اساسنامه انجمن

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری – معاونت پژوهشی

کمیسیون انجمن‌های علمی ایران

اساسنامه انجمن مطالعات برنامه درسی ایران

 

فصل اول کلیات و اهداف

 ماده ۱:

به منظور گسترش و ارتقای علم برنامه درسی در عرصه نظر و عمل، ایفای نقش مرجعیت علمی، مسئولیت اجتماعی در قبال نیازهای جامعه، کنشگری در زمینه اشتغال زایی فارغ التحصیلان، توسعه کمی و کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه‌ برنامه درسی در سطح کشور انجمن مطالعات برنامه درسی ایران که از این پس در اساسنامه انجمن نامیده می شود، تشکلیل می گردد.

 ماده ۲:

انجمن، موسسه‌ای علمی، غیر انتفاعی، داوطلبانه و غیرسیاسی است است که از طریق همکاری و تعاملات ملی و بین المللی با استفاده از آخرین دستاوردهای علمی، پژوهشی و فناوری، در جهت توسعه دانش برنامه درسی با چشم اندازی جهانی و بومی سازی آن فعالیت می کند و از تاریخ ثبت دارای شخصیت حقوقی است .

 ماده ۳:

مرکز انجمن در استان تهران- منطقه ۱۵- شهرستان تهران- بخش مرکزی شهر تهران ـ محله ایرانشهر –کوچه خوارزمی – کوچه شهید وحید رضا دهقانی نیا(خسرو)- پلاک ۶ ـ طبقه همکف کدپستی ۱۵۸۴۶۳۵۷۱۱ می باشد و شعب آن پس از موافقت کمیسیون انجمن‌های علمی می‌تواند در هر منطقه از کشور تشکیل شود.

تبصره: هیئت مدیره می‌تواند در صورت لزوم نسبت به تغییر نشانی مرکز اصلی انجمن اقدام کند.

 ماده ۴:

انجمن از تاریخ تصویب این اساسنامه برای مدت نامحدود تشکیل می‌شود و ملزم به رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران است.

 

فصل دوم وظایف و فعالیت‌ها:

ماده ۵:

به منظور نیل به هدفهای مذکور در ماده (۱) این اساسنامه، انجمن اقدامات زیر را به عمل خواهد آورد.

هدف ۱- ایفای نقش مرجعیت علمی  انجمن

  1. شبکه سازی از دانشگاهیان (استادان، دانشجویان و فارغ التحصیلان)
  2. نقد سیاستگزاری دانشی و دانشگاهی (حاکمیت اقتصاد بر دانش و دانشگاه)
  3. مرتبط کردن دانش و دانشگاه با جامعه (حل مسائل جامعه؛ رساندن دانش به جامعه؛ کارگاه های عمومی)
  4. تقویت فضای گفتگوی ملی و بین المللی (سمینارها؛ فعالیت بین انجمنی و بین رشته ای،کارگاه‌های آموزشی، نمایشگاه تخصصی، فن‌بازار، ایده‌بازار، میزگردهای تخصصی)
  5. تعمیق دانش (کارگاههای تخصصی)
  6. جذب استادان فعال و خلاق رشته
  7. برگزاری جشنواره‌ها و جوایز علمی ملی و بین المللی در حوزه تخصصی انجمن.
  8. انجام تحقیقات علمی، آموزشی، پژوهشی و فناورانه در سطح ملی و بین‌المللی با مشارکت پژوهشگران و متخصصان مرتبط
  9. ترغیب و تشویق پژوهشگران و تجلیل از محققان و استادان ممتاز
  10. انتشار کتب و نشریات علمی
  11. ارزیابی و ممیزی بر آثار علمی برجسته، نوآوری‌ها و فرضیات جدید در حوزه تخصصی انجمن؛
  12. تلاش در جهت به رسمت شناخته شدن مرجعیت علم در ایران

هدف ۲- مسئولیت اجتماعی در قبال نیازهای جامعه

  • ارتقای توانمندسازی نهادها(انجمن، دانشگاه…)
  • طرح قلمروهای متفاوت برنامه درسی توسط کنشگران و ذینفعان این حوزه
  • ارائه خدمات علمی، آموزشی، پژوهشی و فناورانه؛
  • تعامل هم‌افزا و همکاری مؤثر با سایر مؤسسات ذی‌نفع و ذی‌ربط
  • همکاری و مشاوره‌های علمی، آموزشی، پژوهشی و فناورانه با دستگاه‌های سیاستگذار و تصمیم‌گیر در سطح کشور در زمینه ارزیابی، بازنگری و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مربوط به امور آموزش و پژوهش در حوزه‌های علمی موضوع فعالیت انجمن؛
  • آگاه سازی حوزه عمومی
  • کنشگری تربیت نیروهایی با هویت مدنی و انسانی

