گزارش برگزاری اولین نشست گروپ برنامه درسی پیش دبستان و دبستان

کارگاه ها و دوره های آموزشی

با سلام خدمت اعضای محترم گروه ویژه پژوهشی برنامه درسی پیش دبستان و دبستان انجمن مطالعات برنامه درسی

دیروز با حضور قریب به ۷۰ نفر از اعضای محترم، اولین نشست از سلسله نشست های ماهانه گروه در دانشگاه تربیت مدرس برگزار گردید. این حضور و مباحث طرح شده در جلسه، نشان از اهمیت موضوع برای دوستان و علاقه مندان حوزه کودکی است و آنرا برای ادامه حیات پربار و اثربخش گروه، به فال نیک می گیریم.

آنچه دیروز توسط اعضای محترم پنل (آقایان دکتر فرید و دکتر امانی و خانم دکتر قاسم زاده) و شرکت کنندگان در نشست مطرح شد را می توان در محورهای زیر مطرح نمود:

۱) هم آموزش و پرورش و هم سازمان بهزیستی در جهت تولید منابع آموزشی خصوصا کتاب ( یا بسته‌های آموزشی) اقداماتی ظرف ۱۰ سال گذشته انجام داده اند و این اقدامات در سال های اخیر شتاب بیشتری گرفته است اما آنچه مغفول مانده و شاید به نقد کشیده نشده این است که این کتب و محصولات بر اساس چه برنامه درسی و با هدف تربیت و رشد چه کودکی تدوین شده اند. آموزش و پرورش راهنمای برنامه درسی مصوب برای دوره پیش دبستان دارد که چون زیر ده سال عمر دارد آنرا می توان چزو منابع چدید این حوزه دانست اما متخصصان به این راهنما نقدهایی دارند خصوصا اینکه به رشد همه جانبه کودک نپرداخته و پیش از تولید برنامه درسی ملی تولید شده  است و می تواند ناسازواری با دوره دبستان داشته باشد. علاوه بر این هیچ پژوهشی انجام نشده تا ببینیم میزان همخوانی تولیدات (کتب و …) با راهنمای برنامه درسی مصوب چقدر است. از طرفی سازمان بهزیستی هم در این مسیر قدم برداشته و با ناشران خصوصی اقدام به تولید کتبی نموده است اما نقشه یادگیری یا همان برنامه درسی بالادستی مشخص نیست و  ترتیب و توالی عناصر و مطالب در کتب تولیدی توسط انتشارات متنوع مبنایی ندارد. 

۲) لازم است شورای علمی متشکل از بخش های دانشگاهی، سیاستگذاری و مربیان برای بررسی علمی تولیدات این حوزه مهم تشکیل شود و محتواهای تولیدی از فیلتر این شورا عبور کند. خصوصا اینکه اخیرا ناشران بسیاری علاقه مند به حوزه پیش دبستانی شده اند و اقدام به تولیدات متکثری نموده اند.

۳) راهنمای برنامه درسی دوره پیش دبستان در جلسه ای مجزا به نقد کشیده شود و برای برنامه درسی سنین پایین تر هم فکر شود چرا که راهنمای فعلی مربوط به سال پیش از دبستان است. البته هیچ اجباری در بکارگیری منابع تولیدی نیست اما برنامه و مقصد، لازم است مشخص شود.

۴) با توجه به اینکه تولیدات استانها برای این دوره مورد نظر ستاد مرکزی است، لازم است با شکل گیری کنسرسیوم‌هایی از ناشران توانمند، متخصصان و مربیان استانها نسبت به توان افزایی استانی و ایجاد طرفیت برای تولید بصورت مشارکتی اقدام گردد. 

۵) علاوه بر عنصر کتاب به‌عنوان یک جزء از آموزش رسمی، لازم است اجزای مهم دیگر همانند مربی و توانایی او در تولید و آموزش آنچه مدنظر است، والدین به‌عنوان اثربخش‌ترین عنصر در دوره کودکی، در نقشه کلی برای توسعه کیفی تاک (تربیت اوان کودکی) موردنظر ویژه قرار گیرند.

 امید است با همکاری و همراهی شما عزیزان، این موارد به نتیجه برسد.

با حترام

 

ابراهیم طلایی