ضرورت بحث در مورد روش‌های مختلف پژوهش در برنامه درسی

گروه روش شناسی پژوهش در برنامه درسی

مدیر سیگ روش‌شناسی پژوهش در برنامه درسی مطرح کرد؛
ضرورت بحث در مورد روش‌های مختلف پژوهش در برنامه درسی

مدیر سیگ روش‌شناسی پژوهش در برنامه درسی گفت: هدف از این گروه بحث و بررسی راجع به روش‌های مختلف پژوهش در حوزه برنامه درسی و همچنین تعلیم و تربیت است.

دکتر ابراهیم طلایی در گفت‌وگو با انجمن مطالعات برنامه درسی ایران در خصوص اهداف و رسالت‌های گروه مطالعاتی ‌«روش‌شناسی پژوهش در برنامه درسی» اظهار کرد: نام گروه ما «روش‌شناسی پژوهش در حوزه برنامه درسی» است. هدف از این گروه بحث و بررسی راجع به روش‌های مختلف پژوهش در حوزه برنامه درسی و همچنین تعلیم و تربیت است. این هدف دارای دو وجه است؛ یکی وجه تکنیکی که به دنبال روش‌های تحقیق است یعنی تکنیک‌ها و روش‌های تحقیق را در پژوهش‌های کمی و کیفی بحث و بررسی می‌کنیم. جنبه دوم روش‌شناسی تحقیق است و بیشتر به بعد معرفت‌شناسی، هستی‌شناسی و مبانی فلسفی روش تحقیق و پژوهش‌های علوم اجتماعی و تربیتی و برنامه درسی می پردازد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه ما از سال ۸۰ فعالیت‌مان را شروع کردیم و اکنون گروه روش‌شناسی پژوهش در برنامه درسی ۱۱ ساله شده، افزود: نقطه قوت این گروه آن است که این موضوع متعلق به همه محققین و مدرسان حوزه تعلیم و تربیت و برنامه درسی می‌باشد و بنابراین همه به این موضوع علاقه‌مند می‌باشند. از آن طرف در این زمینه نیاز بسیاری در کشور وجود دارد که تحقیقات را با روش‌های تحقیق مستدل‌تر و متقن‌تر کنیم.

وی عنوان کرد: نقطه ضعف گروه ما این است که بعد از ورود کرونا، نتوانستیم نشست‌های مرتب حضوری را برگزار کنیم و به سمت روش مجازی رفتیم. در روش مجازی هم مشارکت کمتر بود و یک نکته دیگر اینکه روش تحقیق موضوعی عملی و کاربردی است و به عبارتی خیلی دیدنی هست تا شنیدنی. بنابراین جریان کمی کند شد و اکنون تقریبا به نقطه نامطلوب خودش رسیده است.

طلایی با اشاره به اینکه مدتی است که ما نشستی برگزار نکردیم، اضافه کرد: امیدوارم با باز شدن دانشگاه‌ها ما بتوانیم اولین نشست‌مان را در سال ۱۴۰۱ یا اوایل سال ۱۴۰۲ برگزار کنیم و امیدواریم با همت علاقه‌مندان به این حوزه این کار دوباره قوت بگیرد.

وی در خصوص عملکرد گذشته گروه مطالعاتی روش‌شناسی پژوهش در برنامه درسی بیان کرد: عملکرد گذشته ما خیلی خوب بوده است. ما قریب به ۵۵ نشست علمی ماهانه برگزار کردیم و وبلاگی تحت عنوان Education Research methodology  وجود داشت که همه خلاصه‌ها، اسلایدها، گزارش های قبل و بعد، منابع و…. را در آنجا قرار می‌دادیم که البته اکنون هم فعال است و با سرچ در گوگل می توانید آن را پیدا کنید و به نشست‌های قبلی دسترسی پیدا کنید. گذشته ما گذشته خوبی بوده ولی اکنون، اکنون خوبی نیست و امیدوارم بتوانیم این مسئله جبران کنیم. در این راستا، از نشست‌های علمی برگزار شده کتابی استخراج شده که باید ویراستاری و به چاپ برسد.

طلایی افزود: در مورد اعضای فعال این سیگ، خانم منا مهدیان در مراحل مختلف و این اواخر هم خانم زری آقاجانی زحمات زیادی را متقبل شدند که از آنان تشکر می کنم.