هدف ۳- کنشگری انجمن در زمینه اشتغال زایی فارغ التحصیلان

  1. توسعه شبکه‌های تخصصی مطالعات برنامه درسی برای پاسخگویی بهینه با نیاز بازارکار
  2. کنشگری درتوسعه و تسهیل اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی
  3. ارتقا فرهنگ بهره‌گیری حداکثری از نیروهای متخصص رشته برنامه‌ریزی درسی در بخش‌های مختلف نظام آموزش و پرورش
  4. بسط فضای تخصص گرایی حرفه‌ای در حکمرانی نظام آموزشی

 

فصل سوم – انواع و شرایط عضویت

ماده ۶:

انواع و شرایط عضویت در انجمن عبارت است از:

۶-۱-عضویت پیوسته:

مؤسسان انجمن و کلیه افرادی که حداقل دارای درجه کارشناسی ارشد در رشته برنامه ریزی درسی ، برنامه ریزی درسی آموزش عالی، آموزش ابتدایی ،آموزش دبستان و پیش از دبستان ، کلیه رشته های مرتبط با حوزه آموزش و یادگیری با تصویب هیات مدیره می توانند به عضویت پیوسته انجمن در آیند.

تبصره ۱- افرادی که دارای درجه کارشناسی در یکی از رشته‌های مذکور در بند ۱-۶ می‌باشند با تصویب هیات مدیره می‌توانند به عضویت پیوسته انجمن درآیند.

۶-۲ – عضویت وابسته:

افرادی که دارای شرایط زیر هستند می توانند به عضویت وابسته انجمن در آیند.

الف- کسانی که دارای درجه کارشناسی و دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته برنامه ریزی درسی و رشته های مذکور در بند ۱-۶ و یا معلمان، مربیان، مدرسان و اعضای هیات علمی که حداقل ۵ سال سابقه آموزشی داشته باشند.

۶-۳ -عضویت دانشجویی:

کلیه دانشجویانی که در رشته های علوم تربیتی و رشته های مرتبط با حوزه آموزش و یادگیری به تحصیل اشتغال دارند.

۶-۴ – عضویت افتخاری:

شخصیتهای ایرانی و خارجی که مقام علمی آنان در زمینه‌های برنامه ریزی درسی و آموزشی حائز اهمیت خاص باشد، یا در نیل به اهداف انجمن کمک های موثر و ارزنده‌ای نموده باشند با تصویب هیات مدیره می توانند به عضویت افتخاری در انجمن در آیند.

۶-۵- عضویت حقوقی(موسساتی)

کلیه سازمان‌ها و اشخاص حقوقی دولتی یا خصوصی که در زمینه‌های علمی، آموزشی، پژوهشی و فناورانه مرتبط، فعالیت دارند، می‌توانند به عضویت انجمن درآیند.

تبصره ۲- اعضای مؤسساتی عضو وابسته انجمن محسوب می شوند و مبلغ حق عضویت آنها به پیشنهاد و تصویب هیات مدیره است.

تبصره ۳: اعضای حقوقی به مثابه عضو وابسته انجمن محسوب می‌شوند.

ماده ۷:

هر یکی از اعضاء سالانه مبلغی را که میزان آن توسط هیات مدیره تعیین می‌گردد به عنوان حق عضویت پرداخت خواهدکرد.

تبصره ۱: پرداخت حق عضویت هیچ‌گونه حق و ادعایی نسبت به دارایی انجمن برای عضو ایجاد نمی‌کند.

تبصره ۲: اعضای افتخاری انجمن از پرداخت حق عضویت معاف هستند.

 ماده ۸:

عضویت در یکی از موارد زیر خاتمه می‌یابد:

۸-۱- ارسال کتبی استعفای عضو متقاضی؛

۸-۲- عدم پرداخت حق عضویت سالانه به مدت ۲ سال متوالی؛

۸-۳-  فوت عضو انجمن؛

۸-۴- تصویب مجمع عمومی.

