بنام خدا
دوستان ویاران انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
سلام واحترام
چهارشنبه 14 اسفندماه ۹۲ و در یک صبح دل انگیز بهاری در دانشگاه بیرجند برنامه افتتاحییه همایش با قرائت آیات دلانگیز قران و سرود شادی آفرین جمهوری اسلامی ایران و با کلیپی زیبا از پیر مربی بزرگ تعلیم و تربیت کشورمان دکتر غلامحسین شکوهی که خود معرف و مترجم مربیان بزرگ (ژان شاتو) هم هست (و باهدف نکوداشت یاد استاد در همایش بیرجند که زادگاه اوست) آغاز گردید.برنامه با حضور اساتید برجسته و دانشجویان گرانقدر برنامه های درسی و تعلیم و تربیت و فرهنگیان فرهنگ دوست کشور عزیزمان که از جای جای ایران بزرگ آمده بودند تا نظرات خویش را در تغییر برنامه های درسی در قالب ارایه مقالات کارگاهها و نشست های تخصصی و سخنرانان کلیدی به اشتراک بگذارند ادامه یافت و سپس با خوشامد گویی و معرفی شهر بیرجند و پیشینه های فرهنگی آن توسط ریاست محترم دانشگاه بیرجند جناب آقای دکتر میری و سپس دبیر علمی فرهیخته و پر طمانینه همایش جناب آقای دکتر آیتی دانشیار رشته مطالعات برنامه های درسی دانشگاه بیرجند دانش و اطلاعات خوبی را هم از شهر فرهنگ پیشه بیرجند و هم از مقصد همایش به مدعوین ارایه نمودند.
پس از آن مهمانان که در انتظار ملاقات وزیر محترم آموزش و پرورش یا حداقل پیام ایشان به اجلاس بودند و در برنامه قول سخنرانی آقای دکتر محمدیان معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش را دریافت نموده بودند به یکباره خویش را مستمع جناب آقای دکتر مجیدی استاد بیرجندی تبار دانشگاه تهران و سفیر جمهرری اسلامی ایران در یونسکو یافتند تا ایشان پیام معاون محترم یونسکو به اجلاس بیرجند را (که حقا پیام زیبا و پر محتوایی بود) برای حاضران به زبان اصلی آن قرائت کند و نشان دهد که برای حمایت از اجلاس تعلیم و تربیت راه پاریس به بیرجند از تهران نزدیک تر است. پس ازسخنان رییس انجمن مطالعات ایران که از همگان برای حضورشان در همایش بیرجند سپاسگزاری نمود و انتظارات از دستاوردهای اجلاس بیرجند را برای دستیبابی به راهکارهای بهینه تولید برنامههای درسی بر اساس سند چشم انداز و سند برنامه درسی ملی بر شمرد نوبت به سخرانی کلیدی اول رسید او کسی نبود مگر دکتر محمود مهر محمدی و سخنرایش نیز برنامه درسی تربیت معلم بعنوان یکی از مهمترین عناصر نیازمند تغییر در برنامههای درسی در کشورمان و بدنبال مدلی مناسب و بومی برای تربیت معلم .وی از جمله دانشگاهیان نظریه پرداز است که مدتی است بعنوان رییس دانشگاه فرهنگیان به حوزه اجرا امده است تا هم آزمونی باشد برای مهارت اجرایی نظریه پردازان دانشگاهی که باتجربه اجرایی فاصله داشته اند و هم تجربه ای باشد برای ترمیم بین شکاف نظر و عمل در آموزش پرورش کشورمان .از ابتدای روز چهارشنبه یعنی افتتاحییه تا انتهای اختتامیه.(سخنرانی اختتامییه را هم خود بر عهده داشت) با اجلاس و در کنار آن بود و این پیامی مهم برای مسیولانی بود که به اجلاس بیرجند نیامده بودند( شاید به بهانه کار)*و اینکه کار اجرایی نباید مانع حضور در فرایند های نظری وپژوهشی باشد وهم برای نظریه پردازان دانشگاهی که دغدغه کارها وامور دانشگاهی نباید مانعی برای حضورشان در جلسات اجرایی گردد. و بودند هم دانشگاهیان مدعوی که نیامدند و هم مسئولان اجرایی دعوت شدهای که حضور نیافتند و هر دو دسته هم کار خود را مانع حضور میشناختند .بعد از ظهر چهارشنبه هم سخنران کلیدی دوم یعنی دکتر محمود امانی تهرانی مدیر کل دفتر تالیف کتب درسی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بود. به نظر حقیر بهترین برنامه اجلاس سخنرانی پر محتوا و مبتنی بر برنامه تولید محتوای برنامه های درسی در هنگامه تغییر بود و من بر این باورم که چنانچه بستر لازم برای مدیریت اجرایی تغییر در برنامه های درسی در زمان مدیریت ایشان هم از سوی وزارت آموزش و پرورش و هم از سوی شورای عالی آموزش و پرورش فراهم گردد شاید یکی از طلاییترین دوران برنامه های درسی در کشورمان با مدیریت ایشان را تجربه خواهیم نمود. چهار چوب پیشنهادی ایشان برای تغییر در برنامه های درسی اگر چه فرصت نقد نیافت ولی تاثیر خوبی بر مدعوین شنونده به لحاظ منطق علمی و تجربه اجرایی داشت.
