سیگ برنامه درسی ریاضی و علوم پیشگام ورود به عرصه عمل و کنش‌گری

اخبار

مدیر سیگ برنامه درسی ریاضیات و علوم مطرح کرد؛
سیگ برنامه درسی ریاضی و علوم پیشگام ورود به عرصه عمل و کنش‌گری

مدیر سیگ برنامه درسی ریاضیات و علوم گفت: نکته مثبت این سیگ آن است که به روند تکراری برگزاری نشست اکتفا نکرده و خودش وارد عرصه عمل شده و تلاش کرده که در مسیر کنش‌گری و اثرگذاری تربیتی خود پیش‌قدم باشد.

دکتر زهرا رحیمی در گفت‌وگو با انجمن مطالعات برنامه درسی ایران پیرامون معرفی سیگ «برنامه درسی ریاضیات و علوم» و اهداف و رسالت‌های آن اظهار کرد: سیگ برنامه درسی ریاضی و علوم حدود سه سال است که با تشکیل یک هسته مرکزی فعالیت خود را شروع کرده است. در بدو امر چند چشم‌انداز کلی برای این سیگ قابل تصور بود؛ یکی اینکه با یک نگاه توصیفی حوزه یادگیری علوم و ریاضیات مدرسه‌ای را به طور خاص مورد ارزیابی قرار دهد و توصیف مناسبی از آن را بتواند ارائه دهد. حال این توصیف می‌تواند در قالب نشست‌ یا در قالب آثار مکتوب باشد. به هرحال این مرور کیفی وارزیابی توصیفی از حوزه یادگیری علوم و ریاضیات مدرسه‌ای اولین هدف بود.

وی ادامه داد: هدف دوم این است که بعد از آن نگاه ارزیابانه و توصیفی، این بار مسئله با نگاه انتقادی‌تری دیده شود و چالش‌های آموزشی علوم و ریاضیات مدرسه‌ای بررسی، توصیف، بیان و معرفی شوند.

مدیر سیگ برنامه درسی ریاضیات و علوم تصریح کرد: در گام سوم با مطالعه جایگاه ایران در مطالعات ملی و منطقه‌ای و مقایسه وضعیت آموزش ریاضی و علوم در مدارس ایران با کشورهای دیگر، به یک مبنای متقنی دست پیدا می‌کنیم به جهت اینکه بتوانیم راهکارهای مناسبی برای بهبود کیفی آموزش در این دو عرصه ارائه کنیم. در این زمینه مشخصا ما نیازمند همکاری اساتید و صاحب‌نظران در هر دو حوزه علوم و ریاضی و چه آموزش ریاضی و علوم و حوزه برنامه درسی هستیم. منتها هدف عمده‌ای که بنده می‌خواستم در این سیگ دنبال کنم این بوده که فعالیت‌های سیگ به برگزاری نشست، سخنرانی، مباحث تئوریک و گمانه‌زنی‌های کلامی محدود نشود و حتما انجمن وارد عرصه عمل شود و آن راهکارهایی را که پیشنهاد می‌دهد، عملی کند.

استادیار گروه آموزش و پرورش دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص نقاط قوت و قابل بهبود این سیگ عنوان کرد: نکته مثبت این سیگ آن است که به روند تکراری برگزاری نشست اکتفا نکرده و خودش وارد عرصه عمل شده و تلاش کرده که در مسیر کنش‌گری و مسیر اثرگذاری تربیتی خود پیش قدم باشد. در مجموع سیگ برنامه درسی علوم و ریاضی هرچند که تلاش‌هایی داشته ولی لزوما من نمی‌توانم ادعا کنم که بهترین عملکرد ممکن را داشته است؛ اما به هر حال نقاط قابل بهبود و مثبت زیادی دارد که برای من باعث افتخار است. اگر که حمل بر خودستایی نشود چون عملا اینجا خودی وجود ندارد و در واقع من همکاران خودم را موردستایش قرار می‌دهم.

رحیمی گفت: ما تابستان امسال با همت بچه‌های انجمن دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی وارد عرصه آموزش معلمان شدیم و با همکاری کتابخانه‌های مرکزی استان فارس یک مدرسه تابستانی با عنوان «در مسیر آموزش» را راه‌اندازی کردیم. البته من اینجا فقط نقش مشاور را داشتم و بچه‌ها خیلی خوب عمل کردند. علاوه بر انجمن مطالعات که به عنوان یکی از واحدهای همکار ما در این طرح بود از همکاری دانشگاه‌ها و واحدهای مختلف دیگر در سطح کشور استفاده شد و یک دوره آموزشی با بیش از ۶۰ جلسه آموزش برای معلمان تدارک دیده شد. بانی اصلی استان فارس بود و معلمان سراسر کشور توانستند در این دوره شرکت کنند. ما تمامی روزهای مرداد ماه را حدود ۶۰ جلسه آموزشی برای تمام معلمان سراسر کشور برگزار کردیم و در پایان این دوره هماهنگ شد به معلمان گواهی دوره ضمن خدمت هم اعطا شود. این آموزش‌ها در حوزه موضوعی و آموزش مدرسه‌ای بود و بازخوردهایی که از معلمان دریافت کردیم مثبت بود.