 

فصل چهارم ارکان انجمن

ماده ۹:

ارکان اصلی عبارتند از:

الف: مجمع عمومی        ب: هیئت مدیره       ج: بازرس

 

الف: مجمع عمومی

 ماده ۱۰ :

مجمع عمومی از گردهمایی اعضای پیوسته به صورت عادی یا فوق‌العاده تشکیل می‌شود.

۱۰-۱-  مجمع عمومی عادی سالی یکبار تشکیل می‌شود و با حضور هر تعداد عضو پیوسته انجمن رسمیت می‌یابد و تصمیمات با اکثر آراء معتبر است؛

۱۰-۲- مجمع عمومی فوق‌العاده در مورد ضروری با دعوت هیئت مدیره یا بازرس و یا با تقاضای کتبی یک سوم اعضای پیوسته تشکیل می‌شود؛

تبصره ۱: جلسات مجامع عمومی به صورت مجازی یا حضوری و یا ترکیبی برگزار می‌شود.

تبصره ۲: انتخابات اعضای هیئت مدیره و بازرسان به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه های مورد تایید کمسیون  انجمن‌های علمی، انجام می‌شود.

تبصره ۳: دعوت از اعضای پیوسته برای تشکیل مجامع عمومی باید حداقل یک‌ماه قبل از تشکیل مجمع و به‌ صورت ارسال پست الکترونیکی انجمن و درج در درگاه انجمن صورت پذیرد.

تبصره ۴: یک‌پنجم اعضای پیوسته می‌توانند مستقیماً اقدام به دعوت برای تشکیل مجامع عمومی نمایند مشروط بر اینکه هیئت مدیره و نیز بازرس انجمن به تقاضای ایشان پاسخ منفی داده باشد و در چنین حالتی، ایشان باید در آگهی دعوت توسط ارسال پست الکترونیک به عدم اجابت درخواست خود، توسط هیئت مدیره یا بازرس تصریح نمایند. دستور جلسه عمومی منحصراً موضوعی خواهد بود که در تقاضانامه ذکر شده‌است.

تبصره ۵: شرایط تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده همانند شرایط تشکیل مجمع عمومی عادی است و تصمیمات آن با دو سوم آراء معتبر است.

تبصره ۶: هیئت مدیره لازم است در اولین جلسه خود نسبت به تدوین آیین‌نامه انتخابات الکترونیکی اقدام نموده و آن را به تایید مجمع عمومی برساند.

 ماده ۱۱: وظایف مجامع عمومی

الف – مجمع عمومی عادی

  • انتخاب اعضای هیئت مدیره و بازرس
  • تصویب برنامه راهبردی انجمن
  • تصویب برنامه سالانه انجمن
  • بررسی و تصویب پیشنهادات هیئت مدیره و بازرس
  • تعیین میزان حق عضویت سالانه بر اساس پیشنهاد هیئت مدیره انجمن
  • بررسی و تصویب صورتحساب مالی (درآمدها و هزینه‌های سال مالی گذشته) و بودجه سال آتی انجمن
  • بررسی پیشنهادات اعضای مجمع

 ب مجمع عمومی فوق‌العاده

تصویب تغییرات در مفاد اساسنامه

– عزل هیئت مدیره و بازرس

– لغو عضویت اعضاء در صورت عدم رعایت مفاد اساسنامه یا عدم رعایت اخلاق حرفه ای

– تصویب انحلال انجمن

تبصره ۱: جلسات مجامع عمومی عادی و فوق العاده با حضور نماینده کمیسیون انجمن های علمی ایران رسمیت می‌یابد.

تبصره ۲: مجامع عمومی توسط هیئت رئیسه‌ای مرکب از یک رییس، یک منشی و دو ناظر اداره می‌شوند.

تبصره ۳: اعضای هیئت رییسه با اعلام و پذیرش نامزدی خود در مجمع انتخاب می‌شوند.

تبصره ۴: اعضای هیئت رییسه مجمع نباید از بین کسانی باشند که خود را در انتخابات هیئت مدیره و بازرس کاندیدا کرده‌اند و یا از اعضای فعلی هیئت مدیره باشند.

پهیئت مدیره

ماده ۱۲:

هیئت مدیره انجمن مرکب از ۷عضو اصلی و .۳٫٫٫٫٫٫ عضو علی‌البدل است. که هر ۳ سال یکبار با رأی مخفی از میان اعضای پیوسته با حداقل ۲ سال سابقه عضویت انجمن انتخاب می‌شوند.