بعد از ظهر چهارشنبه و صبح پنجشنبه هم کارگاهها و سخنرانی های پیش بینی شده (مبتنی بر برنامه همایش )بود یکی از سخنرانی مهم در روز پجنشنبه مقاله سرکار خانم دکتر گویا در خصوص تاریخچه پنجاه ساله برنامه درسی ریاضی در ایران بود که در حضور جناب آقای دیمه معاونت محترم آموزش پیش دبستانی و ابتدایی و مدیران کل ستادی ایشان انجام گرفت و در حقیقت یکی از بهترین سخنرانی های همایش بود و می تواند راهکار مناسب تغییر در برنامه های درسی ریاضی بخصوص با وضعیتی که ما در تیمز (در ریاضی وعلوم )داریم باشد. کارگاههای سرکار خانم سیمین بازرگان و جناب آقای دکتر خسروی(وتیمشان ) هم از کارگاههای قابل تقدیر و تاثیر گذار در همایش بودند کلیپ های سه گانه تهیه شده برای بزرگداشت دکتر شکوهی هم به لحاظ هنری و هم به لحاظ تربیتی از موارد تاثیر گذار همایش بود و اختتامییه که با سخنرانی کوتاه اما پر محتوای دکتر مهر محمدی وسپس تقدیر انجمن مطالعات برنامه درسی ایران و دانشگاه بیرجند از مقالات برتر و حامیان و سخنرانان همایش انجام گردید. بعد مراسم روزانه و در شب پنجشنبه ابتدا موسیقی سنتی خراسانی آن هم از نوع بیرجندیش در دو مرحله انجام شد که در نوع خودش برای مدعوین دیدنی و شادی آفرین بود و سپس اجلاس مجمع عمومی اعضای پیوسته انجمن تشکیل شد که با سخنرانی رییس انجمن (دکتر عصاره) و با حمایت و هدایتهای مثال زدنی (که بصورت اشارت صورت میگرفت ) رییس سابق انجمن (دکتر علی عسکری )در توصیف واگراندیسمان سخنان ایشان شادمانی باور نکردنی در بین اعضا باقی گذاشت که یاد و خاطره اش تا سالها برای دوستان و بویژه دکتر خسروی باقی خواهد گذاشت .کوتاه سخن اینکه تیم دانشگاه بیرجند(متشکل از رییس دانشگاه و دکتر ایتی و دکتر حمیدی و دکتر شکوهی و جناب یعقوب نژاد و دکتر رستمی و بسیاری دیگراز اساتید و دانشجویان) تیم دانشگاه تهران با سه نفر شرکت کننده (دکتر حکیم زاده ،دکتر دهقان، دکترجوادی پور و دکتر صفایی موحد به اضافه تعداد مناسبی از دانشجویان) تیم دانشگاه شهید بهشتی سرکار خانم دکتر گویا و همران و دانشجویانشان ) و تیم دانشگاه خوارزمی با حضور دکتر علی عسگری،دکتر بازرگان، دکتر حسینی حواه و تعدادی از دانشجویان ) تیم دانشگاه الزهرا (باحضور سرکار دکتر صمدی و دانشجویان)و تیم دانشگاه آزاد (با حضور دکترخسروی و تیم کارگاهیشان از تهران مرکز و دکتر سبحانی از علوم و تحقیقات و همکاران دانشگاه آزاد بیرجند) دانشگاه تربیت مدرس (دکتر مهرمحمدی و دانشجویان گرامیشان) دانشگاه علامه (دکتر صادقی و دانشجویان گرامی) دانشگاه آزاد خوراسگان (سرکار خانم دکتر کشتی آرای و دانشجوی گرامیشان خانم دکتر باقر زاده)و دانشگاه شهید رجایی(دکتر عصاره و…….و دانشجویانشان) وسایر تیم های دانشگاهی که در خاطرم نیست و تیم وزارت آموزش وپرورش (دکتر مهر محمدی -جناب دیمه ور- دکتر امانی –مدیرکل محترم خراسان جنوبی و……./..در اجلاس حضور داشتند و باعث غنا و سرافرازی همایش گردیدند
با سپاس فراوان از همگان