عضو هیئتمدیره انجمن مطالعات برنامه درسی ایران در نشست سالانه انجمن با اعضایش در سراسر کشور مطرح کرد
کسب توفیقات و پویایی انجمن برنامه درسی در دوره نهم نسبت به ادوار پیشین
✍️ به گزارش انجمن مطالعات برنامه درسی ایران؛ دکتر محمود مهرمحمدی در نشست سالانه انجمن با اعضایش در سراسر کشور در تاریخ ۹ مهرماه ۱۴۰۴ اظهار کرد: به عنوان یک موسپید کرده در این انجمن که آخرین جلسهاش در قالب ارتباط با اعضاء و علاقهمندان انجمن مطالعات برنامه درسی ایران همین جلسه است، شهادت میدهم و موی سپیدشده خودم را وجهالضمان قرار میدهم که واقعا هیات مدیرهی نهم کما و کیفا توفیقات بیشتری از هیاتمدیرههای دیگر داشته است. این به معنای نادیده گرفتن تلاشهای دورههای دیگر نیست، بلکه نشان از یک سیر طبیعی دارد، از پویایی و بالندگی و سلامت این نهاد؛ تشکر از اینکه با پویایی و خیلی متعهدانه و دغدغهمندانه و البته مبتکرانه کارهایی که باید انجام دهد را انجام داده و میدهد. گزارش آقای دکتر کرمی، که واقعا ایشان نقش خیلی تعیینکنندهای در این دستاوردها به عنوان رئیس انجمن در دوره نهم داشته، خود مستندات کافی برای اثبات صحت این مدعا را در دسترس قرار میدهد. به گمانم هر ناظر منصفی با تامل در این مستندات به چنین نتیجهای که من تاکید کنم برسد. یعنی اینکه دستاورهای انجمن در این دوره کما و کیفا ارتقا پیدا کرده. من کمترین نقش را داشتهام و مفتخرم در جوار دوستان که عمدتا نسل جدید هستند بودهام و همچنین شاهد این میزان انگیزه، خلاقیت و ابتکار عمل بودهام.
✍️ وی اظهار کرد: اما از این مقدمه که بگذریم، همانطور که دکتر کرمی اشاره کردند در دو زمینه موفقیت کافی نداشتیم؛ یکی کمیته مرکزی معلمان و دیگری که راجع به درد قدیمی افول سیگهاست. از یک مقطعی بهرغم همه اهمیتی که ما برای سیگها قائل بوده و هستیم، متاسفانه این خرده-انجمنها در چنان باتلاقی فرو رفتند که تمام تلاشهای انجمن در دوره نهم هم آنچنان موفقیتی را به همراه نداشته است. خانم دکتر کشتیآرای گل کاشتند و اخیرا بذر یک سیگ جدید را در این وانفسا کاشتند. امیدواریم سیگ برنامه درسی و عدالت جنسیتی، تاثیری از نوع طلسمشکنی داشته باشد!
✍️ عضو هیئتمدیره انجمن مطالعات برنامه درسی ایران بیان کرد: به جز سیگها، یک ناکامی دیگری که با آن دستوپنجه نرم میکنیم و البته کاملا جدید است، کمیته مرکزی معلمان است. شاید هم به علت اینکه در آغاز کار و جدید است و جا نیفتاده است، تلاشهایی که انجام شده هنوز آنطور که باید رسالت و ماموریتش را محقق نساخته و آن همافزایی که باید در سایه یک فهم مشترک اتفاق بیفتد را شاهدش نبودهایم. درباره تحقق رسالت و ماموریت این نهاد نورسته در آینده خوشبین هستیم. درباره سیگها هم باید تلاش کنیم، گرچه شخصا به مرز خستگی و فرسودگی رسیدهام اما سیگها میتوانند برای توسعه دانش برنامه درسی در ابعاد مختلف و کمک به تبیین هویتهای تخصصی به صحنه بیایند، نمیتوانیم در انجمن از این هدف و راهکار متناظر آن دست برداریم.
✍️ دکتر مهرمحمدی ادامه داد: عرایضم را با این دو پیشنهاد به پایان میبرم؛ پیشنهاد این است که ما با لنز تازهای به سیگها و کمیته مرکزی معلمان نگاه کنیم. یک کانتکست جدید ایجاده شده که میتواند زمینهای را فراهم کند هم برای اینکه شاهد اتفاقات خوبی در حوزه سیگها و هم کمیته مرکزی معلمان باشیم. آن کانتکست هم مطرح شدن طرحی با محوریت ایدهی “برنامه درسی سطح مدرسه” در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی است. اخیرا هم آقای دکتر لطیفی دعوت کردند با دوستان به سازمان رفتیم و درباره نقاط قوت و ضعف این ایده گفتوگو کردیم.
✍️ وی با بیان اینکه نکته این است که ایده تحولی مطرحشده یک بستر و کانتکست جدید است، گفت: علیرغم نگرانیهایی که برای اجرای این طرح و تدوین برنامه درسی مدرسهای به مدارس دارم، در شرایط کنونی، فکر میکنم اگر دو کار اتفاق بیفتد شانس موفقیت این طرح خیلی بیشتر است. این دو کار یکی در حوزه سیگهای انجمن است، به سمت این برویم که سیگهای حوزههای یادگیری را شکل دهیم و برای آنها اولویت قائل شویم. سیگ برنامه درسی ریاضی، سیگ برنامه درسی ادبیات، سیگ برنامه درسی علوم، هنر، تربیت بدنی و …. . این کانتکست خیلی خوب است و به ما جهت میدهد که ما اگر در این زمینه تولید دانش برنامه درسی داشته باشیم، دانش برنامه درسی میتواند در جهت تحقق اهداف برنامه درسی سطح مدرسه کمک کند.
✍️ عضو هیئتمدیره انجمن مطالعات برنامه درسی ایران با تاکید بر اینکه کمیته مرکزی معلمان هم باید برای خودش یک فلسفه حیات روشنتری در این کانتکست جدید ببیند، اظهار کرد: یعنی این کانتکست جدید به کمیته مرکزی معلمان ما هم میتواند یک فلسفه حیات روشنتری اعطا کند. به این معنا که مسئولیت بپذیرند و برای تحقق این طرح زمینهسازی کنند، بسترسازی کنند از طریق تاسیس کمیتههای استانی معلمان، با ماموریتهای ترویجی و آموزشی متناسب با نیاز استان، که انشاءالله پشتوانهشان را آن سیگها بتوانند تامین کنند.
✍️ دکتر مهرمحمدی اضافه کرد: خلاصه مطلب اینکه ما باید در راستای مسئولیت اجتماعیمان و مرجعیت و تمام اهداف استراتژیک انجمن احتمالا از آنچه در سازمان پژوهش در نظام برنامهریزی درسی کشور در حال اتفاق است به عنوان یک کانتکست و لنز جدید استفاده کنیم و به سمتی برویم که بتوانیم تحرکات ویژهای در دو حوزه بر زمینمانده (حوزه سیگها و کمیته مرکزی معلمان) انشاءالله ایجاد کنیم.