🔸متن آقای دکتر محمود مهرمحمدی در “مراسم نکوداشت خانم دکتر زهرا گویا، استاد بازنشسته دانشگاه شهید بهشتی”
به گزارش انجمن مطالعات برنامه درسی ایران؛ متن آقای دکتر محمود مهرمحمدی که در مراسم تجلیل و تقدیر از خانم دکتر زهرا گویا استاد گرانقدر دانشگاه شهید بهشتی حضور داشتند به شرح زیر است؛
” ✔مساله مبتلابه اختصاصی رشته ما:
در رشته مطالعات برنامه درسی دانشجویان بسیاری به سندروم گمگشتگی/سرگشتگی حرفهای-تخصصی مبتلا هستند (دانشجویان کثیری از رشتههای دیگر تحصیلی اینگونه نیستند. از رشتههای علوم پایه بگیرید، تا رشتههای علوم انسانی و حتی برخی رشتههای علوم تربیتی. در علوم تربیتی هم رشتههایی مانند روانشناسی تربیتی و تکنولوژی آموزشی تعین هویتی بیشتری دارند و دانشجویان آنها به گمگشتگی هویتی مبتلا نیستند). به خاطر قرارگرفتن در چنین موقعیتی دلبستگی به رشته در حدی که باید نیست، رشتههای مودت یا نیست یا از قوت لازم برخوردار نیست. وقتی هم که دلبستگی و مودت وجود نداشته باشد، ایفای نقش عاملیت در توسعه رشته موضوعیت پیدا نمیکند. و این یک خسران است. یعنی بهرغم کثرت دانشجو و دانشآموخته و پتانسیلهای نهفته در آنها، قلیلی مام رشته را به رهاوردی تازه میهمان میکنند و پرچم آن را در پرتو سعی بایسته حرفهای و تخصصی بالا نگه میدارند.
✔راه حل چیست؟
در دوره دکتری هویت حرفهای-تخصصی باید ساخته شود. این هویت یا قصه به حلقه وصل عاطفی آنان به رشته بدل میشود. طرفه آنکه اتفاقا گزینههای هویتی متعددی روی میز است/ قصههای شخصی گوناگونی میتوان داشت که هر کدام به کیستی فرد در رشته معنا میبخشد (حوزههای یادگیری، دورههای تحصیلی، صنعت، آموزش عالی، تربیت معلم، تشخص به یک گفتمان یا پارادایم فکری، تاریخ، و…). اما دانشآموختگان بیشوکم در حد یک جنرالیست (همه فن حریف!!!) در رشته مطالعات برنامه درسی میمانند و صحنه دانشگاه را بدون قصه خاص شخصی ترک میکنند.
✔”گویا” در این میان چه میکند؟
خانم دکتر گویا یک هویت ویژه با برش موضوعی را به صحنه آورد و عمری پای آن ایستاد تا آن را بارور کند (منظور همچنانکه میدانید برنامهدرسی و آموزش ریاضی است). او یک قصه خاص را زیسته و به سهم خود برای نجات دانشجویان از گمگشتگی/سرگشتگی حرفهای-تخصصی تلاش کرده است. در نتیجه کردار و کنش او، استادان رشته باید خود را با این ماموریت یا چالش مواجه ببینند که از خود بپرسند من چه کردهام؟ من به قصه دیگر یا به هویت و کیستی دیگری در رشته عینیت بخشیدهام؟ با طرح این چالش، استادان رشته ما باید کارکرد و عملکرد خودشان را زیر ذرهبین قرار دهند و ارزیابی کنند. قدر سازنده این چالش بزرگ که دکتر گویا و قلیلی مانند او هستند را بدانیم و شکرگزار وجود دغدغهمند و ارزشمندشان باشیم.
خانم دکتر، سرتان سلامت ”
📝لازم به ذکر است؛ بهدلیل تراکم برنامههای همایش و محدودیت زمان، ارائه بحث در جمع شرکتکنندگان مقدور نشد.