پیام تسلیت انجمن مطالعات برنامه درسی ایران به مناسبت درگذشت دکتر علی رعوف
دکتر علی رووف، از اساتید برجسته تعلیم و تربیت کشور، دار فانی را وداع گفت. انجمن مطالعات برنامه درسی ایران این ضایعه بزرگ را به خاندان ایشان و خانواده بزرگ تعلیم و تربیت کشور تسلیت گفته و از خداوند متعال علو درجات را برای آن عزیز از دست رفته مسئلت می نماید.
در ذیل خلاصه زندگی نامه ایشان را به نقل از وب سایت جزیره دانش ملاحظه می نمایید:
زندگینامه
د کتر علی رووف در اردیبهشت ۱۳۱۵ شمسی در مشهد به دنیا آمد. دانشسرای مقدماتی را در این شهر گذراند. نوزده ساله بود که ابلاغ معلمی را دریافت کرد و به روستایی در غرب مشهد رهسپار شد. سه سال در آن روستا و روستایی که به شهر نزدیکتر بود خدمت کرد. وی آن سالها را از نظر کاری و همزیستی با کودکان و نوجوانان روستایی و اولیای آنها از بهترین سالهای زندگی خود میداند. از آن سالها تجربهها و خاطرههای شیرینی دارد که برخی را به چاپ رسانده است. اما از محرومیتهای مادی و فرهنگی روستاییان رنج میبرد و خود همین باعث تلاش بیشتر وی برای آبادی ایران عزیز شد.
آن روزها ارزش معنوی و حرفهای فارغ التحصیل دانشسرای مقدماتی خیلی بالا بود. از این رو، از رووف خواستند دو سال باقیمانده تعهدش را در شهر بگذراند. طی این سالها دیپلم ادبی گرفت. زیرا در آن سالها دورهی دو سالهی دانشسرای مقدماتی دیپلم کامل محسوب نمیشد و فارغ التحصیلها مجبور بودند در آخرین سال یکی از رشتههای ادبی، ریاضی یا طبیعی دبیرستان را امتحان بدهند تا دیپلم کامل شناخته شوند.
رووف پس از آن که تعهدش را به پایان رساند، در کنکور دانشسرای عالی (دانشگاه تربیت معلم فعلی) شرکت کرد. رشتهی تحصیلی زبان انگلیسی را برگزید و در دوران تحصیل نیمی از روزها را در دبیرستانهای تهران درس میداد و نیم دیگر را درس میآموخت.
پس از گرفتن لیسانس زبان انگلیسی به مشهد باز گشت و بیش از ۱۲ سال در دبیرستانهای این شهر و دانشکدهها و مرکزهای آموزش عالی، از جمله دانشکدهی پیراپزشکی و آموزشگاه عالی بهداشت مدارس، به تدریس زبان انگلیسی مشغول شد. وی در آن سالها درسنامهای برای آن مرکزها تالیف کرد که تدریس آن در مرکزهای مشابه، توصیه شد.
پس از این، رووف به تهران خوانده شد، زیرا در آزمون بورس تحصیلی خارج کشور قبول شده بود. فوق لیسانس را در رشتهی تعلیم و تربیت با گرایش مدیریت آموزشی، زودتر از موعد مقرر از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (USC) دریافت کرد و دورهی دکترا را در دانشکدهی علوم تربیتی دانشگاه کلمبیا (UMC) در ایالت میسوری آغاز کرد. بیش از نیمی از این دوره را گذرانده بود که به خاطر انقلای سال ۱۳۵۸، درس و تحصیل را رها کرد و به وطن بازگشت. ایشان یک سال در دبیرستان تدریس کردند و سپس با ۲۵ سال پیشینهی خدمت در آموزش و پرورش، در سن ۴۵ سالگی بازنشسته شدند.
