معرفی شعبه قم و فعالیت‌های آن

اخبار شعب استانی قم

مسئول شعبه انجمن در استان قم تشریح کرد؛
معرفی شعبه قم و فعالیت‌های آن

دکتر سیف‌الله فضل‌اللهی قمشی، مسئول شعبه انجمن در استان قم به معرفی شعبه انجمن مطالعات برنامه درسی در استان قم و همچنین برنامه‌ها و اقدامات صورت گرفته و برنامه‌های پیش روی آن پرداخت.

دکتر سیف‌الله فضل‌اللهی قمشی در گفت‌وگو با انجمن مطالعات برنامه درسی ایران در خصوص شکل‌گیری شعبه انجمن در قم اظهار کرد: ما از اواخر سال ۹۹ شروع به راه‌اندازی انجمن کردیم و قبل از سال ۱۴۰۰ به تقسیم مسئولیت‌ها و تعیین کمیسیون‌هایی که باید فعال می‌شدند پرداختیم. تمام اعضای هیئت مدیره را از طریق مجمع عمومی انتخاب کردیم، بنده به عنوان مسئول و آقای دکتر رئیسی به عنوان نائب رییس کار را شروع کردیم و تاالان کارها به خوبی پیش رفته است.

وی به توضیح کمیسیون‌ها پرداخت و افزود: اکنون ۵ کمیسیون فعال داریم؛ عمده‌ترین آن کمیسیون آموزش هست که فعالیت‌های آموزشی را در سطح نیازهای استان برنامه‌ریزی و اجرا می‌کند و تاکنون ۳ کارگاه را اجرا کرده است. کمیسیون تطبیقی بین‌الملل دیگر کمیسیون است. در قم مراکز آموزشی عالی و حوزوی و دانشگاهی زیاد هستند از جمله جامعه‌المصطفی‌العالمیه که در بیش از ۷۰ کشور نماینده دارد و نماینده آن‌ها هم در قم مشغول تحصیل هستند. برای اینکه بتوانیم با آن‌ها هم ارتباط خوبی داشته باشیم، سعی کردیم این قسمت را راه‌اندازی کنیم. آقای متولی هم مسئول امور نخبگان آنجا و عضو هیئت مدیره انجمن ما هستند. سعی کردیم از این طریق کمیسیونی به وجود بیاید تا بتوانیم مطالعات تفصیلی در این زمینه را شروع کنیم. امیدوار هستیم بتوانیم خلأهای موجود در این زمینه را جبران کنیم. کمیسیون‌های دیگر هم مشغول کار هستند و جلسات ماهانه ما هم برگزار می‌شود.

استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم با بیان این‌که یک‌سری مشکلات اجرایی از جمله فرم‌ها، مسائل اداری، کارهای دبیرخانه و… داشتیم که بسترسازی شده، تصریح کرد: اکنون بیشتر به دنبال دو مقوله هستیم؛ یکی راه‌اندازی یک نشریه که بتواند خروجی کار ما را منعکس کند. در این خصوص با انجمن شعبه مرکزی هم مکاتبه داشتیم و پیشنهاد داده بودیم که در سه عنوان به ما کمک کنند، «برنامه‌ریزی نیازها و چشم‌اندازها»، «پژوهشنامه برنامه درسی و دین» که در قم بیشتر مورد تاکید هست و «مطالعات تحول بنیادین برنامه درسی». تا به حال نتوانستیم پاسخ درستی بگیریم اما ان‌شاءالله با هماهنگی می‌توانیم به نتیجه برسیم.

فضل‌اللهی قمشی خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانیم خودمان را در سطح استان و کشور مطرح کنیم، دنبال این بودیم یک همایش علمی برگزار کنیم، عنوان هم داده بودیم؛ اما با توجه به اینکه تغییر و تحولاتی در شعبه مرکزی اتفاق افتاد هنوز محقق نشده و دنبال این هستیم که با تصویبش به نتیجه برسیم.

وی در خصوص فعالیت‌های پیش روی انجمن افزود: علاوه بر فعالیت‌های جاری، به دنبال تلاش برای زمینه‌سازی تشکیل یک قطب علمی برای استان قم با محوریت برنامه درسی دینی هستیم که فکر می‌کنم ضرورت دارد. همچنین در حال راه‌اندازی بخشی برای ارتباط با معلمان هستیم که بتوانیم آن‌ها را وارد نظام برنامه درسی کنیم؛ چون معتقدیم معلم یک برنامه‌ریز درسی است اگر  نباشد فرایند یادگیری یاددهی برای آن اهداف کلان احتمالا به نتیجه نرسد. دیگر هم فعال شدن در حوزه بحث تطبیقی است.

