گزارش مراسم افتتاحیه کرسی‌های نظریه‌پردازی انجمن مطالعات برنامه درسی ایران

رویدادها کرسی‌های نظریه‌پردازی

مراسم افتتاحیه کرسی های نظریه پردازی انجمن مطالعات برنامه درسی ایران در هفته بزرگداشت مقام معلم با ارائه کرسی علمی ترویجی “معلم الهام‌بخش و کنشگر” در روز یکشنبه هجدهم اردیبهشت ماه با حضور بیش از یکصد و هفتاد تن از اساتید و صاحب نظران و دانشجویان انجمن مطالعات برنامه درسی ایران برگزار گردید.

در این مراسم که با تلاوت آیات نورانی قرآن کریم و پخش کلیپ در خصوص جایگاه و شان رفیع معلم آغاز شد، ابتدا آقای دکتر مرتضی کرمی رییس انجمن مطالعات برنامه درسی و دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد ،گزارشی از فرایند دریافت مجوز برگزاری کرسی های نظریه پردازی از شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط انجمن ارائه و بر تلاش برای دستیابی به نقش مرجعیت علمی انجمن به عنوان یک هدف استراتژیک کلان و ترویج نظریه پردازی به عنوان یک اقدام کلیدی در این زمینه تاکید نمودند. سپس حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر عبدالحسین خسروپناه رئیس دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه افتتاحیه انجمن مطالعات برنامه درسی ایران حضوریافته و نسبت به فرایند اجرا و برگزاری کرسی های نظریه پردازی، نوآوری، نقد و مناظره سخنرانی نمودند.

در ادامه این نشست علمی، کرسی “معلم الهام‌بخش و کنشگر” با ارائه آقای دکتر رحمت الله خسروی، استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان و نقد علمی دو نفر از صاحب نظران و اساتید برنامه درسی آقای دکتر محمود مهرمحمدی استاد تمام دانشگاه تربیت مدرس و آقای دکتر علیرضا عصاره استاد تمام دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و مدیریت نشست توسط آقای دکتر علیرضا عراقیه دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر برگزار گردید. آقای دکتر خسروی در این کرسی از جمله ویژگی های معلم الهام بخش را فراهم کردن فرصت ایجاد تغییرات مثبت برای دانش آموزان، والدین و همکاران و همچنین ترویج ذهنیت رشد و انگیزه بخشی برشمردند. همچنین در این جلسه فهم درست، اخلاق حرفه‌ای، دلسوزی و خود را در تار و پود زندگی دانش آموز دیدن، احساس مسئولیت در قبال یادگیری شاگردان، شاداب نگه داشتن محیط کلاس درس به عنوان خصوصیات معلم الهام‌بخش و کنشگر مورد تحلیل و تبیین قرار گرفت.

در ادامه برگزاری کرسی از جمله نقدهایی که مطرح شد، دیدگاه آقای دکتر محمود مهرمحمدی بود که ایشان نظراتشان را اینطور به اطلاع علاقمندان حوزه تعلیم و تربیت ارائه نمودند که من بر روایت مبتنی بر دانش برنامه‌ی درسی از معلم الهام‌بخش و کنشگر یا سوژگی معلم تکیه می­کنم (در ارائه آقای دکتر خسروی از لفظ برنامه‌ی درسی، برنامه‌ریزی درسی یا … استفاده نشده!). معتقدم جای چنین پردازشی از موضوع این کرسی خالی است و استفاده از قاموس برنامه‌ی درسی می‌تواند به سهم خودش جان تازه‌ای به رشته ببخشد. همچنین آقای دکتر علیرضا عصاره در ادامه تشریح نمودند که در نظریه پردازی قاعدتاً باید نظریه یا جستاری روشن و شفاف بیان شود که در این سخنرانی من نظریه مشخصی نیافتم ضمنا در بوم شناسی سرزمینمان ایران عزیز چه در گذشته و چه در شرایط جاری معلمان صاحب نامی وجود داشته و دارند که یاد و نام آنان جز یک مورد ذکر نشد.

فایل ضبط شده این نشست از طریق لینک زیر قابل بهره برداری است.

https://vroom.um.ac.ir/p7joznha1nsw