دکتر رووف در ۲۵ نوامبر۲۰۰۱ توانست مدرک دکترای خود را در رشتهی فلسفهی تعلیم و تربیت از دانشگاه بینالمللی هاوایی (AUH) امریکا دریافت کند و به عضویت علمی این دانشگاه بپیوندد. ایشان در سالهای ۱۳۵۴ و ۱۳۵۵، رئیس مرکز تربیت معلم مشهد را برعهده داشتند و اکنون بیش از ۱۲ سال است که در پژوهشکدهی تعلیم و تربیت، وابسته به آموزش و پرورش، وظیفهی تهیه و تولید مجله و کتابهای علمی آموزشی و پژوهشی را بر عهده دارند.
وی چندین سال است که در دانشگاههای زیر به آموزش درسهای علوم تربیتی به دانشجویان میپردازد:
• دانشگاه شهید بهشتی
• دانشگاه شهید رجایی
• دانشگاه علمی و کاربردی تهران
• مرکز آموزش عالی تربیت معلم تهران
• مرکز آموزش و پژوهش مدیریت دولتی تهران
• دانشگاه آزاد اسلامی-دفتر مطالعات و آموزش نیروی انسانی
• دانشگاه الزهرا، تهران
فهرست آثار
کتابها
دانشگاهی ( درسی، مرجع)
۱٫ تربیت معلم و کارورزی (تالیف)، انتشارات فاطمی، چاپ اول بهار ۱۳۷۱، چاپ دوم ۱۳۷۵، (ویراست دوم نشر روان)چاپ سوم(۱۳۸۶)
۲٫ تدریس خرد: تمرین مهارتهای تدریس در مقیاس کوچک، دکتر جرج براون، انتشارات مدرسه، چاپ اول زمستان ۱۳۷۲، چاپ دوم پاییز ۱۳۷۳، چاپ سوم آبان ۱۳۷۷، چاپ چهارم ۱۳۸۳، چاپ پنجم ۱۳۸۳، چاپ ششم ۱۳۸۵، چاپ هفتم ۱۳۸۵، چاپ هشتم۱۳۸۷ (ترجمه)
۳٫ نگاهی به آموزش و پرورش پیش از دبستان در جهان امروز، انجمن پژوهشهای آموزشی پویا، چاپ اول زمستان ۱۳۷۰ (تنظیم و ترجمه، ویراستاری علمی و ادبی)
۴٫ کارمایهی معلمان: در گذر از یاددهی به یادگیری، انتشارات مدرسه، چاپ اول پاییز ۱۳۷۵، چاپ دوم ۱۳۷۸، چاپ سوم ۱۳۸۰ (ترجمه و تالیف)
۵٫ یادگیری گنج درون: نکتههای برجسته، پژوهشکدهی تعلیم و تربیت، چاپ اول بهمن ۱۳۷۵، چاپ دوم مهر ۱۳۷۷، چاپ سوم ۱۳۷۹ (ترجمه به اتفاق همکار)
۶٫ درسمایهی تکنولوژی آموزشی، انتشارات مدرسه، چاپ اول پاییز ۱۳۷۷، چاپ دوم ۱۳۸۲ (تالیف)
۷٫ راهنمای موسسههای پژوهشی و آموزشی ایران و برخی کشورهای جهان، پژوهشکدهی تعلیم و تربیت، چاپ اول اردیبهشت ۱۳۷۶، چاپ دوم ۱۳۷۷ (گردآوری و ترجمه)
۸٫ پژوهش در آموزش و پرورش، پژوهشکدهی تعلیم و تربیت، چاپ اول خرداد ۱۳۷۷ (نگارش یک مقاله)
