یازدهمین کنفرانس در پانزدهمین سال

سال سوم، شماره بیست و دوم

گزارش: مانی رضائی
دانشگاه شهید بهشتی
در روزهای۲۷ تا ۳۰ تیر ۱۳۸۹، محمودآباد شاهد برگزاری یازدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران بود. این کنفرانس با حمایت وزارت آموزش و پرورش ایران، اتحادیه‌ی انجمن‌های معلمان ریاضی کشور، انجمن ریاضی ایران، انجمن آمار ایران با حضور بیش از ۱۲۰۰ نفر از شرکت‌کنندگان از سراسر کشور برگزار شد. توجه ریاضی‌دانان به این کنفرانس (نسبت به کنفرانس‌های پیشین) کم‌سابقه بود تا جایی که حضور سخنرانان مدعو از میان ریاضی‌دانان چشمگیر بود.
در مجموع، علاوه بر چهار سخنرانی عمومی یک ساعته، ۱۲سخنرانی ۴۵دقیقه‌ای برگزار شد. به‌علاوه، ۱۳۴ مقاله در چند بخش (به‌صورت ۱۲ سخنرانی موازی) ۲۰ دقیقه‌ای؛ و ۱۸۸ مقاله به‌صورت پوستر ارایه شد. از سوی دیگر، ۲۶ کارگاه آموزشی، ۲۴ نمایشگاه ریاضی و ۸ میزگرد آموزشی، نشان از برنامه‌ای فشرده در یازدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران داشت. محورهای کنفرانس به‌شرح زیر اعلام شد:
۱) برنامه‌های درسی ریاضی مدرسه‌ای؛
۲) نظریه‌ها و شیوه‌های یاددهی، یادگیری و ارزشیابی ریاضی؛
۳) ارتقای توانمندی حرفه‌ای معلمان ریاضی؛
۴) چالش‌های آموزشی علوم ریاضی در دانشگاه‌ها؛
۵) تأثیر عوامل عاطفی، هیجانی و روانی ریاضی در آموزش ریاضی.
سخنرانی‌های عمومی
موضوع سخنرانی دکتر محمد جواد لاریجانی بررسی ویژگی‌های برنامه‌ی مدرسه‌ی خواجه نصیرالدین طوسی و محتوای ریاضیات در مدارس حوزه بود.
دکتر امیدعلی شهنی‌کرمزاده با مروری بر مجموعه‌ای از مسایل هندسی چالش‌برانگیز، به موضوع «چرا هندسه باید به مدرسه بازگردد؟» پرداخت.
دکتر اسماعیل بابلیان با بررسی اعداد منفی به‌عنوان مبنا در سخنرانی خود «نمایش اعداد در مبناهای مختلف» را بررسی و کاربردهای محاسباتی آن معرفی کرد.
دکتر احمد شاهورانی با «توجه به ارزش‌ها در آموزش ریاضی» برنامه‌ریزی درسی، را مورد توجه قرار داد.
بیل بارتون از دانشگاه آکلند در زلاندنو، مدعو کنفرانس بود که یک سخنرانی ۴۵دقیقه‌ای و یک سخنرانی عمومی ارایه کرد. موضوع سخنرانی نخست بارتون «پروژه‌ی کلاین: ریاضیات مدرسه‌ساز دیدگاه تحقیقی» بود. هدف پروژه، تدوین کتابی است که حاوی مقالات بسیار کوتاه توصیفی برای معلمان است تا معلمان با پیشرفت‌های ریاضی و مثال‌هایی برای کلاس درس آشنا شوند. در سخنرانی دوم، بارتون «دانش ریاضیات برای تدریس» را مورد توجه قرار داد.
دکتر سید حسن علم‌الهدایی «مدلی برای حل مسئله: بر پایه دقت ریاضی، قابلیت فراشناختی، حافظه فعال و اضطراب ریاضی شاگردان» ارایه کرد.
دکتر یحیی تابش با توجه به توسعه‌ی تکنولوژی و اهمیت روزافزون آن، به بررسی «توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و یادگیری ریاضی» پرداخت.
