گزارش برگزاری سومین همایش برنامه درسی و اشتغال با عنوان «پرورش شایستگیهای اشتغالپذیری» در دانشگاه مازندران
انجمن مطالعات برنامه درسی ایران با همکاری دانشگاه مازندران برگزار کرد:
“سومین همایش ملی برنامه درسی و اشتغال؛ پرورش شایستگیهای اشتغالپذیری”
سومین همایش ملی برنامه درسی و اشتغال با عنوان “پرورش شایستگیهای اشتغالپذیری” ۳۰ آبان ماه در سالن اجتماعات دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران برگزار شد.
به گزارش انجمن مطالعات برنامه درسی ایران؛ این همایش با مشارکت دانشگاه مازندران و با حضور دکتر حشمتالله علینژاد رییس دانشگاه مازندران، دکتر صدیقه لطفی دبیر همایش، دکتر صمد ایزدی دبیر علمی همایش، دکتر میمنت عابدینی دبیر اجرایی همایش، دکتر مرتضی کرمی رئیس انجمن مطالعات برنامه درسی ایران، دکتر محمود مهرمحمدی، دکتر محمدامین سازگارنژاد، مهندس هادی عزیززاده، دکتر ابراهیم صالحی عمران، مسئولان، همکاران دانشگاهی و جمعی از دانشجویان برگزار شد.
حشمتالله علینژاد رئیس دانشگاه مازندران با تاکید بر نقش نظام آموزشی بهویژه آموزش عالی و دانشگاهها در تامین و تربیت نیروی انسانی و همچنین رکن بیبدیل برنامههای درسی در ایفای این نقش مهم، افزود: لازم است تا در این همایش، اهداف، کارکردهای برنامههای درسی، محتوا، ایدهها و تجارب مراکز آموزشی در قالب برنامه درسی و پروژههای مرتبط مورد بررسی قرار گیرد و ضرورت پرداختن به رسالت این برنامهها در پرورش شایستگیها و اشتغالپذیری مورد کنکاش واقع شود.
صمد ایزدی، دبیر علمی سومین همایش ملی برنامه درسی و اشتغال افزود: در این همایش ۱۷۴ مقاله دریافت شد که ۳۳ مقاله به صورت سخنرانی و ۱۱۰ مقاله به صورت پوستر پذیرفته شد. دو پیشنشست مجازی با حضور ۱۰۰ نفر و ۴ کارگاه آموزشی به صورت مجازی با مشارکت ۱۱۰ نفر قبل از همایش حاصل اقدامات و تلاشهای کمیته علمی همایش در نوع خود کمنظیر است.
رئیس انجمن مطالعات برنامه درسی ایران نیز در افتتاحیه این همایش با اشاره به برگزاری سه دوره از همایش برنامه درسی و اشتغال تاکنون که دوره اول و دوم آن به ترتیب در دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه اصفهان برگزار شد، خاستگاه برگزاری این همایش را پاسخگویی اجتماعی دانشگاهها و موسسات آموزشی مهارتمحور، ایجاد همافزایی در شرکاء کلیدی شامل وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، وزارت صنعت معدن و تجارت و نظامهای آموزش مهارتی، کمیت و کیفیت اشتغال دانشآموختگان به عنوان شاخص عملکرد کلیدی دانشگاه، پرورش شایستگیهای اشتغالپذیری، برنامه درسی پاسخگو و تقاضامحور عنوان کرد.
مرتضی کرمی همچنین برگزاری این همایش ملی را در راستای چارچوب مدیریت عملکرد انجمن مطالعات برنامه درسی ایران و کنشگری در عرصه اشتغال در سطح ملی را در راستای چشمانداز انجمن در افق ۱۴۰۹ و تحقق اهداف راهبردی انجمن همانند ایفای نقش مرجعیت علمی انجمن، مسئولیت اجتماعی، کنشگری انجمن در زمینه اشتغال دانشآموختگان، تحول در نظام حکمرانی مالی و اداری انجمن دانست.
وی در اختتامیه این همایش از دبیر علمی دومین و سومین دوره این همایش جناب آقای دکتر احمد نیلی و جناب آقای دکتر صمد ایزدی و همچنین سخنرانهای کلیدی و دبیران دو پیشنشست و سایر دستاندرکاران همایش تقدیر و تشکر به عمل آورد.
در این همایش آقای دکتر محمود مهرمحمدی درباره «هوش مصنوعی و آینده اشتغال در حرفه معلمی»، آقای دکتر محمدامین سازگارنژاد درباره «تجربه زیسته مدیریت فنی و حرفهای»، آقای مهندس هادی عزیززاده درباره «اصول طراحی ساختار برنامه ریزی درسی اشتغالمحور و معرفی الگویی برای جامعه ایران» و آقای دکتر ابراهیم صالحی عمران درباره «آموزشهای مهارتی مسیری برای اشتغالپذیری؛ چالشها و راهکارها» سخنرانی کردند.
برگزاری چندین پنل تخصصی با عنوان «زیست بوم پرورش شایستگیهای اشتغالپذیری در آموزش عالی ایران» و «آموزشهای فنی و حرفهای؛ چالشها و راهکارها» و ارایه دهها مقاله و سخنرانی، از دیگر بخشهای اصلی این همایش بود.