۱٫ جایگاه کتاب درسی در ساختار کلان برنامهریزی دانشگاهی
۲٫ ملاحظات فرهنگی- اجتماعی در نگارش کتاب دانشگاهی
۳٫ مطالعات مقایسهای کتابهای دانشگاهی
۴٫ مبانی نگارش کتاب دانشگاهی
۵٫ کاربرد نظریههای یادگیری در تدوین کتاب دانشگاهی
۶٫ نقد و بررسی کتاب دانشگاهی
۷٫ بکارگیری دستاوردهای علم زبانشناسی در بهینهسازیِ ساختار کلان و ساختار خُرد متون دانشگاهی
۸٫ بایستهها، ضوابط و سطوح مختلف «ویرایش» کتاب دانشگاهی
۹٫ جنبههای هنری و زیباییشناسی کتاب دانشگاهی
۱۰٫ حقوق و مالکیت فکری کتاب دانشگاهی
۱۱٫ کاربرد فناوریهای جدید اعم از فناوریهای [تکنولوژیِ] آموزشی و فناوری اطلاعات و ارتباطات در تدوین کتاب دانشگاهی
۱۲٫ مسائل فنی نشر کتاب دانشگاهی
۱۳٫ ارزشیابی کتاب دانشگاهی
۱۴٫ سازوکارهای ایجاد تعامل نزدیکتر میان جامعه مصرفکننده و تولیدکنندگان کتاب دانشگاهی
۱۵٫ سرفصلهای کتاب دانشگاهی
بر این اساس، و در چارچوب این محورها، استادان، محققان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در طیف وسیعی از شاخههای علمی، اعم از روانشناسی تربیتی، تکنولوژی آموزشی، برنامهریزی درسی، زبانشناسی، هنر، حقوق، ادبیات فارسی، فلسفه علم، مدیریت بازاریابی، فناوری اطلاعات و صنعت نشر، میتوانند با به کارگیری یافتههای علمیِ رشته خود در راستای بهینهسازیِ فرایند تدوین و انتشار کتب دانشگاهی، مقالات علمی مناسب با چنین نشریهای را فراهم آورند و به ایجاد ادبیات علمی غنی و شایستهای برای این موضوع، که برای نخستین بار در کشور مطرح گردیده، یاری رسانند.
دکتر احمد احمدی مدیر مسئول و سردبیر نشریه «پژوهش و نگارشکتب دانشگاهی»