گروپ برنامه درسی ریاضی

کمیسیون‌ها

 

آموزش ریاضی یک حوزه معرفتی وسیع است که از اواسط قرن بیستم، رسمیت بیشتری یافت و به سبب نیازمندی‌های شدید اجتماعی به توسعه آموزش عمومی، مورد توجه مراکز آکادمیک و تحقیقی قرار گرفت. شروع آموزش ریاضی عمدتاً با مسائل و دغدغه‌های برنامه درسی عمومی شکل گرفت و با چالش‌هایی مانند چرایی و چگونگی حضور ریاضی در برنامه درسی عمومی مواجه شد. بدین جهت، یکی از مباحث مورد تأمل در این عرصه، مطالعه تاریخ ریاضی و استفاده از آن در رویارویی با این چالش‌ها بود. این حوزه در تکامل خویش، ابعاد گسترده‌ای یافت که از آن جمله، می‌توان به روانشناسی یادگیری ریاضی، برنامه درسی ریاضی (در سطوح مدرسه‌ای و دانشگاهی)، عوامل تأثیرگذار بر یاددهی- یادگیری ریاضی، آموزش معلمان ریاضی، ارزشیابی برنامه درسی ریاضی و ارزشیابی موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان اشاره نمود.
با توجه به ابعاد وسیع برنامه درسی ریاضی و نقش بی‌بدیل ریاضی در آموزش عمومی، پیشنهاد تشکیل گروه مطالعاتی برنامه درسی ریاضی درسی ریاضی به عنوان یکی از گروه‌های تحقیقی انجمن مطالعات برنامه درسی در ایران ارائه می‌گردد. هدف اساسی این گروه، مطالعه در مورد مباحث اختصاصی مربوط به برنامه درسی ریاضی و نسبت این برنامه با برنامه درسی عمومی در ایران است.
این گروپ تمرکز اصلی خود را بر برنامه درسی ریاضی می‌گذارد و تلاش می‌کند تا با توجه به اهداف زیر، به سوال‌هایی که مکرر در آموزش عمومی در ارتباط با برنامه درسی ریاضی مطرح می‌شوند پاسخ گوید.
اهداف گروه مطالعاتی برنامه درسی ریاضی
– تبیین جایگاه ریاضی در برنامه درسی مدرسه‌ای موجود در ایران
– تبیین چارچوب اصلی برای طراحی و تولید برنامه درسی ریاضی مدرسه‌ای
– تبیین نقش ریاضی به عنوان یکی از مؤلفه‌های اصلی سواد آموزی در برنامه درسی مدرسه‌ای
– تبیین ساز و کارهای مناسب برای رویارویی با چالش‌های پیش‌روی برنامه درسی ریاضی در ایران
– تبیین چگونگی رویارویی با چالش‌های جهانی شدن و بومی ماندن در برنامه درسی ریاضی در ایران

سؤال‌های پژوهشی
با توجه به اهداف بالا، پاسخگویی به سؤال‌های زیر که مکرر در آموزش عمومی در ارتباط با برنامه درسی ریاضی مطرح می‌شوند، از جمله وظایف و دغدغه‌های این گروه است.
– رسالت رشته آموزش ریاضی در تدوین برنامه‌های درسی ریاضی متعادل، متنوع و راه گشا چیست؟
– چگونه برنامه درسی ریاضی می‌تواند به تدوین یک برنامه درسی مدرسه‌ای متعادل کمک کند؟
– ویژگی‌های یک برنامه درسی ریاضی ملی کدامند؟
– نقش ریاضیات قومی در تدوین برنامه درسی ریاضی ملی چیست؟
– چالش‌های پیش روی برنامه درسی ریاضی در ایران در ارتباط با پدیده جهانی شدن و ضرورت بومی ماندن چیست؟

برنامه‌های پیشنهادی گروپ
۱٫ برگزاری نشست‌های علمی به منظور هم اندیش با برنامه ریزان درسی سایر حوزه‌های موضوعی
۲٫ غنی‌سازی منابع مورد نیاز تحقیقی در برنامه درسی ریاضی از طریق تألیف کتاب، ترجمه منابع کلاسیک مرتبط و تألیف مقاله
۳٫ برگزاری کارگاه‌های آموزشی در رابطه با چگونگی انجام تحقیق در برنامه درسی ریاضی در حاشیه همایش‌های سالانه انجمن مطالعات برنامه درسی
۴٫ برنامه‌ریزی جهت انتشار یک شماره از فصلنامه انجمن مطالعات برنامه درسی به عنوان ویژه نامه برنامه درسی ریاضی
۵٫ نشست‌های هم‌اندیشی اعضای گروه
اعضاء گروپ:
– دکتر سهیلا غلام آزاد، عضو مؤسسه پژوهشی برنامه درسی و نوآوری‌های آموزشی
– دکتر زهرا گویا، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
– دکتر سید حسن علم الهدایی، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
– دکتر محمد رضا فدایی، عضو هیئت علمی شهید باهنر کرمان
– دکتر ابراهیم ریحانی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی
– دکتر امیرحسین اصغری، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
– ابوالفضل رفیع پور گتابی، آموزش و پرورش تهران
– آذر کرمیان، آموزش و پرورش قم
– لیلا قدکساز خسروشاهی، آموزش و پرورش شهرری
– محمد جوامع، دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس
– علی روزدار، آموزش و پرورش شهرکرد
– عظیمه سادات خاکباز، دانشگاه شهید بهشتی