گزارش سه ماه دوم هیئت مدیره انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
هیئت مدیره دوره نهم انجمن مطالعات برنامه درسی ایران از ۲۶ بهمن ماه سال گذشته فعالیت خود را آغاز نموده و به منظور آگاه نمون اعضاء از فعالیتهای انجمن گزارشهایی را در بازه سه ماهه ارائه مینماید. هیات مدیره، طی بازه سه ماه اخیر(۲۶ اردیبهشت تا ۲۶ مردادماه) با برگزاری ۱۱ جلسه با حضور تمامی منتخبین اعم از اصلی و علیالبدل و با مشارکت تنی چند از اساتید پیشکسوت و علاقهمند، به بررسی سیاستها، برنامهها و فعالیتهای خود پرداخته است.
به گزارش انجمن مطالعات برنامه درسی ایران؛ اهم تصمیمات اتخاذ شده در سه ماه اخیر به شرح ذیل است:
۱-تصویب آییننامه کمیته معلمان به منظور برقراری پیوند مستحکم میان جامعه معلمان به عنوان کنشگران عرصه عمل برنامه-درسی با اندیشمندان عرصه نظر برنامه¬درسی
۲- تشکیل جلسات با مسئولان سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به منظور ایفای نقش فعال انجمن در پاسخگویی اجتماعی
۳-تصویب تشکیل کمیسیونی جدید به منظور تدوین برنامه راهبردی ۹ ساله انجمن و نظارت بر عملکرد کمیسیون¬های انجمن
۴- تشکیل جلسات با روسای شعب استانی انجمن مطالعات برنامه درسی به منظور ارائه راهکارهایی برای فعالسازی شعب موجود و توسعه شعبات در سراسر کشور
۵- فعال شدن روابط عمومی انجمن و آغاز فعالیت منظم اطلاعرسانی اخبار و رویدادهای انجمن در بستر فضای مجازی: کانال تلگرامی، صفحه اینستاگرام
۶- تصویب فعالیت دفتر مرکزی انجمن در قالبی جدید با حضور از پیشتنظیم شده اساتید رشتهای جهت تعامل و پاسخگویی با دانشجویان، دانشآموختگان و سایر مخاطبان و برنامه ریزی برای عملیاتی شدن آن
۷- انجام ارزیابی از عملکرد چهار مجله طرف قرارداد با انجمن (نشریه آموزش محیط زیست و توسعه پایدار/ نشریه پیشرفت های نوین در مدیریت آموزشی/ نشریه آموزش در علوم انتظامی/ نشریه پژوهش نامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی) با استفاده از چک لیست ارزیابی تهیه شده برای این منظور و ابلاغ نتیجه ارزیابی به مسئولان نشریه
۸- تصویب منشور نشر به منظور انجام ارزیابی از عملکرد پنج نشریه انجمن ( مطالعات برنامه درسی، مطالعات برنامه درسی اموزش عالی، نظریه و عمل در برنامه درسی، پژوهش در برنامه ریزی درسی، پژوهش¬های برنامه درسی) بر آن اساس و اقدام به اجرایی نمودن اولین مرحله ارزیابی با تمرکز بر عملکرد دو مجله مطالعات برنامه درسی و پژوهش در برنامه ریزی درسی
۹- بررسی عملکرد کمیسیون انتشارات انجمن در ادوار گذشته و انجام پیگیری¬ها برای دریافت مجوز انتشارات از وزارت ارشاد به منظور آغاز فعالیت حرفهای انجمن در چاپ و انتشار کتب و درسنامههای تخصصی رشته
۱۰-پیگیری تصویب سازمان نظام علوم تربیتی با برگزاری چندین جلسه با حضور اعضا و با مشارکت سایر انجمنهای علوم تربیتی شامل مدیریت آموزشی، فلسفه تعلیم و تربیت، فناوری آموزشی، آموزش و پرورش تطبیقی، آموزش عالی و آموزش و توسعه منابع انسانی
۱۱- برگزاری دو نشست با عنوان «کنکاش درباره مفهوم علم نافع و نسبت آن با برنامههای درسی» در مواجهه با بحثهای روز نتیجه ارزیایآموزش و پرورش کشور
۱۲- برگزاری نشستهای «انجمن ومسئولیت اجتماعی: رویکردها و راهبردها»، «هماندیشی استراتژیهای دستیابی انجمنها به مرجعیت علمی» و «کنشگری در اشتغال دانشآموختگان رشته مطالعات برنامه درسی» در راستای اهداف استراتژیک سهگانه انجمن
۱۳- برگزاری نخستین مدرسه تابستانه مجازی برنامه درسی محیط کار توسط کمیسیون آموزش انجمن و همچنین برگزاری نشست «گروههای مطالعاتی علایق ویژه» و برنامه ریزی برای احیای فعالیت گروه های مطالعاتی علایق ویژه (سیگ¬ها)
۱۴- برگزاری سه گفتوگوی زنده اینستاگرامی با عنوان «فناوری و فردای آموزش»، «نقشهای نوین معلمان در فرایند آموزش و یادگیری» و «توسعه حرفهای معلمان در ایران: چالشها و آسیبها» توسط سیگ تربیت معلم
۱۵- انتشار فصلنامه خبری بهار ۱۴۰۱ انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
۱۶- تصویب شیوهنامه مشارکت انجمن در همایشهای علمی