شناسایی استعدادهای کودکان و آموزش مهارت‌های سواد مالی و اقتصادی اولویت ماست

اخبار

معاون گروه مطالعاتی تربیت اقتصادی و شغلی انجمن مطالعات برنامه درسی ایران:
شناسایی استعدادهای کودکان و آموزش مهارت‌های سواد مالی و اقتصادی اولویت ماست

معاون گروه مطالعاتی تربیت اقتصادی و شغلی انجمن مطالعات برنامه درسی ایران گفت: ارزشی که ما برای کودکان و نوجوانان قائلیم؛ بحث اینکه استعداد آن‌ها شناخته شود، اینکه مهارت‌های سواد مالی و مدیریت اقتصادی را داشته باشند و بتوانند در طولانی مدت به یک کارآفرین تبدیل شوند برای ما بسیار مهم است.

عارفه عرب در گفت‌وگو با انجمن مطالعات برنامه درسی ایران پیرامون معرفی گروه درسی تربیت اقتصادی و شغلی انجمن و اهداف و رسالت‌های آن اظهار کرد: آموزش و پرورش در تمام اشکال خود به عنوان پیش‌شرط ضروری در برنامه توسعه محسوب می‌شود و ما برآن شدیم تا این قسمت از سند تحول را که کمتر به آن توجه شده پررنگ‌تر کنیم و برای آن محتوا تولید کنیم. در این قسمت بحث شناسایی استعدادهای کودکان، آموزش مهارت‌های سواد مالی و مدیریت اقتصادی و تبدیل شدن آنان به کارآفرین در طولانی مدت برای ما بسیار مهم است.

عرب تصریح کرد: مطالعه‌ای در مورد بسیاری از کشورهای دنیا انجام شد. این مطالعه نشان داد که این مفاهیم از ۳ و ۴ سالگی به کودکان آموزش داده می‌شود. کتاب‌ها و گروه‌های منسجمی وجود دارند که یا در داخل بدنه آموزش و پرورش و یا خارج از آن در حال انجام این فعالیت هستند، خود آموزش وپرورش نقش بسیار مهمی می‌‌تواند در شکوفاساختن استعدادها و خلاقیت‌های بالقوه بچه‌های این مرزوبوم داشته باشد. ما هم برآن شدیم تا در قالب یک گروه شروع به تولید محتوا و اجرای عملیاتی این قسمت از ساحت سند تحول بنیادین کنیم.

معاون گروه مطالعاتی تربیت اقتصادی و شغلی انجمن مطالعات برنامه درسی ایران افزود: در این زمینه اهدافی مدنظر ما بوده؛ یکی از این اهداف استعدادیابی دانش‌آموزان بر اساس هوش‌های چندگانه و آماده‌سازی بستر مناسب برای به‌روزرسانی توانمندی‌های ویژه این دانش‌آموزان است؛ دوم اینکه تولید محتوا و اجرای محتوا در سه حوزه سواد مالی، مدیریت اقتصادی و کارآفرینی منطبق بر برنامه درس ملی با رویکرد اقتصادی اسلامی انجام شود؛ سومین هدف و چشم‌انداز آشنایی دانش‌آموزان با مشاغل آینده و زمینه‌سازی برای مشارکت فعال آن‌ها در این عرصه‌ها و اینکه بتوانند آینده‌پژوهی در شغلشان چه برای اولیا و چه برای دانش‌آموزان داشته باشند و در این راستا به انتخاب‌های درست دست بزنند.

وی در ادامه بیان کرد: هدف دیگر هم تدوین اطلس مشاغل موردنیاز هر استان با توجه به پتانسیل آن منطقه برای بازار کار و توجه به شغل‌های ماندگار در آینده بود چون با توجه به دکترین آینده‌ پژوهشی، خیلی از تغییرات مهم در حوزه مشاغل در ۱۰ یا ۱۵ سال آینده اتفاق می‌افتد. بنابراین بسیار مهم است که بچه‌ها و خانواده‌ها نگاه درست و بهینه‌ای در این قسمت داشته باشند و تدوین اجرای محتواهای مهارت‌آموزی برای دانش‌آموزان در زمینه مشاغل و کارآفرینی بر اساس سند تحول انجام شود. هدف دیگر توانمندسازی شایستگی‌های عمومی دانش‌آموزان و هدف دیگر آشنایی با خوشه‌های شغلی و مسیریابی شغلی برای هر دانش‌آموز و در قسمت آخر اجرای طرح خوانای آموزش و پرورش و تلفیق آن با مفاهیم سواد مالی و کارآفرینی و انتخاب شغل است. این اهداف مدنظر مجموعه بوده و بر این اساس، برنامه‌ها و محتوا برای کودکان و نوجوانان انجام شده است.

عرب گفت: نقاط قوت مجموعه این هست که بسیاری متخصص در زمینه کودک و نوجوان، کارآفرینی و سواد مالی و حوزه‌های روان‌شناسی و جامعه‌شناسی دور هم جمع شدند تا بتوانند در این زمینه همراهی لازم را داشته باشند و نقاط قابل بهبود این که هنوز انسجام سازمانی اتفاق نیفتاده و زمان‌بر است. روی بحث شرح وظایف و مسائلی از این نوع نیز باید کار شود و یک‌سری فعالیت‌های داخل سازمانی انجام شود که نیاز به گذران زمان است. در مجموع کسانی که مشغول به فعالیت هستند دارای پتانسیل مناسب برای ارائه فعالیت منطبق بر چشم‌انداز و اهداف مجموعه می‌باشند.