۱۲-۱ هیچیک از اعضا نمی‌توانند بیش ازدو دوره متوالی به عضویت هیئت مدیره (عضو اصلی) انتخاب شوند؛

۱۲-۲-هر دانشگاه نمی تواند بیشتر از دو عضو در هیات مدیره داشته باشند.

۱۲-۳حداکثر دو عضو مشمول بند (۱-۱۲) در صورت کسب بیش از  ۴/۳  آرا حاضرین در جلسه می‌توانند برای دوره‌های دیگر به عضویت هیئت مدیره درآیند؛

۱۲-۴ عضویت در هیئت مدیره افتخاری است؛

۱۱۲-۵هیئت مدیره می‌بایستی حداکثر تا ۱۵ روز پس از انتخاب شدن تشکیل جلسه داده و با رأی کتبی نسبت به تفکیک وظایف خود و انتخاب یک رئیس هیئت مدیره، یک نائب رئیس، یک خزانه‌دار و یک دبیر از میان خود اقدام ‌نماید؛

۱۲-۶ کلیه اسناد تعهدآور و اوراق بهادار با امضای رئیس هیئت مدیره و یا نائب رئیس و خزانه­دار همراه با مهر انجمن و نامه‌های رسمی با امضای رئیس یا نائب رئیس و یا دبیر انجمن معتبر است؛

۱۲-۷- هیئت مدیره موظف است برحسب نیاز حداقل هر یک ماه یکبار تشکیل جلسه دهد؛

جلسات می‌تواند به صورت مجازی یا حضوری ویا ترکیبی برگزار شود. فاصله بین ارسال دعوتنامه (از طریق پست الکترونیک انجمن یا پیامک) یا تلفن با تاریخ تشکیل جلسه هیئت مدیره حداقل سه روز است.

۱۲-۸ جلسات هیئت مدیره با حضور بیش از نصف اعضا رسمیت می‌یابد و تصمیمات متخذه با اکثریت آرای موافق، معتبر است؛

۱۲-۹ کلیه مصوبات هیئت مدیره ثبت و پس از امضای اعضاء در دفتر صورتجلسات هیئت مدیره و یا در بایگانی الکترونیکی انجمن نگهداری می‌شود؛

۱۲-۱۰حضور اعضای هیئت مدیره در جلسات ضروری است و غیبت هر یک از اعضاء بدون عذر موجه به تشخیص هیئت مدیره و با تأیید بازرس تا ۵ جلسه متوالی یا ۷ جلسه متناوب در حکم استعفای عضو غایب خواهد بود؛

۱۲-۱۱- درصورت استعفاء، برکناری یا فوت هر یک از اعضای هیئت مدیره، عضو علی‌البدل برای مدت باقیمانده دوره عضویت به جانشینی وی تعیین خواهد شد؛

۱۲-۱۲ حضور بازرس در جلسات هیئت مدیره بدون داشتن حق رأی مجاز است.

ماده ۱۳:

هیئت مدیره نماینده قانونی انجمن بوده و وظایف و اختیارات آن به شرح زیر است:

۱۳-۱- اداره امور جاری انجمن طبق اساسنامه و مصوبات مجمع عمومی؛

۱۳-۲- تشکیل گروه‌های علمی انجمن، تعیین وظایف و نظارت بر فعالیت آنها؛

۱۳-۳-  هیئت مدیره می‌تواند هر اقدام و معامله‌ای را که ضروری بداند در مورد نقل و انتقال اموال منقول و غیرمنقول و تبدیل به احسن یا ترهین و فک رهن و استقراض، به استثنای واگذاری قطعی اموال غیرمنقول که مستلزم تصویب مجمع عمومی است انجام دهد؛

۱۳-۴- جز درباره موضوعاتی که به موجب مفاد اساسنامه اخذ تصمیم و اقدام درباره آنها در صلاحیت خاص مجامع عمومی است، هیئت مدیره کلیه اختیارات لازم برای اداره امور را مشروط به رعایت حدود موضوع فعالیت انجام دارا می‌باشد؛

۱۳-۵- تهیه گزارش سالانه و تنظیم صورتحساب مالی (صورتحساب درآمدها و هزینه‌های انجمن) برای تصویب در مجمع عمومی و ارائه به مرجع نظارت در موقع مقرر؛

