دوازدهمین همایش سالانه انجمن مطالعات برنامه درسی ایران

کارگاه ها و دوره های آموزشی

تغییر برنامه درسی دوره‌های تحصیلی در آموزش و پرورش

سربلندی و توسعه ایران اسلامی آرزوی ملت و در دستان مردمان توانا و متعهد این کهن دیار است. نظام آموزشی نقشی خطیر و سرنوشت‏ساز در آماده ساختن نیروی انسانی به عنوان کلید طلایی توسعه ایفا می‏نماید و موفقیت آن در گرو نقش‏آفرینی موثر برنامه‏های درسی است تا بتواند اهداف غایی نظام اسلامی را تحقق بخشد. خانواده بزرگ تعلیم و تربیت همواره دغدغه بهبود، اصلاح و حتی تغییر بنیادین را در ساختار نظام آموزش داشته است. آخرین تلاش‏ها در این زمینه، منجر به تدوین و تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش منجر شد که به تبع آن، تغییراتی در برنامه‏های درسی و دوره‏های آموزش و پرورش تحقق یافت.

 

اکنون جامعه علمی با  توجه به شرایط حساس کشور خود را ملزم می‏داند واکنشی مناسب نسبت به تغییرات و تحولات پیش آمده نشان دهد و به بررسی علمی و همه جانبه آن بپردازد. در این راستا دانشگاه بیرجند با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی ایران درصدد برگزاری همایش ملی «تغییر  برنامه درسی دوره‏های تحصیلی آموزش و پرورش» برآمده است. برگزاری این همایش به عنوان دوازدهمین همایش مطالعات برنامه‏درسی ایران فرصت مغتنمی است برای دست‏اندرکاران نظام آموزشی تا در تعامل با جامعه علمی، روندی تخصصی را بر فرایند برنامه ریزی و تغییر کتب درسی حاکم نمایند.

 

لذا، بدینوسیله از کلیه اندیشمندان، اساتید، پژوهشگران، متخصصان و دانشجویان گرامی دعوت می‏نماید جهت ارائه یافته‏های پژوهشی و طرح نظرات و ایده‏های مرتبط با موضوع در قالب ارائه مقالات علمی، در هر چه بهتر و قوی­تر برگزار شدن این همایش مساعدت نمایند.

 

 

 

هدف اصلی

 

"بررسی علمی و تخصصی تغییرات برنامه های درسی دوره های تحصیلی آموزش و پرورش

 

اهداف فرعی

 

۱٫       طرح، ارائه و بحث پیرامون آخرین نظریات، الگوها و مباحث علمی پیرامون تغییر در برنامه های درسی

 

۲٫       ارزیابی تغییرات اعمال شده در برنامه های درسی دوره های تحصیلی آموزش و پرورش کشور

 

۳٫       ایجاد فرصت تعامل و ارتقاء سطح علمی و دانش متخصصان حوزه مطالعات برنامه درسی و همچنین متخصصان و کارشناسان آموزش و پرورش

 

۴٫       ایجاد فرصت برای طرح و بررسی نتایج تحقیقات انجام شده میدانی در حوزه مطالعات برنامه درسی در کشور با محور تغییرات برنامه های درسی

 

۵٫       ایجاد فرصت برای گروه علوم تربیتی و دانشجویان رشته های تعلیم و تربیت، برنامه ریزی درسی و سایر رشته های مربوط برای حضور در یک فعالیت علمی در سطح ملی و ایفای نقش حرفه ای و تخصصی

 

 

محورهای همایش

۱٫       معرفی، تحلیل و نقد نظریه‏ها و الگوهای تغییر در برنامه‏های درسی

۲٫        مبانی (فلسفی، اجتماعی، روان­شناختی و …)، رویکردها و جهت‏ گیری های کلان (شایستگی محوری و …) و  تغییر در برنامه‏ های درسی

۳٫       نقشه جامع علمی کشور، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، برنامه درسی ملی، و تغییر در برنامه­های درسی

