امکان سنجی تاسیس گروپ هنر و برنامه درسی: فراخوان عضویت

کارگاه ها و دوره های آموزشی

 

مقدمه :

دانش‌‌آموزان قابلیت‌های هوشی متعددی دارند که می‌توان راه‌های مختلفی را طراحی کرد تا متضمن استفاده از توانایی‌های‌شان باشد. با توجه به هوش‌های فضایی/ بصری؛ موسیقایی/ موزونی؛ بدنی/ جنبشی و همچنین در ترکیب باهوش‌های دیگر که صاحب‌نظران علوم‌شناختی نظیر گاردنر در نظریه‌اش ارائه کرده است، یکی از این مسیرها درگیر ساختن دانش‌آموزان در مجموعه فعالیت‌ها و پروژه‌های مربوط به تولید هنری است. به این ترتیب بر شکل‌های مختلف هنری همچون طراحی/ نقاشی، خوشنویسی، هنرهای دستی، عکاسی، نمایش و موسیقی (دانش تولید هنری) و همچنین مفاهیم حوزه‌های یادگیری (دانش‌مفهومی) تأکید می‌شود. در رویکرد تلفیقی "کاربرد هنر در آموزش"، انتظار می‌رود در درجه اول تقویت حوزه‌های یادگیری (علوم، ریاضی، مطالعات اجتماعی، دینی و…) صورت گیرد؛ ولی در رویکرد تلفیقی "کاربرد حوزه‌های یادگیری در هنر" انتظار می‌رود در درجه اول یادگیری هنر و در درجه دوم به طور مثال یادگیری علوم تقویت شود (کاربرد مفاهیم علوم‌تجربی در هنر). به این ترتیب، اعضای آموزشی گروه هنر و برنامه‌های درسی کوشش می‌کنند تا هنر را با کمک حوزه‌های یادگیری به صورت عملی آموزش دهند. در این راستا سخنرانی‌ها و کارگاه‌های آموزشی با توجه به نیازمندی‌های مدارس، برپا خواهد شد.

 

اهداف :

۱- کاربرد هنر در آموزش و کاربرد حوزه‌های یادگیری در هنر به منظور ارائه الگو

۲- استفاده از هنرآموختگان در تأمین نیروی انسانی مدارس و تقویت دانش‌آموزگاران و معلمان هنر

۳-  تلفیق دین و دانش و هنر (نگاه همه جانبه به برنامه درسی و آموزش)

هسته گروپ پژوهشی :

۱- …………………………………………..

۲- ………………………………………………

۳- ………………………..

۴- …………………………………

۵- ……….

۶- …………………………………………………………

امور ارتباطات و مشارکت‌ها:

۱-…………………۲-……………………..۳-…………………………

-باتوجه به اهداف پیش گفته پایان نامه ها و طرح های پژوهشی توسط اعضای پژوهشی وآموزشی راهنمایی و نظارت خواهدشد.

– علاقه‌مندان به مبحث گروه پژوهشی و آموزشی "هنر و برنامه‌های درسی" می‌توانند عضویت خود را به دفتر انجمن مطالعات برنامه درسی ایران اعلام نمایند و با توجه به ضوابط عضو شوند. نشانی سایت اینترنتی : www.icsa.org.ir

– آموزگاران و معلمان هنر می‌توانند از طریق منابع علمی پایگاه انجمن با رویکردها و الگوهای تدریس هنر به خصوص با شیوه‌های تلفیقی آشنا شوند.

– مدیران مدارس ابتدایی می‌توانند نیازمندی به دوره‌های آموزشی هنر (workshop) برای اولیا و مربیان و همچنین تقاضای‌شان را برای تأمین معلم هنر مدرسه‌شان اعلام نمایند.

رویکرد تلفیقی به برنامه درسی و هنر:

رویکرد تلفیقی به برنامه درسی و هنر به معنی آن است که ایده‌ها و مفاهیم آموزشی سایر دروس می‌تواند در خدمت یادگیری هنر قرار گیرد. از این‌رو کارکرد اولیه هنر و نقش ثانویه و تقویتی برنامه درسی وآموزش سایرحوزه های یادگیری مورد تأکید است. به‌عبارت دیگر در ساعت هنر، مفاهیم آموزشی  در خدمت یادگیری هنر است، همانطورکه در ساعت سایرحوزه ها، هنر می‌تواند در خدمت یادگیری آن قرار بگیرد. در این نوع رویکرد تلفیقی به برنامه درسی هنر، ایجاد پیوند مفاهیم آموزشی و شکل‌های هنری همچون طراحی و نقاشی، هنرهای دستی (کاردستی)، خوشنویسی، عکاسی، نمایش و موسیقی با هدف یادگیری بهتر دانش‌آموزان (در درجه اول یادگیری درس هنر و در درجه دوم یادگیری سایرحوزه ها) صورت می‌گیرد. هنرجویان با به کارگیری مواد و ایده‌های گرفته شده از مفاهیم آموزشی، به خلق اثر هنری در شکل‌هایی از هنرهای تجسمی و نمایشی، می‌پردازند. به این ترتیب انتظار می‌رود خلق اثر هنری در یک حوزه به یادگیری آن حوزه بیانجامد.

این نوع رویکرد تلفیقی به برنامه درسی(فرابرنامه درسی/مدل دانه تسبیحی) با نوع دیگری از برنامه درسی تلفیقی ( مدل های محاط شده)[۱] همخوانی دارد (مهرمحمدی ۱۳۷۸). اگر بخواهیم به صورت مفهومی بیان کنیم، این نوع تلفیق (محاط شده) از طریق محاط کردن و نشاندن یک یا چند ماده درسی (یک حوزه یاحوزه های یادگیری-کارکرد ثانویه) در ماده درسی دیگر (درس هنر) درشکل زیر نشان داده شده است. فعالیت‌های یادگیری در این نوع تلفیق در جهت تقویت و پیشرفت یادگیری در درجه اول درس هنر و در درجه دوم سایرحوزه های یادگیری ویا برعکس است.این سه مدل به شرح زیر است:

 

توانایی‌های دانشجویان رشته هنر درباره به کار بردن مفاهیم علمی در هنر و کاربرد هنر در آموزش به جهت دانشی و مهارتی از این جهت شگفت‌انگیز است که به خدمت گرفتن این ظرفیت انسانی در ارگان آموزش و پرورش و در سطح عمومی (آموزش عمومی) و تخصصی (دوره متوسطه)مغفول واقع شده است. این تجربه پژوهشی حکایت از آن دارد که هنر‌آموختگان توانایی تلفیق دین و دانش و هنر را به منظور یادگیری بهتر هرکدام از حوزه‌های یادگیری تلفیق شده را دارند و می‌توانند در تحقق رویکرد اسلامی به برنامه درسی و آموزش، نقش تعیین کننده داشته باشند (تعلیم و تربیت اسلامی). از این‌رو با تدابیری می‌توان از آن‌ها در سمت‌های آموزگاری، دبیر هنر و هنرآموزی کمک گرفت. از این‌رو جا دارد دست‌اندرکاران تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران به فارغ‌التحصیلان رشته‌های هنری توجه نمایند.

عضویت در گروپ:
علاقمندان به  گروپ هنر و برنامه درسی جهت عضویت در گروپ با انجمن مطالعات برنامه درسی حداکثر تا پایان دی ماه تماس حاصل فرمایند و آمادگی خود را برای مشارکت در اجرا فعالیت‌های این گروپ اعلام نمایند
شماره: ۸۱۰۳۲۲۰۳-۸۱۰۳۲۲۰۸

 

 

 


[۱]– Embedding