۱۳-۶- اقامه دعوی و پاسخگویی به دعاوی اشخاص حقیقی یا حقوقی در تمام مراجع و مراحل دادرسی با حق تعیین وکیل و حق توکیل به‌غیر؛

۱۳-۷- انتخاب و معرفی نمایندگان انجمن برای شرکت در مجامع علمی، آموزشی، پژوهشی و فناورانه داخلی و خارجی؛

۱۳-۸- اجرای طرح‌ها و برنامه‌های علمی، آموزشی، پژوهشی و فناورانه در چارچوب وظایف انجمن به عنوان ناظر در پروژه‌های مطالعاتی؛

۱۳-۹- جلب هدایا و کمک‌های مالی؛

۱۳-۱۰- اهدای بورس‌های تحقیقاتی و آموزشی؛

۱۳-۱۱- اتخاذ تصمیم در مورد عضویت انجمن در مجامع علمی داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات جاری کشور؛

۱۳-۱۲- ارسال گزارش‌های لازم به کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر مراجع قانونی

۱۳-۱۳- تدوین و تصویب آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های مورد نیاز انجمن، تعیین مدیران، دبیران گروه‌ها و کارگروه‌ها و روسای شعب انجمن.

۱۳-۱۴- پیشنهاد اصلاح اساسنامه به کمیسیون انجمن های علمی قبل از طرح در مجمع عمومی

۱۳-۱۵- هیئت مدیره موظف است ظرف حداکثر ۴ ماه پیش از پایان دوره تصدی خود نسبت به فراخوانی مجمع عمومی و انتخاب هیئت مدیره جدید اقدام و بلافاصله نتایج را همراه با صورتجلسه مجمع عمومی ظرف مدت حداکثر یک ماه برای بررسی به کمیسیون انجمن‌های علمی ارسال نماید؛

تبصره: هیئت مدیره و بازرس پیشین تا تایید هیئت مدیره و بازرس جدید از سوی کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مسئولیت امور انجمن را برعهده خواهد داشت.

ج بازرس

ماده ۱۴:

مجمع عمومی عادی ۱ نفر را به‌عنوان بازرس اصلی و ۱ نفر را به عنوان بازرس علی‌البدل برای مدت ۳ سال انتخاب می‌نماید.

تبصره: رعایت بندهای ۱-۱۲ و ۳-۱۲ برای انتخاب مجدد بازرس الزامی است.

ماده ۱۵:

وظایف بازرس به شرح زیر است:

۱۵-۱- بررسی اسناد و دفاتر مالی انجمن و تهیه گزارش برای مجمع عمومی؛

۱۵-۲- بررسی گزارش سالانه هیئت مدیره و تهیه گزارش از عملکرد انجمن برای اطلاع مجمع عمومی؛

۱۵-۳- گزارش هرگونه تخلف هیئت مدیره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومی.

تبصره: کلیه اسناد و مدارک انجمن اعم از مالی و غیرمالی در هر زمان و بدون قید و شرط باید از سوی هیئت مدیره برای بررسی در دسترس بازرس قرارگیرد.

ماده ۱۶:

وظایف دبیر انجمن به قرار زیر است:

۱۶-۱- اداره امور جاری دبیرخانۀ؛

۱۶-۲- جمع‌آوری صورتجلسات و پیگیری تصمیمات متخذه؛

۱۶-۳- انجام امور محوله از طرف هیئت مدیره؛

۱۶-۴- تهیه گزارش عملکرد سالیانه انجمن جهت ارائه به هیئت مدیره.

ماده ۱۷:

وظایف خزانه‌دار به شرح زیر است:

۱۷-۱- رسیدگی به امور مالی انجمن؛

۱۷-۲- تهیه و تنظیم دفاتر قانونی و ارائه صورتحساب مالی (صورتحساب درآمدها و هزینه‌های انجمن) به مجمع عمومی و مراجع ذیربط؛

۱۷-۳- تسلیم سالیانه اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی.

 ماده ۱۸:

انجمن می‌تواند شاخه تخصصی مرتبط با حوزه‌های علمی-تخصصی خاص که مرتبط با وظایف و فعالیت‌های انجمن باشد (مطابق با آیین‌نامه مصوب کمیسیون انجمن‌های علمی)، تشکیل دهد.

 ماده ۱۹:

انجمن می‌تواند کمیسیون ها و کمیته‌های تخصصی زیر را  تشکیل دهد که براساس شرح وظایفی که از سوی هیئت‌ مدیره برای آنها تعیین شود به فعالیت می‌پردازند.

