صورتجلسه هیئت مدیره ۲۰ دی ماه ۹۱

کارگاه ها و دوره های آموزشی

صورتجلسه هیئت مدیره انجمن مطالعات برنامه درسی ایران

چهارشنبه ۲۰/۱۰/۹۱

حاضران: جناب آقایان: دکتر مهرمحمدی، دکتر عصاره، دکتر خسروی، دکتر علی عسگری، دکتر غلامعلی احمدی، دکتر صادقی، دکتر امانی، دکتر میرزابیگی و سرکار خانم‌ها دکتر صمدی و دکتر نیکنام

قبل از دستور:

–            ارزیابی عملکرد سال ۹۱

دکتر عصاره: همانطور که مستحضر هستید انجمن در سال ۹۰ به دلیل عدم فعالیت‌های کافی موفق به کسب درجه A نشد و درجه انجمن از A به B تنزل یافت. بنابراین برای ارزیابی سال ۹۱ باید به دنبال تدابیری باشیم تا فعالیت‌ها به درستی مدیریت شود و به نتیجه برسد تا امتیاز لازم را برای کسب رتبه A داشته باشیم. در این خصوص باید کمیسیون‌ها فعالیتشان را جدی‌تر بگیرند و با برنامه‌ریزی درست در پیشرفت کارها و همچنین برگزاری همایش‌ و نشست‌های علمی در زمان مقرر بتوانیم مؤثر عمل کنیم.

دکتر مهرمحمدی: شاخص‌های ارزیابی روشن و مشخص است که برایای آن ملاکها فعالیت انجمن ارزیابی می‌شود و این یک کار علمی است که به ساختار انجمن برمی‌گردد. باید تمام محورها در شرح وظایف کمیسیون‌ها گنجانده شود. به نظر من تا کیسیون‌ها به طور کامل فعال نباشد انجمن دچار این مشکل خواهد بود.

دکتر خسروی: من هم با دکتر مهرمحمدی موافق هستم. باید با توجه به شاخص‌های ارزیابی وزارت علوم، کمیسیون‌ها هر کدام یک بخشی از فعالیت‌ها را به انجام برسانند.

دکتر امانی: پیشنهاد من این است که تمام کمیسیون‌ها نقش خودشان را در بالابردن امتیاز مشخصص کنند. شاخص‌ها در یک جلسه کمیسیون‌ها مرور شود و هر کمیسیون تکلیف خود را استخراج کند و بیشتر کار خود را روی فعالیت‌هایی که برای انجمن امتیاز آور است متمرکز کنند.

مصوب: بررسی شاخص‌ها و ملاک‌های ارزیابی انجمن در دستور کار اولین جلسه همه ‌کمیسیون‌ها قرار گیرد و برای جلسه بعدی هیئت مدیره گزارش ارائه دهند.

–            بررسی پیشنهاد دکتر بهرنگی درخصوص ادغام انجمن مطالعات برنامه درسی و انجمن مدیریت آموزشی

دکتر عصاره: دکتر بهرنگی به من پیشنهاد دادند که اگر انجمن موافق باشد این دو انجمن در یک فضا (از لحاظ دبیرخانه) و در کنار هم فعالیت کنند و از نظر هزینه‌ها یکی از پرسنل انجمن مطالعات را ساپورت کنند و از تجربیات انجمن استفاده کنند.

دکتر علی عسگری: پیشنهادی که دارند برای امتیازدهی خیلی مؤثر است.

دکتر مهرمحمدی: من پیشنهاد می‌کنم مسئولیت تصمیم‌گیری را خود دکتر عصاره واگذار کنیم. نکاتی که باید مدنظر گرفته شود: ۱٫ موقعیت آن انجمن و جایگاه دکتر بهرنگی بررسی شود که سرانجام انجمن هم دچار آن مسائل و مشلات نشود. ۲٫ در کارهای دبیرخانه ما اختلال ایجاد نکند. ۳٫ شفاف سازی وظایف صورت گیرد.۴٫ دامنه فعالیت‌های انجمن خدشه دار نشود. حد و مرزی مشخص شود. با درنظر گرفتن این نکات دکتر عصاره می‌توانند تصمیم‌گیری کنند. این تفویض اختیار را به دکتر عصاره می‌دهیم و اگر وصلت در این شرایط بحرانی مصلحت نباشد به آنها در اسرع وقت پاسخ اعلام شود.

دکتر عصاره: اگر اعضا موافق هستند از دکتر بهرنگی بخواهیم درخواستشان را در یک نامه رسمی به انجمن اعلام کنند.

–         بررسی پیشنهاد مشارکت در برگزاری همایش مجازی ره‌آوران آموزش         

دکتر عصاره: یک نامه از طرف دکتر شریعتمداری دبیر علمی همایش مجازی ره‌آوران آموزش که درخواست مشارکت در برگزاری این همایش را دارند ارسال شده است و از انجمن خواسته شده که آرم انجمن برای درج در سایت و فراخوان ارسال شود.

دکتر علی عسگری: پیشنهاد خوبی است شاید بتوان از این طریق هم برای انجمن درآمدزایی داشته باشد و هم از لحاظ ارزیابی عملکرد برای انجمن امتیازآور باشد.

