انعکاس خبری همایش هفتم

کارگاه ها و دوره های آموزشی

هفتمین همایش سالانه انجمن مطالعات برنامه ریزی درسی ایران در مقاطع راهنمایی و متوسطه با رویکرد توجه به چشم انداز و چالش ها ،در روز های ۲۸و ۲۹ فروردین ماه ۸۷ در دانشگاه تربیت معلم پردیس تهران تهران- خیابان انقلاب- خیابان مفتح- دانشگاه تربیت معلم)برگزار می شود.
مجید علی عسگری
، دبیر کمیته علمی هفتمین همایش سالانه انجمن مطالعات برنامه ریزی درسی ایران، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار دانشگاه و تشکل برنا، با اعلام این خبر تصریح کرد: در هفت دوره گذشته، همایش ها با عناوین مختلفی برگزار شده اند که ارزیابی وضع موجود ،ترسیم چشم انداز، تمرکز و عدم تمرکز در برنامه ریزی درسی، نوآوری در برنامه ریزی آموزشی از جمله مهمترین آن ها بوده است.

وی با اشاره به نقش انکارناپذیر آموزش و برنامه ریزی درسی در رشد جامعه ،اظهارداشت: با توجه به دغدغه مسئولان کشور و نامگذاری امسال به سال شکوفایی و نوآوری قرار است تا محور های همایش ،بیشتر به مشکلات جامعه بپردازند و دغدغه مسئولان را در این باره مورد تاکید قرار دهند.

وی فناوری های جدید و بهبود کیفیت برنامه های درسی، نوآوری در برنامه های درسی، تحولات جهانی، راهبردهای جدید یاددهی و یادگیری و بهبود کیفیت آموزش در طراحی و تدوین برنامه های درسی و تحولات آینده جامعه ایران، طراحی فرصت های یادگیری در مدرسه و خارج آن، شیوه های جدید ارزشیابی برنامه های درسی، سیاست ها وجهت گیری هایی اصلاحی برنامه های درسی در سایر کشورها که در مجموع ۲۳ محور همایش را تشکیل می دهدرا از مهمترین محور های همایش و موضوع مقالات قابل طرح در هفتمین همایش انجمن مطالعات برنامه درسی ایران برشمرد.

علی عسگری با بیان اینکه تمام این محور ها با هدف تحول در برنامه درسی تدوین شده است، اظهارداشت: تاکنون ۲۰ جلسه کمیته علمی همایش از ابتدای سال ۸۶ برگزار شده و قرار بود در روزهای ۱۵ و ۱۶ اسفند ماه ۸۶ همایش برگزار شود که به دلیل برودت هوا این همایش به روزهای ۲۸ و ۲۹ فرودین ۸۷ موکول شد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد:تعداد ۲۵۰ چکیده مقاله در مجموع به دبیرخانه همایش ارسال شده که پس از داوری اولیه تعداد ۱۰۰ مورد مقاله پذیرفته شد که در این دوره ۳۵ مقاله در قالب سخنرانی و ۲۶ مورد در قالب پوستر ارائه خواهد شد.

همچنین ،موضوعات سخنرانی در ۴ سالن به طور موازی ارائه می شود و در مراسم افتتاحیه روز چهار شنبه، ریاست دانشگاه، دبیر علمی و معاونت آموزشی و پژوهشی دفتر برنامه ریزی و تالیف درسی به سخنرانی خواهند پرداخت.

وی همچنین برپایی ۳ کارگاه آموزشی و ۴ جلسه هم اندیشی را در روز پنجشنبه ۲۹ فروردین ماه از جمله بخش های جنبی همایش برشمرد.

این استاد برنامه ریزی درسی ،ارتباط با موضوع همایش، نوآوری در مقالات و تاثیر گذاری آن بر رشد آموزش را از مهمترین ویژگی های مقالات پذیرفته شده از سوی هیئت داوران برشمرد.

علی عسگری در ادامه دیدگاه همه جانبه به این موضوع را از سوی مسئولان مختلف جهت تاثیر گذاری بیشتر این سلسله همایش ها ضروری برشمرد و تاکید کرد: مشاهده نتایج این همایش ها نیاز به زمان طولانی دارد اما در طول زمان در سطح آموزش کشور تغییراتی خواهد داشت.

وی گفت:تدوین سند ملی آموزش و پرورش که از پیامدهای این دسته از همایش ها است ،در حال حاضر در مرحله مطالعاتی قرار دارد که طی ۱۰ سال آینده تهیه و به مرحله چاپ خواهد رسید.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم با بیان اینکه هدف کلی از ایجاد این همایش ها تغییر در برنامه های وزارت آموزش و پرورش نیست گفت: اما در دراز مدت چنین اقداماتی بر فعالیت این وزارتخانه تاثیر گذار خواهد بود.

وی ایجاد تغییرات را از جمله مهمترین رسالت ها برای دانشگاه تربیت معلم به عنوان قدیمی ترین مرکز آموزش عالی کشور عنوان و خاطر نشان کرد: نخستین دوره این همایش از سوی دانشگاه تربیت معلم برگزار شد که پس از آن نیز دانشگاه های تهران، تربیت مدرس، شهید بهشتی، باهنر کرمان و شیراز نیز به ترتیب متقاضی برگزاری این همایش شدندو این دومین باری است که همایش انجمن مطالعات برنامه درسی ایران در دانشگاه تربیت معلم برگزار می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت معلم در ادامه از برپایی دور بعدی همایش در دانشگاه مازندران خبر دادو تصریح کرد: در حال حاضر فراخوان و مراحل علمی برگزاری همایش از جمله معرفی و تایید کمیته علمی آن به اتمام رسیده است و این همایش با موضوعات متنوع دیگری متفاوت از دور هفتم ،آبان ماه ۸۷ برگزار خواهد شد.

یادآور می شود ،پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ،دبیرخانه ملی یونسکو و حقوق بشر ،سازمان آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، معاونت آموزش عمومی، آموزش متوسطه و وزارت تعاون، معاونت تحقیقات، ترویج و آموزش از جمله حمایت کنندگان این نشست خواهند بود