۱)شورای عالی برنامه ریزی راهبردی

۲) کمیسیون آموزش

  • کمیسیون پژوهش
  • کمیسیون نقد
  • کمیسیون توسعه شعب استانی
  • کمیسیون فضای مجازی
  • کمیسیون روابط بین الملل
  • کمیسیون گروههای مطالعاتی با علایق ویژه
  • کمیته معلمان
  • کمیته درآمدزایی
  1. انجمن بر حسب نیاز و متناسب با حوزه فعالیت خود مجاز به تشکیل کارگروه‌ها و کمیته‌های تخصصی دیگر می‌باشد.

تبصره: تهیه و تصویب آیین‌نامه تشکیل کارگروه‌ها و کمیته‌های تخصصی انجمن با هیئت مدیره است.

 

فصل پنجم بودجه و مواد متفرقه

ماده ۲۰:

منابع مالی انجمن عبارتند از:

۱-۲۰- حق عضویت اعضا حقیقی و حقوقی(موسساتی)

۲۰- ۲درآمدهای ناشی از حمایت انجمن از همایش های علمی مرتبط

۳-۲۰-در آمدهای ناشی از عقد تفاهم نامه همکاری در زمینه انتشار مجلات علمی

۴-۲۰- درآمدهای ناشی از حمایت کنندگان همایش های سالانه انجمن

۵-۲۰– درآمدهای ناشی از ارائه خدمات اموزشی و پژوهشی و مشاوره‌ای

۶-۲۰درامدهای ناشی از انتشار کنب (الکترنیکی و کاغذی)

۲۰-۷- درآمدهای ناشی از ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، مشاوره‌ای، فروش کتب و نشریات علمی

۲۰-۸- دریافت هدایا، کمک‌ها و وقف

۲۰-۹- کلیه عواید و درآمدهای انجمن صرف اهداف و موضوع ماده ۵ این اساسنامه خواهدشد.

ماده ۲۱:

درآمدها و هزینه‌های انجمن در دفاتر قانونی ثبت و شرح آن هر سال پس از تصویب در مجمع عمومی به کمیسیون انجمن های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال می‌شود.

ماده ۲۲:

کلیه وجوه انجمن در حساب/ حساب‌های قانونی بانکی انجمن که توسط هیئت مدیره در یک یا چند بانک افتتاح گردیده نگهداری می‌شود.

ماده ۲۳:

هیچیک از مؤسسین یا اعضاء انجمن حق برداشت یا تخصیص هیچ‌گونه سودی را نداشته و خود و وابستگان درجه یک آنها نمی‌توانند مبادرت به انجام معاملات با انجمن نمایند.

 ماده ۲۴:

کلیه مدارک و پرونده‌های مالی و غیرمالی مرتبط با فعالیت‌های انجمن در محل دفتر مرکزی انجمن نگهداری می‌شود و در موقع مراجعه مرجع نظارت یا سایر مراجع صلاحیت‌دار در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.

ماده ۲۵:

هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه و اعضاء هیئت مدیره، پس از تایید کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معتبر است.

ماده ۲۶:

انجمن تابعیت جمهوری اسلامی ایران را دارد و اعضای آن به نام انجمن حق فعالیت سیاسی یا وابستگی به گروه‌ها و احزاب سیاسی را ندارند.

ماده ۲۷:

درصورت تصویب انحلال انجمن در مجمع عمومی، همان مجمع هیئت تصفیه ای را برای پرداخت دیون و وصول مطالبات انجمن انتخاب خواهدکرد. هیئت تصفیه موظف است پس از وصول مطالبات و پرداخت بدهی‌ها، کلیه دارایی‌های منقول و غیرمنقول انجمن را با نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تبرعاً به یکی از انجمن‌های علمی کشور واگذار کند.

 

اساسنامه مشتمل بر ۶ فصل، ۲۵ ماده ، ۵۴ زیر ماده و ۱۵ تبصره، در جلسه ۱۸/۴/۱۳۷۸ مجمع عمومی انجمن به تصویب رسید.

اساسنامه اصلاحی مشتمل بر پنج فصل، ۲۷ ماده و ۱۹ تبصره در جلسه مورخ ۲۱/۹/۱۴۰۳ هجری خورشیدی به تصویب مجمع عمومی فوق العاده  رسید.