گروه روش شناسی پژوهش انجمن مطالعات برنامه درسی ایران برگزار میکند
چهارمین نشست تخصصی
با عنوان
پژوهش روایی (narrative inquiry)
با سخنرانی
دکتر محمد عطاران
عضو هیات علمی دانشگاه مالایا کوالالامپور
زمان:
روز شنبه ۱۲ دی ماه
ساعت : ۱۷ الی ۱۸:۳۰
محل برگزاری:
تهران- پل گیشا- دانشگاه تربیت مدرس- دانشکده علوم انسانی- طبقه چهارم- سالن علامه جعفری
منتظر حضور سبزتان هستیم.
چکیده سخنرانی:
در این نشست درباره پژوهش روایی, مبانی و اصول آن صحبت می شود. پژوهش روایی را می توان از منظر رشته های مختلف و گفتمان های متفاوت بررسی کرد. در این نشست, صرفا به بحث پژوهش روایی از منظر تعلیم و تربیت ودر چارچوب گفتمان تجربه دیویی اشاره می شود. همان طور که فوکو دارای گفتمانی است که روابط انسان ها را بر مبنای قدرت تحلیل می کند, صاحب نظران پژوهش روایی در تعلیم و تربیت, گفتمان دیویی – مبتنی بر تجربه- را انتخاب کرده اند. نظریه دیویی درباره تجربه، مبنای اساسی پژوهش روایی است. تجربهای که با دو عنصر تعامل و استمرار تعریف میشود. بر اساس این دیدگاه، تأکید تحقیق روایی تنها بر تجربه افراد نیست، بلکه بر روایتهای نهادین، فرهنگی و اجتماعی نیز تأکید دارد، چارچوبی که در بستر آن، تجربههای افراد بنا میشود، شکل میگیرد، بیان میشود و به نمایش گذاشته میشود؛ مانند نهاد خانواده، مدرسه، دانشگاه و مانند اینها. محققان روایی، تجربه افراد از جهان را مطالعه میکنند. تجربهای که در زندگی و گفتار ذخیره میشود و با گوش دادن، مشاهده کردن، زیستن در کنار دیگری، نوشتن و تفسیر متن، درباره آن پژوهش میشود. در این گفتمان, از تقلیل پژوهش روایی به کدگذاری باید اجتناب کرد و این کار ساده سازی پژوهش روایی است. پژوهش روایی، روش درک تجربه است. مدار پژوهش روایی، همیاری محقق و مشارکتکنندگان تحقیق در طی زمان، در مکان یا مکانهایی و در تعامل اجتماعی با محیط است.