مسئول شعبه انجمن در استان قم اضافه کرد: درخواست‌هایی هم داریم که بتوانیم سیستم‌های اداری و اجرایی شعبه مرکزی را در قم داشته باشیم چون هزینه کردن برای ایجاد این سیستم‌ها خیلی مطلوب نخواهد بود. ما باید یک واحد منسجم و یک‌پارچه داشته باشیم تا بتوانیم برای حوزه مطالعات برنامه درسی جهت تولید دانایی و بسترسازی برای نقشش در جامعه کاری بکنیم.

فضل‌اللهی قمشی در خصوص حمایت‌ها از این شعبه عنوان کرد: از جمله مواردی که ما نیاز به حمایت شعبه مرکزی داریم، تخصیص فضا در سایت انجمن است؛ چرا که با انعکاس فعالیت‌های انجمن، انگیزه برای کار بیشتر می‌شود. تخصیص حوزه فعالیتی مشخصی برای استان متناسب با بافت و زمینه‌های محیطی و منطقه‌ای که بتواند قم را به عنوان یک محور در حوزه‌ای از مطالعات برنامه درسی متمرکز کند تا به واسطه آن ظرفیت‌های استان قم تشخصی پیدا کند، از دیگر موارد است.

وی به ظرفیت‌های بالای استان قم اشاره کرد و بیان کرد: حدود ۸۰ هزار دانشجو اکنون در دانشگاه‌های قم مشغول تحصیل هستند. در حوزه علوم تربیتی و روان‌شناسی در دانشگاه آزاد اسلامی قم، دانشگاه قم، دانشگاه فارابی مجموعا حدود ۸ گرایش ارشد و دکتری علوم تربیتی داریم که مطالعات برنامه درسی یکی از آن‌هاست. برنامه‌ریزی آموزشی یکی دیگر و مدیریت آموزشی هم کنار آن کار خودش را انجام می‌دهد.

اگر بتوانیم این‌ها را به هم گره بزنیم در کنار حوزه و کارهایی که از حوزه اتفاق می‌افتد کمکی برای هم‌افزایی بیشتر خواهد بود برای اینکه انجمن بتواند جایگاه خودش را از طریق طلاب و روحانیونی که اینجا هستند به کشورهای دیگر تسری دهد.

استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم اظهار کرد: خواهشی برای برگزاری نشست‌های استانی شعبه مرکزی به صورت برگزاری سالانه، ۶ ماهه و… هم داریم؛  قم خیلی دور از تهران نیست. این امر  انعکاس خوبی دارد و سبب جا افتادن برنامه‌های ما در سطح استان خواهد شد. این آمادگی برای هماهنگی‌ها وجود دارد حتی اگر حضوری نباشد نیز استقبال می‌کنیم.

فضل‌اللهی قمشی افزود: شروع فعالیت شعبه ما با مشکلاتی مواجه بوده که تداخلش با مسائلی مانند کرونا کمی باعث کندی شد؛ اما کار خوب پیش رفته است. آنچه برای ما در وهله اول مهم بود در واقع معرفی خودمان در استان قم بود که دستگاه‌ها ما را بشناسند. همه زیرساخت‌های لازم برای شروع فعالیت‌های علمی و گسترش دانش برنامه درسی در قم اتفاق افتاده. اکنون زمان رسمیت دادن به عضوگیری و دنبال کردن فعالیت‌های کمیسیون‌هاست تا بتوانیم به تولید هم برسیم.

وی گفت: عضویت در شعبه به این صورت است که با هیئت مدیره قبلی رایزنی کردیم خواستیم اگر اجازه دهند خودمان ثبت‌نام کنیم چون تامین منابع مالی برای ما لازم بود؛ اما رسما موافقت نشد و گفتند باید هماهنگ شود و انجمن مرکز ثبت‌نام‌ها صورت گیرد. ما باید اعضای پیوسته و وابسته را تفکیک کنیم و اجازه بگیریم که رسما ثبت‌نام کنیم چون قبلاً در سایت ثبت‌نام کردیم بدون آنکه مبلغی دریافت کنیم اما اگر رسمیت پیدا کند فکر کنم بتوانیم ۵۰۰ نفر را به عضویت انجمن درآوریم. جلسه بعدی هیئت مدیره تصمیم خواهد گرفت که رقمی را پیشنهاد دهیم تا ظرف دو ماه آینده ثبت‌نام رسمی با هماهنگی شعبه مرکزی ان‌شاءالله انجام شود.

مسئول شعبه انجمن در استان قم در پایان افزود: ما نیاز به حمایت مادی و مالی نداریم؛ اما به حمایت معنوی برای اینکه ما را در سطح استان معرفی کند نیازمندیم و از همه بزرگان انجمن می‌خواهیم به استان‌ها بیشتر اهمیت دهند. ما با تمام انرژی در خدمت خواهیم بود تا رویکردها و اهداف انجمن را به نتیجه برسانیم.