کاربرد کسر در طول تاریخ بشر، موضوعی بود که در سخنرانی دکتر مهدی رجبعلی‌پور با عنوان «آیا فیثاغورسیان راه بهتری برای تعریف عدد حقیقی نداشتند؟» ارایه شد.
دکتر علی رجالی در مقاله‌ای مشترک با دکتر احمد پارسیان، به مناسبت «روز جهانی آمار» به «لزوم بهره‌گیری از آن برای ارتقای جایگاه آموزش آمار در کشور» توجه کردند.
دکتر زهرا گویا «برنامه‌ی درسی ملی ریاضی: تحول تاریخی و نقش آن در تألیف کتاب درسی ریاضی» را با مروری بر قانون اساسی معارف مصوب ۱۲۹۰شمسی، به‌عنوان اولین برنامه‌ی درسی رسمی ایران و نقش آن در تدوین راهنمای برنامه و تألیف کتاب درسی بررسی کرد.
دکتر سید احمد حسن‌پور، «عوامل مؤثر در آموزش ریاضی و راه‌کارها برای ارتقا»ی آن را در قالب مرور تحقیقات بین‌المللی از منظر خود بررسی کرد.
دکتر سهیلا غلام‌آزاد به معرفی «رویکرد شناختی به آموزش ریاضی ابتدایی: چرا و چگونه؟» پرداخت و مشخصه‌های برنامه‌ی درسی دوره‌ی ابتدایی متأثر از این رویکرد را معرفی کرد.
آقای حسین بردیده با توجه به توانایی‌های عاطفی و احساسی و توانایی‌های علمی و تخصصی، با طرح پرسش «چگونه می‌توان توانمندی معلمان ریاضی را افزایش داد؟» نظرات خود را جمع‌بندی کرد.
دکتر احمد هدایت‌پناه با بررسی آماری «اهم دستاوردهای کنفرانس‌های اول تا دهم آموزش ریاضی ایران»، از نگاه خود این دستاوردها را مورد توجه قرار داد.
آخرین سخنرانی عمومی با عنوان «راهبردهای الگوریتمی در حل مسایل ریاضی به کمک کامپیوتر» توسط دکتر جواد وحیدی ارایه شد.
هشت میزگرد
«میزگرد دبیران ریاضی متوسطه کشور» به بررسی کتاب‌های ریاضی۱ و۲ که در سال‌های اخیر تألیف شده‌اند، اختصاص داشت که در آن سه نفر از مؤلفان کتاب‌های ریاضی۱ و۲ حضور داشتند.
دومین میزگرد در روز دوم کنفرانس با موضوع IT توسط اتحادیه‌ی انجمن‌های معلمان ریاضی کشور برگزار شد.
عنوان میزگرد سوم «میزگرد آموزگاران ابتدایی استان مازندران و کشور» بود که به برنامه‌ی ریاضی ابتدایی اختصاص داشت.
روز سوم، و در ادامه‌ی میزگرد نخست، میزگرد دبیران ریاضی متوسطه کشور با حضور مؤلفان تشکیل شد که به «برنامه‌ی درسی جدید ریاضی متوسطه ـ بایدها و نبایدها» با تأکید بر حسابان اختصاص داشت.
میزگرد کمیته‌ی استانداردسازی آزمون‌های متوسطه، توسط اتحادیه‌ی انجمن‌های معلمان ریاضی حول «تجزیه و تحلیل و ارزشیابی آزمون‌های ریاضی» برگزار شد.
در پایان روز سوم، «میزگرد دبیران ریاضی راهنمایی استان و کشور» برگزار شد و همانند میزگرد ابتدایی، به بررسی برنامه‌ی ریاضی راهنمایی پرداخت.
در روز چهارم، دو میزگرد دیگر تشکیل شد. «میزگرد دبیران ریاضی متوسطه» توسط کمیته‌ی تألیف اتحادیه‌ی انجمن‌های معلمان ریاضی کشور برگزار شد و میزگرد دوم همزمان با سخنرانی‌های عمومی، به سرگروه‌های آموزش ریاضی ایران اختصاص یافت.