اساسنامه انجممن مطالعات برنامه ریزی درسی
ماده۱- به منظور گسترش و پیشبرد و ارتقای علم برنامه درسی، توسعه کمی و کیفی نیروهای متخصص مربوط در عرصه های نظر و عمل، بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه برنامه ریزی درسی در سطح کشور انجمن برنامه ریزی درسی ایران که از این پس در اساسنامه انجمن نامیده می شود، تشکلی می گردد.
ماده ۲- انجمن، موسسهای غیرانتفاعی است و در زمینههای علمی و پژوهشی و فنی فعالیت میکند و از تاریخ ثبت دارای شخصیت حقوقی است و رئیس هیات مدیره آن نماینده قانونی انجمن میباشد.
ماده ۳- مرکز انجمن در شهر تهران به نشانی خیابان ایرانشهر شمالی- ساختمان شماره ۴ وزارت آموزش و پرورش می باشد و شعب آن پس از موافقت کمیسیون انجمنهای علمی میتواند در هر منطقه از کشور تشکیل شود.
تبصره: هیات مدیره میتواند در صورت لزوم نسبت به تغییر نشانی مرکز اصلی انجمن اقدام کند به شرط آن که موضوع در روزنامه رسمی کثیرالانتشار اعلام شود و کتباً به اطلاع انجمن های علمی وزارت فرهنگ و آموزش عالی برسد.
ماده ۴- انجمن از تاریخ تصویب این اساسنامه برای مدت نامحدود تشکیل میشود و ملزم به رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران میباشد.
ماده ۵- به منظور نیل به هدفهای مذکور در ماده (۱) این اساسنامه، انجمن اقدامات زیر را به عمل خواهد آورد:
۱-۵- انجام تحقیقات علمی و فرهنگی در سطح ملی و بینالمللی بین محققان و متخصصانی که به گونهای با علم برنامه ریزی درسی و آموزشی سروکار دارند.
۲-۵- همکاری با نهادهای اجرایی، علمی و پژوهشی در زمینه ارزیابی و بازنگری طرحها و برنامههای مربوط به امور آموزش و پژوهش در زمینه علمی موضوع فعالیت انجمن.
۳-۵- ترغیب و تشویق پژوهشگران و تجلیل از محققان و استادان ممتاز.
۴-۵- ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی.
۵-۵- تشکیل گردهمایی های علمی در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی.
۶-۵- انتشار کتب و نشریات علمی
ماده ۶- انواع و شرایط عضویت در انجمن به شرح ذیل میباشد:
۱-۶- عضویت پیوسته:
مؤسسان انجمن و کلیه افرادی که حداقل دارای درجه کارشناسی ارشد در رشته برنامه ریزی درسی و رشته های وابسته باشند، می توانند به عضویت پیوسته انجمن در آیند.
۲-۶- عضویت وابسته:
افرادی که دارای شرایط زیر هستند می توانند به عضویت وابسته انجمن در آیند.
الف- کسانی که دارای درجه کارشناسی هستند و مدت ۵ سال به نحوی در یکی از رشته های مذکور در بند ۱-۶ شاغل باشند.
۳-۶- عضویت دانشجویی:
کلیه دانشجویانی که در رشته های برنامه ریزی درسی و آموزشی به تحصیل اشتغال دارند.
۴-۶- عضویت افتخاری:
شخصیتهای ایرانی و خارجی که مقام علمی آنان در زمینههای برنامه ریزی درسی و آموزشی حائز اهمیت خاص باشد، یا در پیشبرد اهداف انجمن کمک های موثر و ارزندهای نموده باشند.
۵-۶- اعضای مؤسساتی (حقوقی):
سازمانهایی که در زمینههای علمی و پژوهشی مربوط فعالیت دارند، میتوانند با انجمن همکاری کنند.
تبصره ۱- افرادی که دارای درجه کارشناسی در یکی از رشتههای مذکور در بند ۱-۶ میباشند با تصویب هیات مدیره میتوانند به عضویت پیوسته انجمن درآیند.
تبصره ۲- اعضای مؤسساتی که به مشابه عضو وابسته انجمن محسوب می شوند.
ماده ۷- هر یک از اعضا سالانه مبلغی را که میزان آن توسط مجمع عمومی تعیین میگردد به عنوان حق عضویت پرداخت خواهد کرد.
تبصره ۱- پرداخت حق عضویت هیچگونه حق و ادعایی نسبت به دارایی انجمن برای عضو ایجاد نمیکند.
