نمایشگاه «یک و نیم قرن با کتاب‌های درسی از دارالفنون تاکنون»

اخبار رویدادها

در نمایشگاه «یک و نیم قرن با کتاب‌های درسی از دارالفنون تاکنون» صورت گرفت؛
معرفی کتاب‌های درسی و رویدادهای حوزه آموزش از یکصد و پنجاه سال قبل تاکنون

نمایشگاه «یک و نیم قرن با کتاب‌های درسی از دارالفنون تاکنون» با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی ایران شعبه خراسان رضوی و دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

مجری برگزاری رویداد «یک و نیم قرن با کتاب‌های درسی از دارالفنون تاکنون» عنوان کرد: هدف از برگزاری این رویداد که در قالب یک نمایشگاه و طی دو روز به صورت فشرده برگزار شد، معرفی بخشی از محتواها و کتاب‌های درسی و رویدادهای حوزه آموزش و پرورش از یک صد و پنجاه سال قبل تاکنون بود.

آقای دکتر حسین جعفری ثانی، عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد و عضو هیئت مدیره شعبه خراسان رضوی انجمن مطالعات برنامه درسی ایران در گفت‌وگو با انجمن در خصوص برپایی این نمایشگاه اظهار کردند: روزهای دوم و سوم دی ماه ۱۴۰۲ رویدادی در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد با عنوان «یک و نیم قرن با کتاب‌های درسی از دارالفنون تاکنون» با موفقیت برگزار شد و مورد استقبال گسترده و بی‌سابقه علاقه‌مندان از جمله دانشجویان در رشته‌های مختلف، معلمان، اساتید دانشگاه و پژوهشگران و گروه‌های مختلفی که به نوعی با موضوع کتاب‌های درسی مرتبط هستند، قرار گرفت.

وی افزود: بخش عمده‌ای از اهداف نظام‌های آموزش و پرورش معمولا به دلایل مختلف از طریق کتا‌ب‌های درسی محقق می‌شود و همواره کتاب درسی یک ابزار و عنصر اصلی برنامه درسی در نظام‌های آموزش و پرورش بوده و هست. بنابراین کتاب‌های درسی می‌تواند از جهت فنی، طراحی، سازماندهی محتوا، حجم محتوا و سایر اجزای یک کتاب و محتوای درسی نقش کلیدی در تحقق اهداف داشته باشد.

مجری برگزاری رویداد «یک و نیم قرن با کتابهای درسی از دارالفنون تاکنون» تصریح کرد: اگر به اولین رویدادهای آموزش و پرورش از تاسیس دارالفتون، مدارس رشدیه و.. که می‌توان گفت شاید اولین مدارس به سبک مدارس جدید یا مدرن در عصر حاضر بود، برگردیم، پس از مرور کتاب‌های درسی و مورد بررسی قرار دادن محتوای آن‌ها، به نقش کتاب‌های درسی در آن زمان و حتی در حال حاضر پی می‌بریم؛ اگرچه امروزه محتوای کتاب‌های درسی ممکن است به طریقی غیر از یک کتاب با جلد معین و صفحات معین در اختیار یادگیرندگان قرار گیرد و از طریق ابزارهای مختلف و تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین دسترسی به این کتاب‌ها وجود داشته باشد و شاید استقبال یادگیرندگان هم اغلب این باشد که با گوشی همراه شخصی خودشان این مطالب را مطالعه کنند؛ اما همچنان کتاب درسی نقش ماندگار و بی‌بدیلی در راستای یادگیری دارد.

دکتر جعفری ثانی خاطرنشان کرد: مطالعه و بررسی کتاب‌ها از زمان دور تاکنون می‌تواند جذاب باشد و همانطور که گفته شد استقبال بی‌نظیری به ویژه توسط دانشجویان رشته‌های مختلف از جمله رشته علوم تربیتی از مقطع کارشناسی تا کارشناسی ارشد و دکتری انجام شد. موضوعات و دغدغه های بسیاری در حین بازدید از نمایشگاه برای دانشجویان به وجود آمد که به عنوان مثال یکی از آن‌ها چگونگی روند تحول ارائه مفاهیم مختلف در کتاب‌های درسی طی این یکصد و پنجاه سال گذشته در ایران بود.

وی در پایان افزود: در مجموع این رویداد، رویداد خوبی بود و امیدواریم در آینده با گستردگی بیشتر و در مکان و زمان وسیع‌تری برگزار شود.