گزارش فصلی اول کمیسیون پژوهش انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
کمیسیون پژوهش در راستای اهداف استراتژیک انجمن در ابعاد مرجعیت علمی و پاسخگویی اجتماعی و با هدف توسعه کیفی و کمی پژوهش به منظور تولید و انتشار دانش برنامه درسی در حوزه نظر و عمل که به ارائه راهکارهایی برای حل مسائل مرتبط با آموزش و یادگیری و تولید دانش برنامه درسی میانجامد، تشکیل شده است.
به گزارش انجمن مطالعات برنامه درسی ایران؛ کمیسیون پژوهش انجمن مطالعات برنامه درسی پس از تشکیل، ۴ جلسه در تاریخهای یکم و پانزدهم اسفندماه ۱۴۰۱ و یکم و بیست و دوم خردادماه ۱۴۰۲ با حضور اعضای کمیسیون پژوهش خانم دکتر نرگس کشتی آرای، آقای دکتر محسن آیتی، آقای دکتر کامبیز پوشنه، خانم دکتر زهرا نیکنام ،آقای دکتر رحمتاله خسروی، خانم دکتر سمیه آل مراد، خانم دکتر فاطمه زهرا احمدی و خانم دکتر نفیسه رفیعی (دبیر کمیسیون) به صورت الکترونیکی و برخط به مدت ۲ ساعت برگزار کرده است.
دکتر نرگس کشتیآرای، رییس کمیسیون پژوهش اهم تصمیمات کمیسیون را به شرح ذیل اعلام داشتند؛
۱٫ بررسی طرحهای دکتر رایان راد از موسسه به گشت کارآمد، شامل طرح مدرسه خانواده محور و مدرسه کسب و کار ؛
در این خصوص ضمن تاکید بر توجه به این مهم طرح مدرسه خانوادهمحور با هدف توانمندسازی خانوادهها در کمک به کودکان خود در سپری کردن دوره انتقال به مدرسه بدون استرس و اضطراب و طرح مدرسه کسب و کار با هدف آموزش کاربردی دانشآموزان علاقهمند به معماری، طراحی داخلی، طراحی منظر و ساخت و ساز، اقتصاد دانشبنیان با استارت آپ، برنامهنویسی، هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات، زبان بازرگانی، بازاریابی و تجارت بینالمللی و آموزش ورزش با دید حرفهای از بازیکنی تا مربیگری و داوری (ویژه دانشآموزان دوره اول و دوم متوسطه) به صورت مشترک با موسسه به گشت کارآمد تصویب و در دستور کار قرار گرفت.
۲٫ بازنگری آیین نامه انتخاب رساله دکتری برتر در حوزه برنامه درسی (جشنواره دکتر علی شریعتمداری)؛
این جشنواره دو دوره در سالهای ۹۷ و ۱۴۰۰ برگزار شده است.
اصلاحات مورد نظر عبارت بودند از:
_ تاکید و توجه به مسئله اصالت ایده و موضوع رساله دفاع شده که در مرحله اول داوری مورد تاکید قرار گیرد و ملاک ورودی رساله به فرایندهای داوری مرحله دوم و سوم باشد.
_ چگونگی پرورش ایده و کاربست یافتههای پژوهشی که در مرحله دوم داوری مورد تاکید قرار گیرد.
_ رسالهای که با عقد قرارداد پژوهشی و بر اساس نیاز و سفارش نهادهای بیرون دانشگاه به تصویب رسیده و انجام شده است و حل مسأله اصیل را در میدان عمل مد نظر قرار داده است، در بخش امتیازهای عینی با حداکثر ۷ امتیاز مورد توجه قرار گیرد.
۳٫ تصمیمگیری در مورد نگاشت آیین نامه برگزاری همایش های سالانه انجمن با دانشگاهها که عبارتند از:
_ انتخاب تم همایش براساس مقتضیات و مسایل برنامه درسی و پیشنهاد به هیات مدیره انجمن
_ انتخاب دانشگاههای علاقه مند به برگزاری همایش و پیشنهاد به هیات مدیره انجمن
_ انتخاب دبیر علمی و اجرایی همایش و پیشنهاد به هیات مدیره انجمن
_ انتخاب کمیته علمی ترکیبی همایش از بین گروه تخصصی دانشگاه و اعضای انجمن با هماهنگی دبیر علمی همایش
_ تنظیم مجموعه انتظارات انجمن و دانشگاه و تنظیم تفاهمنامه فیمابین