تبصره ۲- اعضای افتخاری انجمن از پرداخت حق عضویت معاف هستند.
ماده ۸- عضویت در یکی از موارد زیر خاتمه مییابد:
۱-۸- استعفای کتبی
۲-۸- عدم پرداخت حق عضویت سالانه
تبصره- تایید خاتمه عضویت با هیات مدیره است.
ماده ۹- ارکان اصلی عبارتند از :
الف- مجمع عمومی ب- هیات مدیره ج- بازرسان
الف- مجمع عمومی
ماده ۱۰- مجمع عمومی از گردهمایی اعضای پیوسته به صورت عادی یا فوقالعاده تشکیل می شود.
۱-۱۰- مجمع عمومی عادی سالی یکبار تشکیل میشود و با حضور یا رای کتبی نصف به علاوه یک کل اعضای انجمن رسمیت مییابد و تصمیمات اکثریت آراء معتبر است.
۲-۱۰- در صورتی که در دعوت نخست مجمع عمومی رسمیت نیافت، جلسه دوم به فاصله حداقل بیست روز بعد تشکیل می شود و با هر تعداد حاضر جلسه رسمیت خواهد یافت.
۳-۱۰- مجمع عمومی فوقالعاده در موارد ضروری با دعوت هیات مدیره یا بازرس و یا با تقاضای کتبی یک سوم اعضای پیوسته تشکیل میشود.
تبصره ۱- دعوت برای تشکیل مجامع عمومی به صورت کتبی یا آگهی در روزنامه کثیرالانتشار است و باید حداقل پانزده روز قبل از تشکیل مجمع به اطلاع اعضای پیوسته برسد.
تبصره ۲- یک سوم اعضای پیوسته میتوانند مستقیماً اقدام به دعوت مجمع عمومی فوقالعاده نمایند مشروط بر این که هیات مدیره و نیز بازرس انجمن به تقاضای ایشان پاسخ منفی داده باشند و در چنین حالتی، ایشان در آگهی دعوت به عدم اجابت درخواست خود، توسط هیات مدیره و بازرس تصریح نمایند.
تبصره ۳- در صورت تحقق تبصره فوق، دستور جلسه عمومی منحصراً موضوعی خواهد بود که در تقاضانامه ذکر شده است و هیات رئیسه مجمع از میان اعضا انتخاب خواهد شد.
ماده ۱۱- وظایف مجمع عمومی عادی و فوقالعاده:
۱-۱۱- انتخاب اعضای هیات مدیره و بازرس
۲-۱۱- تصویب خط مشی انجمن
۳-۱۱- بررسی و تصویب پیشنهادات هیات مدیره و بازرس
۴-۱۱- تعیین میزان حق عضویت و تصویب ترازنامه و بودجه انجمن
۵-۱۱- تصویب تغییرات در مفاد اساسنامه
۶-۱۱- عزل هیات مدیره و بازرس
۷-۱۱- تصویب انحلال انجمن
۸-۱۱- بررسی و تصویب ترازنامه و صورت حساب درآمدها و هزینههای سال مالی گذشته و بودجه سال آتی انجمن
تبصره ۱- مجامع عمومی توسط هیات رئیسهای مرکب از یک رئیس، یک منشی و دو ناظر اداره میشوند.
تبصره ۲- اعضای هیات رئیسه با اعلام و پذیرش نامزدی خود در مجمع انتخاب میشوند.
تبصره ۳- اعضای هیات رئیسه نباید از بین کسانی باشند که خود را در انتخابات هیات مدیره و بازرس کاندیدا کردهاند.
تبصره ۴- مجمع عمومی فوقالعاده به منظور تصمیمگیری در موارد بندهای ۵-۱۱و ۶-۱۱و۷-۱۱تشکیل میشوند.
ب- هیات مدیره
ماده ۱۲- هیات مدیره انجمن مرکب از ۵ نفر عضو اصلی و ۳ نفر عضو علیالبدل میباشد که هر ۲ سال یکبار با رای مخفی از میان اعضای پیوسته انجمن انتخاب میشوند.
۱-۱۲- هیچیک از اعضا نمیتوانند بیش از ۲ دوره متوالی به عضویت هیات مدیره انتخاب شوند.
۲-۱۲- عضویت در هیات مدیره افتخاری است.
