گروه مطالعاتی “برنامه درسی، شواب و عمل فکورانه” تقدیم میکند:
مخصوص همایش “برنامه درسی و تربیت معلم”
دانشگاه شهید رجائی ۱۰ تا ۱۱ اسفند ۸۹
شواب و تحولات عرصه برنامه درسی تربیت معلم
“مرگ رشتهی برنامهی درسی” آنچه شواب ما را به آن آگاه کرد و نظریهی “عملی” آنچه او به عنوان پادزهر بیماری مهلک این حوزه به ما هدیه داد، به عنوان یک نظریهی دههی ۱۹۵۰ در عرصهی مطالعات برنامهی درسی از دیدگاه برخی منسوخ و خارج از رده و یا در حد نظریه و به عرصه عمل نرسیده نگریسته میشود.
حال آنکه گروه مطالعاتی برنامه درسی، شواب و عمل فکورانه نظر دیگری دارد!
در این برنامه، ما نظریهی شواب را به عرصهی عمل رسیده و متحول کنندهی حوزهی برنامهی درسی تربیت معلم معرفی میکنیم و به این منظور به بررسی و تبیین تحولات از منظر سه دانشجوی شواب، یعنی آیزنر، شولمن و کانلی به عنوان مثلث “عملی”، میراثی که شواب برای رشتهی مطالعات برنامهی درسی به جا گذاشت، میپردازیم.
سپس چگونگی اثر گذاری نظریهی هنر-محور آیزنر، دانش خاص تربیتی شولمن و دانش عملی معلمان کانلی که هر یک همراه با یک روش پژوهش (زیباشناختی مرتبط با دیدگاه آیزنر، مطالعهی موردی مرتبط با دیدگاه شولمن و روایت و خود شرح حال نویسی مرتبط با دیدگاه کانلی) بودهاند به بحث گذاشته میشود.
در پایان تحولات اخیر برنامهی درسی تربیت معلم از زاویهی نظریهی شواب بررسی میشود که عبارتند از:
· خود پژوهی
· پژوهش ضمن عمل
· پرونده پیشرفت کاری
· روایت نگاری
· عمل میان رشتهای
· گروههای پژوهشی معلمان
در نهایت، امکان اجرای آنها در وضعیت فعلی نظام آموزشی و با برنامهی درسی موجود تربیت معلم، از میان تجربیات معلمان گرامی به بحث و بررسی گذاشته میشود.