معرفی اهداف و اقدامات کمیسیون توسعه انجمن برنامه درسی ایران

کمیسیون توسعه

مدیر کمیسیون توسعه انجمن برنامه درسی ایران عنوان کرد؛
معرفی اهداف و اقدامات کمیسیون توسعه انجمن برنامه درسی ایران

مدیر کمیسیون توسعه انجمن برنامه درسی ایران گفت: هدف اصلی کمیسیون توسعه، راه‌اندازی شعب استانی و تعامل میان متخصصان و صاحب نظران دانش برنامه درسی به منظور گسترش دانش برنامه درسی است.

محمد جمالدینی در گفت‌وگو با انجمن مطالعات برنامه درسی ایران در خصوص اهداف و رسالت‌های کمیسیون توسعه انجمن اظهار کرد: انجمن مطالعات برنامه درسی ایران بر اساس ماده ۳ اساسنامه که به تایید کمیسیون انجمن علمی وزارت علوم رسیده، می تواند شعباتی را در سراسر کشور تاسیس کند و هدفش هم این است که با راه اندازی شعب، فعالیت انجمن گسترش پیدا کند؛ یعنی ما می خواهیم دانش مطالعات برنامه درسی در سراسر کشور گسترش یابد و همه از این دانش برخوردار باشند.

وی با تاکید بر اینکه هدف ما استفاده از ظرفیت‌هایی است که در سایر نقاط کشور وجود دارد، تصریح کرد: جایگاه علمی کشور تنها تهران نیست، ما در سایر نقاط کشور هم اندیشمندان و متخصصانی را داریم که می‌توانند به دانش برنامه درسی کمک کنند. شعبات استانی می توانند از این ظرفیت استفاده کنند. هدف دیگر بسط و توسعه دانش برنامه درسی است. مسلما برگزاری حتی یک کارگاه در یک نقطه از کشور هم می‌تواند به گسترش دانش برنامه درسی کمک کند.

مدیر کمیسیون توسعه انجمن مطالعات برنامه درسی ایران تصریح کرد: هدف بعدی، این است که عملکرد نظام آموزشی ما از دیدگاه برنامه درسی مورد نقد و بررسی قرار ‌گیرد و همین امر، سبب ارتقای کیفیت نظام آموزشی خواهد شد. نظام آموزشی ما اکنون متمرکز است. ما با تاسیس شعبات می توانیم متخصصان مختلفی را تربیت کنیم تا کار برنامه درسی را در نظام آموزش و پرورش و یا در آموزش عالی انجام دهند؛ بنابراین شعبات استانی خود گامی برای افزایش غیرمتمرکز بودن نظام آموزشی است.

جمالدینی گفت: هدف بعدی این است که بتوانیم رویدادهای علمی، همایش ها و برنامه‌های مختلفی را در شعبات استانی سراسر کشور برگزار کنیم. این دوره های دانش افزایی به صورت مستقیم به افراد تاثیرگذار در نظام آموزشی کمک خواهد کرد. در واقع، هدف اصلی که برای بحث برنامه درسی می توانیم درنظر بگیریم، توسعه و گسترش دانش برنامه درسی در موقعیت‌ها و جایگاه‌هایی است که لازم است علم برنامه درسی آنجا حضور داشته باشد.

وی افزود: ما می خواهیم در آینده، انجمن در تمامی نقاط کشور شعبه داشته باشد. اکنون‌ در تعدادی از استان‌ها به صورت محدود شعبه داریم. نگاه و دیدگاه ما این است که در تمام استان ها شعبه استانی را راه اندازی کنیم و فعالیت‌های خودمان را به سایر نقاط کشور ببریم. چشم انداز دیگر ما، تشکیل یک شبکه است که تمام متخصصان برنامه درسی و کسانی که علوم تربیتی خواندند در این شبکه قرار گیرند تا همه از تعاملی که در این مکان صورت می گیرد استفاده کنند.

رئیس کمیسیون توسعه انجمن مطالعات برنامه درسی ایران اضافه کرد: اخیرا فراخوانی برای شعبات استانی منتشر کردیم و برای برخی استان‌های خاص اقداماتی در حال انجام است. افرادی برای هیئت موسس داوطلب شدند و ان‌شاءالله به زودی بتوانیم این شعبات را راه‌اندازی کنیم.

