پیام تسلیت انجمن مطالعات برنامه درسی ایران در پی درگذشت دکتر حسن شعبانی

اخبار اطلاعیه‌ها

پیام تسلیت انجمن مطالعات برنامه درسی ایران در پی درگذشت دکتر حسن شعبانی

انجمن مطالعات برنامه درسی ایران درگذشت دکتر حسن شعبانی گیل چالان، این استاد برجسته و بزرگ و این معلم خوش‌خلق و توانمند را به خانواده عزیز ایشان، فعالان عرضه تعلیم و تربیت و جامعه فرهیخته فرهنگی و دانشگاهی کشور تسلیت عرض می‌نماید.

به گزارش انجمن مطالعات برنامه درسی ایران؛ دکتر حسن شعبانی گیل چالان تحصیلات خود را در رشته علوم تربیتی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ادامه و دکتری خود را در رشته برنامه درسی از دانشگاه تربیت مدرس دریافت نمود. وی در سراسر فعالیت‌های معلمی و دانشگاهی خود، اولویت را به نقش معلم و مربی بودن می‌داد و در کنار چاپ کتاب‌های بسیار ارزشمند در حوزه مهارت‌ها و فنون تدریس و مقالات علمی متعدد، به پرورش خیل عظیمی از دانشجویان در تمام مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری در کشور همت گماشت.

ایشان پس از سال‌ها تلاش و کوشش در مسئولیت‌های اجرایی و علمی در دانشگاه علامه طباطبایی و نائل آمدن به بازنشستگی، در کنار فعالیت‌های خود به عنوان یک اندیشمند و به عنوان حامی انجمن مطالعات برنامه درسی ایران، همکاری خود را به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر ادامه داده و بیش از یک دهه در این دانشگاه نیز به پرورش دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارشد و دکتری همت گماردند. وی به عنوان یک معلم موفق و دارای علاقه وافر به تدریس و آموزش در طول بیش از ۵ دهه عمر ثمربخش خود به پرورش معلمان و دانشجویان سراسر کشور در دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، مراکز تربیت معلم و کارگاه‌ها و جلسات متعدد در اقصی نقاط دور و نزدیک کشور پرداخت.

ایشان از اساتید خوش‌خلق، موفق و  عاشق کار خودشان بودند، از تدریس لذت می‌بردند و بدون تردید بسیاری از اساتید و معلمان و دانشجویان کشور به صورت مستقیم و یا از طریق کتب ایشان به صورت غیر مستقیم دانشجوی ایشان محسوب می‌شدند.

بخشی از آثار و کتاب‌های دکتر حسن شعبانی گیل چالان شامل کتاب روش تدریس پیشرفته (آموزش مهارت‌ها و راهبردهای تفکر)، مهارت‌های آموزشی: روش‌ها و فنون تدریس و کتاب مهارت‌های آموزشی و پرورشی (روش‌ها و فنون تدریس) جلد اول و دوم می‌باشد.

دکتر شعبانی معتقد بودند یک دانشجوی ساعی باید با جدیت و همواره به دنبال یادگیری باشد و به صورت مداوم توانایی‌های خودش را افزایش دهد. ایشان هیچ‌وقت از یادگیری دست نمی‌کشیدند و درس‌هایی را تدریس می‌کردند که خود به آن درس‌ها علاقه داشتند و توانایی زیادی در زمینه انتقال مطالب و مفاهیم آن دروس در خود احساس می‌کردند. در زمینه روش‌های جدید و نوین تدریس مطالعه می‌کردند و معتقد بودند یک معلم موفق هیچ‌وقت احساس نمی‌کند که زمان یادگیری به پایان رسیده است.

ایشان سعی می‌کرد شاگرد خودش را به خوبی بشناسد و مطالب را به گونه‌ای ارائه کند که برای ایشان مفید باشد. بدون تعارف و صراحتاً باور داشت که دانشجوی ساعی می‌تواند در هر جنبه‌ای تغییرات مثبت ایجاد کند و به جای مقصر دانستن عوامل بیرونی تلاش کند روی خودش کار کند و قوی‌تر و بهتر شود. در رابطه با محدودیت‌ها و نشدن‌ها در کلاس حرف نمی‌زد و به شاگردان خودش امکانات فراوان موجود در جهان و توانایی‌های انسان و قدرت ذهن بشر را یادآوری و این روحیه را ایجاد می‌کرد که انسان از پس انجام هر کاری بر می‌آید.

هنوز روحیه بانشاط و اخلاق خوب و فضای بانشاط تدریس که از ویژگی‌های روحیه خوب این معلم بزرگ بود، در ذهن بسیاری از دانشجویان کلاس ایشان تداعی می‌شود و جمله پرتکرار و دلنشین ایشان به دانشجویان‌شان و زمانی که آنان را خطاب می‌داد با لحنی شیرین و پدرانه می‌گفت: ” ببین عزیز من …” و بعد راهنمایی‌های خود را ادامه می‌داد.

روحش شاد و راهش پر رهرو باد…