۴٫       ارزش‏ها و تغییر در برنامه‏های درسی

۵٫       ارزیابی تغییرات برنامه‏های درسی در دوره‏های مختلف تحصیلی و پیامدهای آن

۶٫       سیر تحولات تاریخی تغییر در برنامه‏های درسی

۷٫       مطالعات تطبیقی در حوزه تغییر در برنامه‏های درسی

۸٫       فرهنگ و تغییر در برنامه‏های درسی

۹٫       تحولات فناوری اطلاعات و ارتباطات و تغییر در برنامه‏های درسی

۱۰٫   روش شناسی تغییر در برنامه‏های درسی

۱۱٫   اجرا، پیاده سازی و مدیریت تغییر در برنامه‏های درسی (از قبیل مسائل مدیریتی، پشتیبانی و ساختاری نظام آموزش و پرورش از قبیل تمرکز و عدم تمرکز و …)

۱۲٫   معلم، تربیت معلم و تغییر در برنامه‏های درسی

۱۳٫   خلاقیت، نوآوری و تغییر در برنامه‏های درسی

۱۴٫   مطالعات میان رشته‏ای و تغییر در برنامه‏های درسی

۱۵٫   آینده پژوهی و تغییر در برنامه‏های درسی

۱۶٫   جنبه های زیبایی شناسانه تغییر برنامه های درسی

تاریخ های مهم:

مهلت ارسال چکیده تفصیلی: ۲۰/۱۰/۹۲

(فرمت چکیده تفصیلی از طریق سایت همایش قابل دسترس می‏باشد)

اعلام نتایج داوری: ۲۰/۱۱/۹۲

تاریخ برگزاری همایش: ۱۴ و ۱۵ اسفندماه ۹۲

آدرس دبیرخانه: بیرجند، دانشگاه بیرجند، دانشکده علوم تربیتی و روان­ شناسی   تلفکس: ۲۲۲۷۴۱۱-۰۵۶۱   

صندوق پستی: ۶۱۵/۹۷۱۷۵

رایانامه: icsaconference@birjand.ac.ir

وبگاه: www.birjand.ac.ir/conferences

 

 

اعضای کمیته علمی:

 

 

–          دکتر محسن آیتی (دانشگاه بیرجند، دبیر علمی همایش)                      

 

–          دکتر یوسف ادیب (دانشگاه تبریز)

 

–          دکتر صمد ایزدی  (دانشگاه مازندران)                                                

 

–           دکتر غلامعلی احمدی (دانشگاه شهید رجایی)                                                             

 

–          دکتر هادی پورشافعی  (دانشگاه بیرجند)

   د   دکتر حیدر تورانی (پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش)                                          

 

–          دکتر حسین جعفری ثانی (دانشگاه فردوسی)                                                                 

 

–          دکتر محمد جوادی پور  (دانشگاه تهران)                                           

 

–           دکتر جواد حاتمی (دانشگاه تبریز)

 

–          دکتر رضوان حکیم زاده (دانشگاه تهران)

 

–          دکتر علیرضا حیدرزادگان (دانشگاه زاهدان)                                       

 

–          دکتر علی اکبر خسروی (دانشگاه آزاد تهران)                                                     

 

–          دکتر اسدا… زنگویی  (دانشگاه بیرجند)                                              

 

–          دکتر عبدالرضا سبحانی (دانشگاه آزاد تهران)

 

–          دکتر علیرضا صادقی (دانشگاه علامه طباطبایی)                                   

 

–          دکتر پروین صمدی (دانشگاه الزهرا)              

 

–          دکتر محبوبه عارفی (دانشگاه شهید بهشتی)                                       

 

–          دکتر علیرضا عصاره (دانشگاه شهید رجایی)

 

–          دکتر مجید علی عسگری (دانشگاه خوارزمی)  

        دکتر مجید قدمی (پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش)                              

 

–          مهندس مهدی نوید ادهم (شورای عالی انقلاب فرهنگی)       

 

–          دکتر محمدرضا نیلی (دانشگاه اصفهان)

 

–           دکتر بهرام محمدیان (سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی)                             

 

–          دکتر بهروز مهرام (دانشگاه فردوسی)                              

 

–          دکتر نعمت ا… موسی پور  (دانشگاه کرمان)