گزارش دهمین نشست علمی ماهانه انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
دهمین نشست علمی ماهیانه انجمن مطالعات برنامه درسی ایران در سال ۱۳۸۶ در تاریخ ۲۴/۱۱/۱۳۸۶ با عنوان «ارزشیابی از برنامههای درسی:بررسی روندهای گذشته » با سخنرانی دکتر نعمتالله موسی پور برگزار شد. در این نشست آقایان دکتر کیامنش، دکتر حسنی، دکتر احمدی، آقای خلخالی و سرکار خانم دکتر گویا نیز به عنوان اعضای میزگرد تخصصی نشست حضور داشتند.
در ابتدای سخنرانی آقای دکتر موسی پور پس از ارائه تعریفی از تعلیم و تربیت در ایران با تاکید بر تحولات صد ساله اخیر،چنین عنوان نمودند که اندیشه تعلیمات عمومی در ایران به دوره طاهریان باز میگردد و در پی آن به بررسی ویژگیهای عمده حکومتهای ایرانی و تاثیر آنها بر تعلیم و ترتیب پرداختند. ایشان پس از نگاهی به نهادهای تعلیم و تربیت در ایران از گذشته تاکنون به توصیف روند شکلگیری و تدوین برنامههای درسی پرداخته و در نهایت چگونگی پدیدآری بحث ارزشیابی از برنامههای درسی در ایران و جهان را مدنظر قرار دادند.
در ادامه،تقسیمبندی تاریخچه ارزشیابی برنامهدرسی در ایران را به شرح ذیل عنوان نموده و در مورد هر یک به اجمال توضیحات لازم را ارائه کردند.
۱۲۸۶ تا ۱۳۱۱ (دوره آگاهی)
۱۳۱۲ تا ۱۳۴۴ (دوره تلاش)
۱۳۴۵ تا ۱۳۷۰ (دوره اقدام)
۱۳۷۱ تا ۱۳۸۳(دوره خیزش)
۱۳۸۳ تا ۱۳۹۰ (دوره تردید)
۱۳۹۰ به بعد (دوره تولید)
در خاتمه ایشان ضعف عمده ارزشیابی برنامههای درسی در ایران را معلول دو امر دانستند:
۱٫ عمر کوتاه ارزشیابی از برنامههای درسی
۲٫ جدا از هم و پراکنده بودن فعالیتهای انجام شده