اعتبار انجمن، گرید «الف» مجلات و برگزاری همایش سالانه، نشان از بالندگی انجمن در ادوار مختلف دارد

اخبار

رئیس اسبق انجمن مطالعات برنامه درسی ایران:
اعتبار انجمن، گرید «الف» مجلات و برگزاری همایش سالانه، نشان از بالندگی انجمن در ادوار مختلف دارد

رئیس اسبق انجمن مطالعات برنامه درسی ایران گفت: اگر قرار باشد دو فعالیت را برای بالندگی انجمن در این سال‌ها ذکر کنیم، اولی؛ گرید انجمن است که در حد الف حفظ شده و دیگر گریدهای ۵ نشریه و فصلنامه های علمی پژوهشی انجمن است. همچنین همایش سالانه انجمن که همچنان حفظ شده نیز قابل ذکر است.

دکتر علیرضا عصاره در گفت‌وگو با انجمن مطالعات برنامه درسی ایران پیرامون «نقد مسیر انجمن از ابتدا تاکنون، دستاوردها و مسیر پیش روی انجمن» اظهار کرد: حرکت انجمن مطالعات برنامه درسی هم مانند سایر حرکت ها افت و خیزهایی دارد؛ حرکت انجمن بالندگی‌های خاص خودش را داشته و این بالندگی‌ها توانسته انجمن را به عنوان انجمن ممتاز در ردیف انجمن‌هایی که گرید بالایی دارند قرار دهد. این گرید بالا را می‌توانیم به عنوان گرید خوب انجمن مطالعات ذکر کنیم. این گرید به واسطه داشتن مجلات، نشریات و فصلنامه های علمی پژوهشی و برگزاری اجلاس سالانه و همایش سالانه انجمن مطالعات به عنوان دو شاخص ممتاز انجمن در ادوار مختلف به دست آمده؛ انجمن تلاش کرده تا این مجلات را در ردیف انتشار به موقع و مناسب از نظر زمانی داشته باشد و بتواند گرید این مجلات را برای خودش به روز کند.

وی ادامه داد: در ادوار مختلف ما فعالیت‌هایی داشتیم؛ به عنوان مثال در دوره دکتر مهرمحمدی حرکت‌های سیگ‌ها، فعالیت انجمن‌های استانی، فعالیت انتشارات انجمن، امور بین‌الملل و پژوهش را داشتیم. البته که بعضی از این موارد در زمان‌های دیگر هم کم یا زیاد وجود داشته است. گاهی به جهت برخورداری از وضعیت مالی خوب انجمن می‌توانستیم پژوهش‌هایی را از نهاد ریاست جمهوری یا نهاد پژوهش بگیریم که بنیه مالی انجمن را ارتقا می‌داد.

استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی گفت: فعالیتی که اکنون در وضعیت فعلی انجمن مغفول مانده، مسئله دعوت از تمامی انجمنی‌های مطالعات برنامه درسی است تا به منظور ایجاد نوآوری‌ها دور هم جمع شوند و جلسه هیئت مدیره انجمن با حضور حداکثری اعضای انجمن برگزار شود. البته دکتر کرمی تشکیل جلسات انجمن را در دستور کار دارند. من با اینکه سال‌های سال به عنوان عضو پیوسته در انجمن شرکت داشتم معمولا از افرادی بودم که از شرکت در این جلسات محروم بودم و فکر می کنم برخی از دوستان تهران هم از این جلسات محروم هستند که البته این کمبود با ابتکار دکتر کرمی به منظور صحبت با اعضای هیئت مدیره قبلی به شکل گفت‌وگو جبران خواهد شد.

وی در خصوص اهداف استراتژیک انجمن بیان کرد: انجمن توانسته مرجعیت علمی خود را حفظ کند البته این مرجعیت علمی با افت و خیزهایی هم همراه است. ما باید بتوانیم انجمن‌مان را در عرصه جهانی و بین‌المللی صاحب‌نام کنیم و عضو انجمن جهانی مطالعات برنامه درسی باشیم و اگر بتوانیم یک اجلاس بین‌المللی را برگزار کنیم، بسیار عالی است. مرجعیت علمی انجمن در حد ملی پذیرفته شده ولی در سطح بین‌الملل جای کار داریم. درباره مرجعیت شغلی اعضای پیوسته و وابسته انجمن، باید گفت یکی از آرزوهای همه فارغ‌التحصیلان ارشد و دکتری این رشته در سطح کشور، مرجعیت شغلی است. فعالیت‌های زیادی در این زمینه انجام شدهت ولی این مرحله به تمامیت خودش نرسیده است.

وی همچنین اضافه کرد: بین دبیرخانه تهران و مشهد باید هماهنگی کلی تری برقرار باشد تا انجمن‌های استان‌ها بتوانند فعالیت‌های خودشان را برای تحقق انجمنی که بتواند اشتغال را برای فارغ التحصیلان برنامه‌ریزی درسی تولید کند و مشروعیت بخشد، ایجاد کنند.

عصاره گفت: از نظر افزایش فعالیت فارغ‌التحصیلان و دانشجویان و اعضای انجمن جای کار زیادی داریم؛ می توانیم انجمن‌های استانی‌مان را با اعضای پیوسته مطالعات برنامه درسی فعال کنیم تا بتوانیم درآمدزایی کنیم. این رشته در سطح ارشد و دکتری به عنوان یک رشته مقبول و مشروع در دانشگاه های سراسر کشور مورد پذیرش بسیاری از دانشجویان است. ما باید این دانشجویان را در انجمن عضو کنیم و درآمدزایی ملی برای انجمن‌های استانی ایجاد کنیم.

رئیس اسبق انجمن مطالعات برنامه درسی ایران عنوان کرد: بزرگ‌ترین چالشی که انجمن برای انجام فعالیت‌های خودش با آن مواجه است، اشکال و ایراد مالی و پشتیبانی‌های مالی است. درگذشته وزارت علوم کمک های خوبی را می کرد و پژوهش‌هایی را می‌داد اما اکنون فکر می‌کنم وزارت علوم این کمک ها را کمتر کرده و در واقع فعالیت‌های انجمن به جهت نداشتن پشتوانه از نظر مالی با چالش مواجه است. اگر انجمن بتواند از طریق وزارت علوم و آموزش و پرورش، دو سه پروژه ملی و پژوهش‌هایی به منظور رفع چالش‌های مالی انجمن بگیرد، در زمینه رفع مشکلات مالی گام بزرگی برداشته خواهد شد.
همچنین پروژه دانشنامه از افتخارات انجمن است و ظرفیت کاری، عقد قراداد و پیوستگی برای تکمیل این دانشنامه ایرانی را باید مدنظر داشته باشیم.

وی گفت: انجمن مطالعات برنامه درسی به عنوان یک انجمن خوشنام و سطح بالا بین انجمن‌های علمی کشور از لحاظ فعالیت‌ها ظرفیت بالایی دارد که البته می‌تواند با فراخوان اعضای محترم انجمن در مشهد و یا در تهران که البته به شکل مجازی برگزار می‌شود، توسعه برنامه استراتژیک انجمن که در حال تدوین است و انتشارات انجمن که می تواند محل انتشار کتاب های مرجع ما در برنامه درسی باشد، این ظرفیت‌ها را ارتقا دهد.