دکتر مهرمحمدی: بهتر است این موضوع به کمیسیون مربوط (ترویج علم) ارجاع داده شود و هیئت مدیره براساس نظرات کمیسیون تصمیم‌گیری کند.

دکتر خسروی: باید همایش بررسی شود.

دکتر صادقی: در قبال ارائه آرم انجمن حتما یک قرارداد بسته شود و هزینه‌ای دریافت شود.

–          دکتر مهرمحمدی: پیشنهاد می‌کنم در ابتدای هر جلسه مصوبات جلسه گذشته خوانده شود.دستور جلسه اعلام شود. همچنین مروری شود بر صورت جلسات قبلی و پیگیری مصوبات و دنبال کردن موضوعات باقی‌مانده. همچنین پیشنهاد می‌کنم از دکتر طلایی به عنوان مدعو در جلسات هیئت مدیره دعوت شود علاوه بر آن یک جلسه اختصاص داده شود به ارائه گزارش گروپ روش‌شناسی پژوهش با حضو دکتر طلایی

 

–         پیگیری مصوبات جلسه قبل

دکتر خسروی:

۱٫       ارائه گزارش کامل از فصلنامه مطالعات برنامه درسی توسط دکتر موسی‌پور تا پایان دی ماه (جهت درج در سایت انجمن)

۲٫       راه‌اندازی سایت جدید و سامانه ثبت نام الکترونیکی

۳٫       انتخاب مجدد دکتر موسی‌پور به عنوان سردبیر مجله در یک دوره سه ساله

۴٫       آرشیو شدن مستندات انجمن که کار آن در دبیرخانه شروع شده است.

دکتر عصاره: طول دوره سردبیری بر چه اساسی است؟

دکتر مهرمحمدی: در آیین نامه انتخاب سردبیری آمده است که باید به آن رجوع کنیم. همچنین یک ابلاغ جدید با توجه به انتخاب دوباره دکتر موسی‌پور به عنوان سردبیر فصلنامه مطالعات برنامه درسی به ایشان داده شود.

–         تصمیم‌گیری درخصوص همایش دوازدهم انجمن:

دکتر عصاره: همانطور که مستحضر هستید یکی از مهمترین رسالت‌های انجمن برگزاری همایش سالانه است که متأسفانه همایش یازدهم انجمن با موضوع بازنگری برنامه‌های درسی علوم انسانی در سال ۱۳۹۰ به سرانجام نرسید و برگزار نشد. در یکی از جلسات هیئت مدیره هم درخصوص سوژه همایش دوازدهم بحث شد و اعضا نظرات خود را اعلام کردند و یک موضوع هم انتخاب شد: "تربیت متخصص در قلمرو برنامه درسی ایران و جهان: کدام اهداف، کدام راهکارها و کدام چالش‌ها". پیشنهاد می‌کنم با یک نگاه جدید وارد یک مبحث جدید شویم و سوژه همایش را انتخاب کنیم تا بتوانیم در موعد مقرر همایش را برگزار کنیم.

دکتر مهرمحمدی: من به شخصه به سوژه قبلی که پیشنهاد داده‌بودم علاقمند هستم: تربیت نیروی متخصص پژوهشگر که حتی این سوژه را در کتاب هندبوک ۲۰۱۳ هم آورده‌ام. همچنین در آخرین جلسه قرار شد در خصوص رسیدن به یک سوژه جدید در خصوص نحوه اجرایی کردن آن تصمیم‌گیری کنیم و در اجرای این سوژه من روی دکتر فتحی حساب کردم اما ایشان استقبال نکردند. خودم در اجرای این کار معذورم. باید دنبال کسی باشیم که هم از نظر تخصصی و هم از نظر اجرایی توان انجامش را داشته باشد.

در ادامه جلسه هر یک از اعضا نظرات خود را اعلام کردند که در جمع بندی زیر آمده است:

پینهاد دهنده

عنوان

دکتر علیرضا عصاره

–          بازنگری برنامه درسی علوم اسنانی: چالش‌ها و چشم اندازها

دکتر پروین صمدی

–          برنامه درسی و تربیت دینی

–          برنامه درسی و آموزش: تهدیدها و فرصت‌ها

دکتر غلامعلی احمدی

وضعیت برنامه درسی در حوزه علوم انسانی

دکتر علی عسگری

–          برنامه درسی: عام‌گرایی یا تخصص گرایی

–          تخصص گرایی در برنامه درسی

دکتر خسروی

برنامه درسی کسر شده، زیست شده و نوشته شده

دکتر علیرضا صادقی

تغییرات برنامه درسی موضوع مناسبی است که می توانهم  موضوع بازنگری را در آن جستجو نمود و هم مباحث مربوط به چیستی چرایی و چگونگی تغییر برنامه درسی را در آن بررسی کرد.

دکتر نیکنام

برنامه درسی تجربه شده: ضرورت، ابعاد و جایگاه آن در نظام آموزشی

دکتر میرزابیگی

–          برنامه درسی در آموزش عالی با نیازهای مراکز

–          کارکردهای برنامه درسی و نیازهای حوزه

 مصوب: یک بار دیگر از طریق ایمیل نظرات اساتید جمع‌آوری شود و در جلسه بعد تصمیم‌گیری نهایی صورت گیرد.