وی افزود: ما در عرصه‌های دیگر مثل هنر، زبان فارسی و فناوری هم ورود پیدا کردیم و با تمرکز بر این ۵ محور یک دوره را تعریف کردیم. فکر می‌کنم نکته مثبت سیگ برنامه درسی ورودش به عرصه عمل هست و اینکه کنش‌گری را از خودش دریغ نکرده اما قطعا نقاط قابل بهبودی هم در این سیگ وجود دارد. عملکرد سیگ‌های مطالعاتی تاجایی که من می‌دانم قائم به فرد هستند و اگر مدیر سیگ به هر دلیلی نتواند فعالیتی بکند، آن هسته مرکزی از هم می‌پاشد و فکر می‌کنم شاید برگزاری جلسات بیشتر و پیگیری بیشتر اعضای هیئت مدیره از سیگ‌ها و اینکه فقط مدیر سیگ پاسخگو نباشد و سایر افراد مجموعه هم درگیر و معرفی شوند، حائز اهمیت باشد.

رحیمی گفت: یکی دیگر از اقدامات ما که به نوعی می‌تواند در سیگ‌های مطالعاتی دیگر منحصر به فرد باشد، این است که ما اگر تنها سیگ نباشیم جزو معدود سیگ‌هایی هستیم که برگزاری همایش داشتیم. ما در این سیگ با همت اصلی گروه آموزش وپرورش دانشگاه علامه طباطبایی و با حمایت انجمن برنامه درسی اولین همایش تولید محتوای الکترونیکی برای علوم و ریاضی دبستان و پیش از دبستان را در تابستان جاری راه اندازی کردیم. این همایش ۱۰ شهریورماه با حمایت سایر دانشگاه‌ها برگزار شد. در این همایش ما مقالات پژوهشی و تولیدات محتوایی الکترونیک را در قالب بازی یا در قالب فیلم‌های آموزشی از مخاطبین دریافت کردیم؛ چیزی بیش از ۳۰۰  اثر دریافت شد و مورد داوری قرار گرفت و در هر بخش ما توانستیم آثار برتر را معرفی کنیم و به نظر من در نوع خودش یک تجربه منحصر به فرد و ارزشمند بود. در دوره تابستانه «در مسیرآموزش» هم ما ‌توانستیم حدود ۸۰۰ معلم را آموزش دهیم و به نظرم اینکه این سیگ توانسته مخاطبش را با یک آمار قابل توجه جذب کند جزو نقاط مثبت است.

مدیر سیگ برنامه درسی ریاضیات و علوم پیرامون برنامه‌های عملیاتی این سیگ در ادامه مسیر خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم گامی که اکنون برداشتیم گام خوبی است و می تواند ادامه یابد؛ مسیر آموزش معلمان با کمترین هزینه و در عین حال با ارائه گواهی ضمن خدمت که احساس اتلاف وقت هم به آنان دست ندهد. من فکر می‌کنم این مسیر را باید ادامه بدیم و به کمک ارزیابی‌هایی که در پایان هر جلسه آموزشی از دوره قبلی داریم می‌توانیم این بار از اساتید متخصص‌تر دعوت کنیم و از محورهایی که بیشتر مورد نیاز معلمان هست استفاده کنیم و دوره‌های بعدی را طراحی بکنیم.

وی اضافه کرد: ادامه دوره‌های آموزشی گام خوبی است ولی در عین حال برگزاری کارگاه‌های آموزشی تقریبا تنها فعالیت ما بوده و این هم جزو نقاط ضعف ماست. می‌توان در ادامه در عین حال با برگزاری این دوره‌ها، از برگزاری نشست‌ها هم بی‌نصیب نباشیم؛ منتها  بسیار خوب است که از تجربه‌های بین‌المللی هم کمک بگیریم یعنی در عین توجه به نقاط قوت و ضعف آموزش ریاضیات و علوم در داخل کشور به این هم دقت کنیم که در کشورهای اطراف و پیش‌رو در آموزش ریاضی و علوم چه اتفاقاتی می‌افتد و چه وجوه الهام‌بخشی برای ما دارند. خوشبختانه با توجه به اینکه در یکی دو سال اخیر آموزش‌ها مجازی شد، ارتباط گرفتن با اساتید خارج از کشور در روند برگزاری جلسات مجازی عملا خیلی تسهیل شده است.

رحیمی در خصوص امکان عضوگیری بیان کرد: امکان عضوگیری در انجمن قطعا هست و اگر افراد علاقه‌مندی باشند که بخواهند به عنوان هسته مرکزی به ما بپیوندند زحمت مدیر سیگ خیلی کمتر می‌شود. این را هم بگویم که اگر افرادی در این مجموعه نبودند که به من کمک کنند من قدم از قدم نمی‌توانستم بردارم و طبیعتا حضور این اعضا در همه مراحل بسیار مهم است. تقاضای من از انجمن هم این است که حمایتش فقط به استفاده ما از اعتبار آن و آوردن نام آن روی پوستر محدود نشود. بنابراین به نظرم انجمن می‌تواند در وجه اطلاع‌رسانی و تبلیغات حمایت بیشتری را از فعالیت‌های سیگ‌ها داشته باشد.