۳-۱۲- هیات مدیره حداکثر تا یک ماه پس از انتخاب شدن تشکیل جلسه داده و با رای کتبی نسبت به تفکیک وظایف خود اقدام مینمایند.
۴-۱۲- کلیه اسناد تعهد آور و اوراق بهادار با امضای رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل همراه با مهر انجمن و نامههای رسمی با امضای رئیس هیأت مدیره و یا قائم مقام او معتبر است.
۵-۱۲- هیات مدیره موظف است بر حسب نیاز هر یک ماه یکبار تشکیل جلسه دهد. فاصله بین ارسال دعوتنامه یا تلفن با تاریخ تشکیل جلسه هیات مدیره حداقل سه روز است.
۶-۱۲- جلسات هیات مدیره با حضور اکثریت اعضا رسمیت مییابد و تصمیمات متخذه با اکثریت آرای موافق، معتبر است.
۷-۱۲- کلیه مصوبات هیات مدیره، ثبت و پس از امضای اعضا در دفتر صورتجلسات هیات مدیره نگهداری میشود.
۸-۱۲- شرکت اعضای هیات مدیره در جلسات ضروری است و غیبت هر یک از اعضا بدون عذر موجه به تشخیص هیات مدیره تا سه جلسه متوالی و پنج جلسه متناوب در حکم استعفای عضو غایب خواهد بود.
۹-۱۲- در صورت استعفا، برکناری یا فوت هر یک از اعضای هیات مدیره، عضو علیالبدل برای مدت باقیمانده دوره عضویت به جانشینی وی تعیین خواهد شد.
۱۰-۱۲- شرکت بازرس در جلسات هیات مدیره بدون داشتن حق رای مجاز است.
۱۱-۱۲- هیات مدیره موظف است ظرف حداکثر چهار ماه پیش از پایان تصدی خود نسبت به فراخوانی مجمع عمومی و انتخاب هیات مدیره جدید اقدام و بلافاصله نتایج را همراه با صورتجلسه مجمع عمومی برای بررسی به کمیسیون انجمن های علمی ارسال نمایند.
تبصره- هیات مدیره پیشین تا تایید هیات مدیره جدید از سوی کمیسیون انجمنهای علمی وزارت فرهنگ و آموزش عالی مسئولیت امور انجمن را بر عهده خواهد داشت.
ماده ۱۳- هیات مدیره نماینده قانونی انجمن می باشد و وظایف و اختیارات آن به شرح زیر است:
۱-۱۳- اداره امور جاری انجمن طبق اساسنامه و مصوبات مجمع عمومی.
۲-۱۳- تشکیل گروههای علمی انجمن، تعیین وظایف و نظارت بر فعالیت آنها.
۳-۱۳- هیات مدیره می تواند هر اقدام و معامله ای را که ضروری بداند در مورد نقل و انتقال اموال غیر منقول و تبدیل به احسن یا ترهین و فک رهن و استقراض به استثنای واگذاری قطعی اموال غیرمنقول که مستلزم تصویب مجمع عمومی است، انجام دهد.
۴-۱۳- جز درباره موضوعاتی که به موجب مفاد اساسنامه اخذ تصمیم و اقدام درباره آنها در صلاحیت خاص مجامع عمومی است، هیات مدیره کلیه اختیارات لازم برای اداره امور را مشروط به رعایت حدود موضوع فعالیت انجمن دارا میباشد.
۵-۱۳- تهیه و گزارش سالانه و تنظیم تراز مالی و صورتحساب درآمدها و هزینههای انجمن برای تصویب در مجمع عمومی و ارائه به مرجع نظارت در موعد مقرر.
۶-۱۳- اقامه دعوی و پاسخگویی به دعاوی اشخاص حقیقی یا حقوقی در تمام مراجع و مراحل دادرسی یا حق تعیین وکیلی و حق وکیل غیر.
۷-۱۳- انتخاب و معرفی نمایندگان انجمن برای شرکت در مجامع علمی داخلی و خارجی.
۸-۱۳- اجرای طرح ها و برنامههای علمی در چهارچوب وظایف انجمن.
۹-۱۳- جلب هدایا و کمکهای مالی.
۱۰-۱۳- اهدای بورس های تحقیقاتی و آموزشی.
۱۱-۱۳- اتخاذ تصمیم در مورد عضویت انجمن در مجامع علمی داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات جاری کشور.
۱۲-۱۳- ارسال گزارشهای لازم به کمیسیون انجمنهای علمی وزارت فرهنگ و آموزش عالی.
