجه به نیازها؛
- ارتقاء کیفی محیط و عملکرد یادگیری در نظام آموزشی ایران؛
- فرهنگ سازی برای تولید و کاربرد برنامه های درسی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات(ICT)
- توسعه نظام نظارت حرفه ای و ارزشیابی از سیاست ها، برنامه ها و فعالیت ها
- توسعه اجتماعی علمی و حرفه ای متخصصان برنامه درسی
- توسعه تعامل و همکاری های سازمانی در سطح ملی و بین المللی.
- توسعه تعامل و همکاری های علمی در سطح ملی، منطقه ای و جهانی
- اهتمام به تولید و اشاعه دانش برنامه درسی با تأکید بر بومی سازی
- اهتمام به هدایت حوزه نشر علمی در قلمرو برنامه درسی و نظارت بر آن
- فراهم نمودن زمینه های مشارکت در سیاستگذاری و برنامه ریزی درسی
- بستر سازی برای توسعه مشارکت اندیشمندان و صاحب نظران برنامه درسی و اعضای انجمن
- نقد و ارزیابی عملکرد نهادها و مؤسسات علمی، آموزشی و اجرایی
- تثیت منابع مالی و پشتیبانی و ارتقاء بهره وری
- توسعه تعاملات و فعالیت های مبتنی بر فاوا (ICT)
- توسعه زمینه های مشارکت در سیاستگذاری پژوهشی در حوزه برنامه درسی
- اهتمام به ارائه مشاوره و راهنمایی به نهادهای علمی، آموزشی و اجرایی
- نقد و ارزیابی و صیانت از ارزش های فرهنگی و اخلاق حرفه ای انجمن
- حمایت از نوآوری، ابتکار، پویایی و موفقیت در حوزه برنامه درسی
- اهتمام در تأمین نیاز های نهاد ها و مراکز ذیربط دولتی و غیر دولتی در حوزه برنامه درسی
- کمک به تقویت هویت علمی، سازمانی و حرفه ای دانشجویان رشته مطالعات برنامه درسی