تغییر برنامه درسی دورههای تحصیلی در آموزش و پرورش
سربلندی و توسعه ایران اسلامی آرزوی ملت و در دستان مردمان توانا و متعهد این کهن دیار است. نظام آموزشی نقشی خطیر و سرنوشتساز در آماده ساختن نیروی انسانی به عنوان کلید طلایی توسعه ایفا مینماید و موفقیت آن در گرو نقشآفرینی موثر برنامههای درسی است تا بتواند اهداف غایی نظام اسلامی را تحقق بخشد. خانواده بزرگ تعلیم و تربیت همواره دغدغه بهبود، اصلاح و حتی تغییر بنیادین را در ساختار نظام آموزش داشته است. آخرین تلاشها در این زمینه، منجر به تدوین و تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش منجر شد که به تبع آن، تغییراتی در برنامههای درسی و دورههای آموزش و پرورش تحقق یافت.
اکنون جامعه علمی با توجه به شرایط حساس کشور خود را ملزم میداند واکنشی مناسب نسبت به تغییرات و تحولات پیش آمده نشان دهد و به بررسی علمی و همه جانبه آن بپردازد. در این راستا دانشگاه بیرجند با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی ایران درصدد برگزاری همایش ملی «تغییر برنامه درسی دورههای تحصیلی آموزش و پرورش» برآمده است. برگزاری این همایش به عنوان دوازدهمین همایش مطالعات برنامهدرسی ایران فرصت مغتنمی است برای دستاندرکاران نظام آموزشی تا در تعامل با جامعه علمی، روندی تخصصی را بر فرایند برنامه ریزی و تغییر کتب درسی حاکم نمایند.
لذا، بدینوسیله از کلیه اندیشمندان، اساتید، پژوهشگران، متخصصان و دانشجویان گرامی دعوت مینماید جهت ارائه یافتههای پژوهشی و طرح نظرات و ایدههای مرتبط با موضوع در قالب ارائه مقالات علمی، در هر چه بهتر و قویتر برگزار شدن این همایش مساعدت نمایند.
هدف اصلی
"بررسی علمی و تخصصی تغییرات برنامه های درسی دوره های تحصیلی آموزش و پرورش
اهداف فرعی
۱٫ طرح، ارائه و بحث پیرامون آخرین نظریات، الگوها و مباحث علمی پیرامون تغییر در برنامه های درسی
۲٫ ارزیابی تغییرات اعمال شده در برنامه های درسی دوره های تحصیلی آموزش و پرورش کشور
۳٫ ایجاد فرصت تعامل و ارتقاء سطح علمی و دانش متخصصان حوزه مطالعات برنامه درسی و همچنین متخصصان و کارشناسان آموزش و پرورش
۴٫ ایجاد فرصت برای طرح و بررسی نتایج تحقیقات انجام شده میدانی در حوزه مطالعات برنامه درسی در کشور با محور تغییرات برنامه های درسی
۵٫ ایجاد فرصت برای گروه علوم تربیتی و دانشجویان رشته های تعلیم و تربیت، برنامه ریزی درسی و سایر رشته های مربوط برای حضور در یک فعالیت علمی در سطح ملی و ایفای نقش حرفه ای و تخصصی
محورهای همایش
۱٫ معرفی، تحلیل و نقد نظریهها و الگوهای تغییر در برنامههای درسی
۲٫ مبانی (فلسفی، اجتماعی، روانشناختی و …)، رویکردها و جهت گیری های کلان (شایستگی محوری و …) و تغییر در برنامه های درسی
۳٫ نقشه جامع علمی کشور، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، برنامه درسی ملی، و تغییر در برنامههای درسی
۴٫ ارزشها و تغییر در برنامههای درسی
۵٫ ارزیابی تغییرات برنامههای درسی در دورههای مختلف تحصیلی و پیامدهای آن
۶٫ سیر تحولات تاریخی تغییر در برنامههای درسی
۷٫ مطالعات تطبیقی در حوزه تغییر در برنامههای درسی
۸٫ فرهنگ و تغییر در برنامههای درسی
۹٫ تحولات فناوری اطلاعات و ارتباطات و تغییر در برنامههای درسی
۱۰٫ روش شناسی تغییر در برنامههای درسی
۱۱٫ اجرا، پیاده سازی و مدیریت تغییر در برنامههای درسی (از قبیل مسائل مدیریتی، پشتیبانی و ساختاری نظام آموزش و پرورش از قبیل تمرکز و عدم تمرکز و …)
۱۲٫ معلم، تربیت معلم و تغییر در برنامههای درسی
۱۳٫ خلاقیت، نوآوری و تغییر در برنامههای درسی
۱۴٫ مطالعات میان رشتهای و تغییر در برنامههای درسی
۱۵٫ آینده پژوهی و تغییر در برنامههای درسی
۱۶٫ جنبه های زیبایی شناسانه تغییر برنامه های درسی
تاریخ های مهم:
مهلت ارسال چکیده تفصیلی: ۲۰/۱۰/۹۲
(فرمت چکیده تفصیلی از طریق سایت همایش قابل دسترس میباشد)
اعلام نتایج داوری: ۲۰/۱۱/۹۲
تاریخ برگزاری همایش: ۱۴ و ۱۵ اسفندماه ۹۲
آدرس دبیرخانه: بیرجند، دانشگاه بیرجند، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی تلفکس: ۲۲۲۷۴۱۱-۰۵۶۱
صندوق پستی: ۶۱۵/۹۷۱۷۵
رایانامه: icsaconference@birjand.ac.ir
وبگاه: www.birjand.ac.ir/conferences
اعضای کمیته علمی:
– دکتر محسن آیتی (دانشگاه بیرجند، دبیر علمی همایش)
– دکتر یوسف ادیب (دانشگاه تبریز)
– دکتر صمد ایزدی (دانشگاه مازندران)
– دکتر غلامعلی احمدی (دانشگاه شهید رجایی)
– دکتر هادی پورشافعی (دانشگاه بیرجند)
د دکتر حیدر تورانی (پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش)
– دکتر حسین جعفری ثانی (دانشگاه فردوسی)
– دکتر محمد جوادی پور (دانشگاه تهران)
– دکتر جواد حاتمی (دانشگاه تبریز)
– دکتر رضوان حکیم زاده (دانشگاه تهران)
– دکتر علیرضا حیدرزادگان (دانشگاه زاهدان)
– دکتر علی اکبر خسروی (دانشگاه آزاد تهران)
– دکتر اسدا… زنگویی (دانشگاه بیرجند)
– دکتر عبدالرضا سبحانی (دانشگاه آزاد تهران)
– دکتر علیرضا صادقی (دانشگاه علامه طباطبایی)
– دکتر پروین صمدی (دانشگاه الزهرا)
– دکتر محبوبه عارفی (دانشگاه شهید بهشتی)
– دکتر علیرضا عصاره (دانشگاه شهید رجایی)
– دکتر مجید علی عسگری (دانشگاه خوارزمی)
دکتر مجید قدمی (پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش)
– مهندس مهدی نوید ادهم (شورای عالی انقلاب فرهنگی)
– دکتر محمدرضا نیلی (دانشگاه اصفهان)
– دکتر بهرام محمدیان (سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی)
– دکتر بهروز مهرام (دانشگاه فردوسی)
– دکتر نعمت ا… موسی پور (دانشگاه کرمان)