ج- بازرس
ماده ۱۴- مجمع عمومی عادی یک نفر را به عنوان بازرس اصلی و یک نفر را به عنوان علیالبدل برای مدت دو سال انتخاب مینمایند.
تبصره: انتخاب مجدد بازرس یا بازرسان بلامانع است.
ماده ۱۵- وظایف بازرس به شرح زیر است:
۱-۱۵- بررسی اسناد و دفاتر مالی انجمن و تهیه گزارش برای مجمع عمومی.
۲-۱۵- بررسی گزارش سالانه هیات مدیره و تهیه گزارش از عملکرد انجمن برای اطلاع مجمع عمومی.
۳-۱۵- گزارش هر گونه تخلف هیات مدیره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومی.
تبصره- کلیه اسناد و مدارک انجمن اعم از مالی و غیر مالی در هر زمان و بدون قید و شرط باید از سوی هیات مدیره برای بررسی در دسترس بازرس قرار گیرد.
ماده ۱۶- انجمن میتواند گروهها و کمیتههای زیر را تشکیل دهد که براساس شرح وظایفی که از سوی هیات مدیره تعیین میشود به فعالیت میپردازند.
- گروههای تخصصی
- کمیته آموزش و پژوهش
- کمیته انتشارات
- کمیته آمار و اطلاعات
- کمیته پذیرش و روابط عمومی
- کمیته گردهماییهای علمی
۱-۱۶- تهیه و تصویب آئین نامه تشکیل گروه ها و کمیته هل با انجمن است.
ماده ۱۷- منابع مالی انجمن عبارتند از:
۱-۱۷- حق عضویت اعضا
۲-۱۷- درآمدهای ناشی از ارائه خدمات اموزشی و پژوهشی و مشاورهای
۳-۱۷- دریافت هدایا و کمکها
۴-۱۷- کلیه عواید و درآمدهای انجمن صرف اهداف موضوع ماده ۵ این اساسنامه خواهد شد.
ماده ۱۸- درآمدها و هزینههای انجمن در دفاتر قانونی ثبت و شرح آن هر سال پس از تصویب در مجمع عمومی به کمیسیون انجمنهای علمی وزارت فرهنگ و آموزش عالی ارسال می شود.
ماده ۱۹- کلیه وجوه انجمن در حساب مخصوصی به نام انجمن نزد بانکهای کشور نگهداری میشود.
ماده ۲۰- هیچیک از موسسین یا صاحبان سرمایه حق برداشت یا تخصیص هیچگونه سودی اعم از سود سهام یا سرمایه را نداشته و خود و وابستگان درجه یک آنها نمیتوانند مبادرت به انجام معاملات با موسسه نمایند.
ماده ۲۱- کلیه مدارک و پروندههای مالی و غیرمالی مرتبط با فعالیتهای انجمن در محل دفتر مرکزی انجمن نگهداری میشود و در مواقع مراجعه، مرجع نظارت یا سایر مراجع صلاحیتدار در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.
ماده ۲۲- هر گونه تغییر در مفاد اساسنامه، پس از تصویب کمیسیون انجمنهای علمی وزارت فرهنگ و آموزش عالی معتبر است.
ماده ۲۳- انجمن تابعیت جمهوری اسلامی ایران را دارد و اعضای آن با نام انجمن حق فعالیت سیاسی یا وابستگی به گروهها و احزاب سیاسی را ندارند.
ماده ۲۴- در صورت انحلال انجمن، مجمع عمومی پنج نفر را به عنوان هیئت تصفیه انتخاب و این هیئت موظف خواهد بود پس از رسیدگی به حساب ها، ادای دین و وصول مطالبات با تأیید مجمع عمومی و تحت نظارت کمیته ای مرکب از نماینده ی ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه و نمایندگان وزارت کشور، وزارت امور اقتصاد و دارایی و وزرات آموزش و پرورش، اموال و املاک انجمن را به یکی از مؤسسات غیرانتفاعی عام المنفعه ی داخل کشور و ترجیحاً یکی از مؤسسات آموزشی یا پژوهشی واگذار نماید.
ماده ۲۵- این اساسنامه مشتمل بر ۶ فصل، ۲۵ ماده ، ۵۴زیر ماده و ۱۵ تبصره، در جلسه ۱۸/۴/۱۳۷۸ مجمع عمومی انجمن به تصویب رسید.