جمالدینی در خصوص نقاط قوت این کمیسیون عنوان کرد: ارتباط ما با افراد در سراسر کشور یکی از نقاط قوتی است که می‌تواند سبب فعالیت بیشتر شعبات استانی شود. اکنون فناوری ارتباطات مانند گذشته نمی‌باشد و فردی که حتی در یک استان کم برخوردار هم هست، می تواند با متخصصین ارتباط برقرار کند و به گسترش دانش برنامه درسی کمک کند. نقطه قوت دیگر در دانشگاه‌هایی است که رشته مطالعات برنامه درسی دارند. در اکثر دانشگاه‌های کشور رشته برنامه درسی دارای مقطع ارشد و دکتری است که همین باعث می شود افراد در آن مکان متقاضی راه اندازی شعبه شوند. دانش آموختگانی که رشته برنامه درسی را خواندند روزبه روز بیشتر می شوند و مسلما این افراد نیازهایی دارند. انجمن برنامه درسی به دنبال این است که پاسخگوی این نیازها باشد و بتواند نیازهای علمی آنان را پوشش دهد.

جمالدینی افزود: یک نکته انعطاف‌پذیر که در اساسنامه شعب انجمن برنامه درسی آورده شده، این است که اعضای هیئت موسس می‌توانند به غیر از کسانی که متخصص برنامه درسی باشند، از سایر گرایش های علوم تربیتی که به برنامه درسی مرتبط هستند نیز درخواست راه اندازی شعبه را داشته باشند.

وی با بیان اینکه در گذشته ما شعبات استانی فعالی داشتیم که اکنون راکد هستند و نیاز هست دوباره فعال شوند، اضافه کرد: البته هنوز فرهنگ کار داوطلبی در کشور ما جا نیفتاده و افراد آنقدر درگیر کارهای خود هستند که بسیار کم از این مباحث استقبال به عمل می آید؛ نیاز است که فرهنگ کار داوطلبی علمی بیش از این در کشور گسترش یابد. کار انجمن کاری دلی است و در واقع، خود فرد باید به صورت غیر مستقیم به منافعی برسد و این باعث می شود که رضایت درونی هم در شما ایجاد شود.

رئیس کمیسیون توسعه انجمن مطالعات برنامه درسی ایران در خصوص اقدامات این کمیسیون عنوان کرد: ما در خردادماه مجوز دو شعبه جدید انجمن استانی در بوشهر و چهارمحال بختیاری را صادر کردیم که باعث شد تعداد بسیاری از فارغ التحصیلان این رشته عضو رسمی و پیوسته انجمن شوند و قرار بر این است انتخابات اعضای هیئت مدیره نیز انجام شود و ما بتوانیم این دو شعبه را فعال کنیم. اقدام بعدی برگزاری دوره ها و کارگاه ها و نشست‌های علمی است که در استان‌ها برگزار شده و در حال برگزاری است. فراخوان جدیدی هم در ۱۴ استان منتشر کردیم تا متقاضیان درخواست دهند و ما به آنها مجوز دهیم. تاکنون حدود ۸ استان متقاضی هستند و ما اکنون در حال پیگیری های لازم برای فعال کردن شعبات استانی در آن استان‌ها هستیم.

وی در خصوص برنامه آینده در راستای اهداف استراتژیک انجمن بیان کرد: بحث اشتغال دانش آموختگان را دنبال می کنیم و با روسای شعبات در ارتباط هستیم تا آن ها نیز بتوانند ارتباطاتی بگیرند و فرصت های شغلی مدنظر برای دانشجویان برنامه درسی شناسایی شود. انتظار ما این است که اعضای شعبات استانی طوری فعالیت کنند که هر جا اسم انجمن و کار داوطلبانه علمی باشد، حرف اول را انجمن برنامه درسی بزند و انجمن به عنوان یک مرجع علمی شناخته شود و رویدادهای علمی در این راستا صورت بگیرد و متخصصان نظر دهند. همچنین انتظار ما این است که ابتدا از نظر کمی تعداد شعبات استانی ما افزایش یابد و بعد از آن از نظر کیفی نیز می تواند نتیجه خوبی داشته باشد.

جمالدینی گفت: اعضای کمیسون توسعه را آقای دکتر مصطفی قادری دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی، خانم کهندل انجمن استانی شعبه خراسان رضوی، خانم بدری رئیس انجمن مطالعات برنامه درسی هرمزگان، آقای دکتر جدیدی انجمن مطالعات برنامه درسی کرمان، آقای دکتر کرمی و بنده تشکیل داده‌ایم.

وی با بیان اینکه راه های ارتباطی با کمیسیون توسعه شماره تماس ۰۹۱۷۳۶۶۵۶۴۱، ایمیل انجمن و شماره همراه انجمن می باشد، عنوان کرد: شعبات استانی به مانند یک درخت نوپا هستند، زمانی که این درخت نوپا شکل می گیرد، مسلما باید به آن رسیده شود تا نتیجه دهد. بنابراین ما نباید انتظار داشته باشیم اولین سالی که یک شعبه استانی را راه اندازی می‌کنیم همان موقع نتیجه دهد، این امر زمان بر است و نیازمند مراقبت و فعالیت است.