معرفی اهداف و اقدامات کمیسیون آموزش انجمن برنامه درسی ایران

کمیسیون آموزش

مدیر کمیسیون آموزش انجمن مطالعات برنامه درسی ایران عنوان کرد؛
معرفی اهداف و اقدامات کمیسیون آموزش انجمن برنامه درسی ایران

مدیر کمیسیون آموزش انجمن مطالعات برنامه درسی ایران، ارتقاء سطح کیفی دانش، نگرش و مهارت‌های دانشجویان و دانش‌آموختگان، توسعه وگسترش همکاری با سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط و برخورداری از توان علمی و آموزشی متناسب با نیاز دانشجویان و دانش‌آموختگان را از جمله اهداف مهم انجمن در سه سال آینده عنوان کرد.

دکتر لیلا خزائی در گفت‌وگو با انجمن مطالعات برنامه درسی ایران در خصوص اهداف و رسالت‌های کمیسیون آموزش انجمن و چشم‌انداز آن اظهار کرد: بنده مسئولیت کمیسیون آموزش که یکی از مهمترین کمیسیون‌های زیرمجموعه انجمن مطالعات برنامه درسی ایران است را عهده‌دار هستم. کمیسیون آموزش بر آن است تا در راستای رسالت انجمن با حرکت در راستای برنامه عملیاتی خود و با همکاری و مشارکت اعضای انجمن و هیئت مدیره  در سه سال آینده به ارتقاء سطح کیفی دانش، نگرش و مهارت های دانشجویان ودانش آموختگان، توسعه و گسترش همکاری با سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط و برخورداری از توان علمی و آموزشی متناسب با نیاز دانشجویان و دانش‌آموختگان دست پیدا کند.

وی در خصوص نقاط قوت این کمیسیون تصریح کرد: وجود فرهنگ کارتیمی در مجموعه، جوان‌گرایی، مسئولیت‌پذیری، مسئولیت اعضای شورای کمیسیون در هیئت مدیره انجمن، تنوع و گوناگونی اعضای تیم که از دانشگاه‌های مختلف هستند، همکاری اعضای تیم کمیسیون و برنامه محوری در فعالیت ها از جمله نقاط قوت این کمیسیون می باشند.

مدیر کمیسیون آموزش انجمن مطالعات برنامه درسی ایران همچنین عدم وجود سالن و فضای فیزیکی مناسب برای برگزاری نشست‌‌ها و کارگاه‌ها، عدم وجود بستری برای برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌ها به صورت مجازی، عدم وجود برنامه عملیاتی  قبلی و تجربه اجرای آن، مشارکت ناکافی اعضای هیئت علمی با کمیسیون، مستندسازی ناکافی و نامناسب در دوره‌های قبلی و فعال نبودن واحد های استانی را از جمله نقاط ضعف کمیسیون آموزش عنوان کرد.

خزائی فرصت‌ها و تهدیدهایی را نیز برای کمیسیون آموزش برشمرد که این فرصت ها شامل حمایت مطلوب اعضای هیئت مدیره از فعالیت‌های کمیسیون، استقرار دفتر انجمن در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، حضور برخی مدیران سیگ‌ها و کمیسیون‌ها در هیئت مدیره انجمن و حضور اعضای انجمن در نهادها و سازمان‌های مرتبط بوده و تهدیدها نیز نا آگاهی سازمان‌ها، موسسات و ارگان‌های مربوطه نسبت به فعالیت های کمیسیون، مشخص نبودن شرح وظایف دقیق در اساسنامه انجمن مطالعات برنامه درسی، حضور کمرنگ و غیر فعال دانشجویان و اعضای علاقه مند و مستعد در کمیسیون، عدم وجود بخشی مجزا در سایت انجمن جهت ارائه فعالیت ها، عدم ارتباط با سازمان‌های مرتبط و عدم ارتباط میان واحد‌های انجمن را دربر می‌گیرد.

وی پیرامون اقدامات انجام شده در این کمیسیون اظهار کرد: از جمله اقداماتی که در کمیسیون آموزش انجام گرفت، برگزاری مدرسه تابستانه با محوریت برنامه درسی و محیط کار با حضور اساتید و متخصصان این حوزه بود. مباحث مطرح شده در این دوره به دلیل حضور اساتید مطرح حوزه برنامه درسی و محیط کار و کاربردی بودن در ایجاد نگرش صحیح و  تشویق و آگاهی بخشی دانشجویان و دانش‌آموختگان برنامه درسی در  زمینه ظرفیت های نوین رشته  مورد رضایت شرکت‌کنندگان قرار گرفت و امیدواریم با استمرار این آموزش‌ها در ارتقای جایگاه یادگیری و توسعه ظرفیت‌های رشته مطالعات برنامه درسی قدم‌های تاثیرگذاری برداشته شود.

خزائی گفت: همچنین در فصل زمستان هم مدرسه زمستانی با محوریت روش تحقیق با حضور اساتید مطرح حوزه برنامه درسی برگزار گردید. برنامه دیدارهای دوستانه با اساتید برنامه درسی در محل دفتر انجمن برنامه درسی نیز یکی دیگر از اقداماتی بود که توسط کمیسیون آموزش  برگزار گردید.

مدیر کمیسیون آموزش انجمن مطالعات برنامه درسی ایران در خصوص برنامه‌های پیش رو افزود: همچنین برگزاری مدرسه تابستانه با محوریت توانمندسازی معلمان و بازدید از دفتر تالیف کتب درسی برای اعضای انجمن از جمله برنامه‌های پیش روی کمیسیون برای سه ماهه تابستان می‌باشد. لازم به ذکر است برنامه‌ها و اقدامات دیگری هم در نظر گرفته شده بود که به دلیل مشکلاتی از قبیل نبود بودجه و حمایت مالی فعلا اجرایی نشده است.

وی در خصوص اهداف استراتژیک انجمن (مرجعیت علمی، اشتغال‌پذیری دانشجویان و پاسخگویی اجتماعی) عنوان کرد: کمیسیون آموزش ارتقاء کمی و کیفی آموزش در راستای دستیابی به آموزش پاسخگو به نیاز‌های علمی، مهارتی و شغلی متناسب با حوزه برنامه درسی و سایر حوزه های مرتبط و در نهایت ارتقا دانش، نگرش و مهارت جامعه هدف را رسالت خود می‌داند که با سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، نظارت و پایش مستمر فعالیت های آموزشی و با همکاری کلیه اعضای هیئت مدیره، اعضای هیئت علمی و دانشجویان و دانش آموختگان در  راستای تحقق این رسالت حرکت خواهد کرد.

خزائی گفت: اعضای شورای کمیسیون آموزش شامل جناب آقای دکتر یعقوب عزیزی (دبیر کمیسیون)، سرکارخانم دکتر نرگس کشتی‌آرای، سرکار خانم دکتر زهرا نیکنام، سرکار خانم دکتر فرانه فرزاد نیا، جناب آقای دکتر عراقیه، جناب آقای دکتر رحمت‌الله خسروی، سرکار خانم اعظم سالک و جناب آقای رامین اکبری می‌باشند.

وی در خصوص راه های ارتباطی با این کمیسیون بیان کرد: کمیسیون آموزش مشتاقانه از کلیه فارغ التحصیلان، دانشجویان و علاقه‌مندان جهت همکاری و عضویت دعوت به عمل می‌آورد. همچنین مخاطبان گرامی می توانند از طریق شماره تماس ۰۹۱۰۷۸۳۸۵۷۵ یا آیدی اینستاگرام leila.khazazei7@ با ما در  ارتباط باشند.