ضرورت آشناسازی جامعه برنامه درسی با نیازهای صنعت و سازمان‌ها 

اخبار گروه برنامه درسی و صنعت

مدیر سیگ برنامه درسی و صنعت مطرح کرد؛
ضرورت آشناسازی جامعه برنامه درسی با نیازهای صنعت و سازمان‌ها

مدیر سیگ برنامه درسی و صنعت گفت: هدف ما معرفی صنعت به عنوان یکی از حوزه‌های اصلی رشته علوم تربیتی و به ویژه برنامه درسی و آشناسازی جامعه برنامه درسی با نیازهای صنعت می‌باشد.

دکتر فیروز نوری کلخوران در گفت‌وگو با انجمن مطالعات برنامه درسی ایران پیرامون معرفی سیگ «برنامه درسی و صنعت»، چشم‌انداز و اهداف و رسالت‌های آن اظهار کرد: سیگ ما سیگ برنامه درسی و صنعت هست. چشم‌انداز ما این است که جامعه علوم تربیتی و به‌ویژه برنامه درسی را با نیازهای صنعت و سازمان‌ها در رابطه با کارکردهای برنامه درسی آشنا کنیم؛ علاوه بر آشناسازی ایجاد زمینه‌های به کارگیری برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم تربیتی، گرایش‌های علوم تربیتی و برنامه درسی هم جزو این چشم انداز هست.

وی با بیان این‌که اهدافی که ما برای سیگ داریم بسیار متوع می‌باشد، افزود: ما تاجایی که بتوانیم سعی می‌کنیم به این اهداف دست یابیم. اولین هدف ما معرفی صنعت به عنوان یکی از حوزه‌های اصلی رشته علوم تربیتی و برنامه درسی است که خیلی از افراد این را نمی‌دانند. دومین هدف ایجاد زمینه‌هایی جهت آموزش به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته علوم تربیتی و برنامه‌ریزی درسی می‌باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا خاطرنشان کرد: سومین هدف اجرای رویدادهای مهارت‌آموزی و منتورینگ در رابطه با ارتباط برنامه درسی و علوم تربیتی و با صنعت و سازمان‌هاست. هدف بعدی تدوین و تنظیم منابع مکتوب در رابطه با موضوع سیگ می‌باشد؛ به این معنا که می‌خواهیم یک‌سری نشریات و کتاب‌ها را در این زمینه آماده چاپ کنیم.

نوری کلخوران در خصوص برنامه‌های عملیاتی این سیگ در آینده عنوان کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی ماهانه در حوزه‌های مختلف برنامه درسی و صنعت، طراحی و ایجاد تورهای یادگیری بازدید از سازمان‌ها و صنایع کشور، برگزاری نشست‌هایی با ذی‌نفعان سازمانی و صنعتی برنامه درسی (ارائه انتظارات و نقش‌ها)، برگزاری کلینیک یادگیری برای سازمان‌ها جهت حل معضلات و مشکلات برنامه درسی آن‌ها در حیطه سازمانی به تفکیک قطب‌های استانی کشور، توسعه شبکه منتورینگ مدیران آموزش سازمان‌ها و همچنین استعدادهای بخش برنامه درسی توسط اعضای علمی و تجربی، برگزاری جلسات با هسته‌های برنامه درسی جهت تشریک مساعی در توسعه این بخش از دانش برنامه درسی، ارائه تجربیات زیست‌شده با موضوع برنامه درسی در قالب کافه‌های صنعتی برنامه درسی، حرکت در مسیر دریافت مجوزهای مرتبط با فصلنامه برنامه درسی با رویکرد محیط کار و صنعت، مستندسازی فعالیت‌های موردنظر ‌(ایجاد پنل در آپارات یا سایر شبکه‌های اجتماعی جهت بارگذاری محتوای علمی)، سفارش تدوین کتب برنامه درسی با رویکرد محیط کار و صنعت به اساتید حوزه و حمایت چاپ و نشر از آن‌ها و برگزاری المپیادهای مهارت‌سنجی جهت غنی‌سازی فرایند معرفی فارغ‌التحصیلان برنامه درسی به متقاضیان نیروی انسانی ‌(سازمان‌ها و صنایع) برنامه‌های عملیاتی این سیگ می‌باشند.

وی پیرامون نقاط قوت سیگ برنامه درسی و صنعت گفت: ایجاد یک مأمن جدید برای فارغ‌التحصیلان علوم تربیتی و برنامه درسی و گسترش حوزه عملکردی رشته علوم تربیتی از جمله نقاط قوت ماست. به لحاظ عملکردی هم اعضای سیگ از افراد متخصص آموزش سازمانی می‌باشند؛ هیئت علمی‌هایی هستند که در این زمینه کار کردند و با صنعت و جامعه در ارتباط بودند که سبب توجه به جنبه‌های نوآورانه و ایجاد سیگ‌های نوآورانه در علوم تربیتی و برنامه درسی می‌شود.

مدیر سیگ برنامه درسی و صنعت ادامه داد: نقطه قوت دیگر کمک به اقتصاد رشته علوم تربیتی و جامعه و صنعت به صورت متقابل می‌باشد؛ یعنی ما باعث می‌شویم که سازمان‌ها رشد کنند و رشد سازمان‌ها باعث می‌شود که فارغ‌التحصیلان رشته علوم تربیتی وضعیت مالی بهتری داشته باشند یعنی امکان اشتغال فارغ‌التحصیلان را ایجاد می‌کند. همچنین کوتاه کردن مسیر اشتغال‌زایی فارغ‌التحصیلان برنامه درسی و کوتاه بودن مسیر علم و عمل نیز از دیگر نقاط قوت این سیگ می‌باشد.

وی همچنین افزایش عضوگیری و تسریع در عضویت‌گیری، تسریع اجرای برنامه‌های عملیاتی تدوین شده و تشویق دانشگاه‌ها جهت تبیین جایگاه برنامه درسی در صنعت را از جمله نقاط قابل بهبود سیگ برنامه درسی و صنعت دانست.

نوری کلخوران به معرفی اعضای سیگ برنامه درسی و صنعت پرداخت و افزود: اعضای سیگ برنامه درسی و صنعت متشکل از بنده، آقای دکتر مرتضی کرمی، دکتر کورش فتحی واجارگاه، دکتر سعید صفایی موحد، دکتر مهماندوست، دکتر هومن دوستی، خانم زهرا پورجعفریان، آقای فرهاد فتحی، آقای قادری و آقای علی مهدوی‌فر می‌باشد.