۹٫ آموزش و پرورش نوین در کشورهای جنوب شرق آسیا، دفتر آموزش ضمن خدمت آموزش و پرورش، نشر تایپی اول ۱۳۵۴، نشر تایپی دوم ۱۳۵۵ (گزارش سفر مطالعاتی)
۱۰٫ یاد دادن برای یادگرفتن، انتشارات مدرسه، چاپ اول ۱۳۷۸، چاپ دوم ۱۳۸۰، چاپ سوم ۱۳۸۲، چاپ چهارم ۱۳۸۳ (تالیف)
۱۱٫ افزایش کارایی معلمان، انتشارت آییژ، چاپ اول ۱۳۸۱، چاپ دوم، ۱۳۸۶ (ترجمه به اتفاق همکار)
۱۲٫ یاددهی هوشمند: پرورش استعداد در کلاس درس و بیرون مدرسه، جنیس لروکس و ادنا مکمیلان، موسسهی فرهنگی منادی تربیت، چاپ اول تابستان ۱۳۸۱، چاپ دوم ۱۳۸۱، چاپ سوم ۱۳۸۲، چاپ چهارم ۱۳۸۵ (ترجمه به اتفاق همکار)
۱۳٫ جنبش جهانی برای بهسازی تربیت معلم، پژوهشکدهی تعلیم و تربیت، چاپ اول پاییز ۱۳۷۹، چاپ دوم ۱۳۸۴ (متن کامل یک پژوهش)
۱۴٫ تدریس عملی، جزوهی درسی برای مرکزهای تربیت معلم، نشر تایپی ۱۳۵۵
۱۵٫ بالا نشینی مدیریت آموزشی، انتشارات آستان قدس (بهنشر)، چاپ اول ۱۳۸۱، چاپ دوم ۱۳۸۴ (تالیف)
۱۶٫ سهم معلم شیوهی معلم، انتشارات آستان قدس (بهنشر)، چاپ اول ۱۳۸۱، چاپ دوم ۱۳۸۳، چاپ سوم ۱۳۸۵ (تالیف)
۱۷٫ آغاز خوب، انتشارات قدیانی، چاپ اول ۱۳۸۲ (ترجمه به اتفاق همکار)
۱۸٫ پژوهش در کلاس درس و مدرسه، انتشارات مدرسه، چاپ اول ۱۳۸۴، چاپ دوم ۱۳۸۶، چاپ سوم ۱۳۸۷، چاپ چهارم ۱۳۸۸ در ۳۲۰۰۰ نسخه، چاپ پنجم ۱۳۸۸ (تالیف)
۱۹٫ آنچه یاد میدهیم آنچه یاد میگیرند، انتشارات مدرسه، چاپ اول ۱۳۸۴، چاپ دوم۱۳۸۷، چاپ سوم ۱۳۸۸ (تالیف)
۲۰٫ در کوچه باغ مدیر مدرسه (چگونه مدرسه را اداره کنیم)، انتشارات مدرسه، چاپ اول ۱۳۸۴، چاپ دوم ۱۳۸۵ (تالیف)
۲۱٫ مبانی و اصول آموزش و پرورش امروز – فلسفهی تربیت معلم. نشر ارسباران، چاپ اول ۱۳۸۶ (تالیف)
۲۲٫ راهنمای نقد کتاب کودک و نوجوان. نشر آییژ، چاپ اول، زمستان ۱۳۸۷
۲۳٫ مدیریت پژوهش در مدرسه. نشر آییژ، چاپ اول، زمستان ۱۳۸۸
۲۴٫ جلوهگریهای شعر در آموزش کودکان و نوجوانان. نشر آییژ، چاپ اول، زمستان ۱۳۸۸
۲۵٫ کارورزی در کارگاه تربیت معلم (فن شناسی آموزشی). نشر آییژ، چاپ اول، پاییز ۱۳۸۹
ویژهی نوجوانان
۱٫ یک میلیون، انتشارات فاطمی، چاپ اول ۱۳۶۴، چاپ دوم۱۳۶۸، چاپ سوم ۱۳۷۰ (داستان تربیتی)
۲٫ کتابخانهی ما، انتشارات آستان قدس، چاپ اول ۱۳۶۶، چاپ دوم ۱۳۶۹، چاپ سوم ۱۳۷۶ (داستان تربیتی)
۳٫ من آبم، انتشارات منادی تربیت، چاپ اول ۱۳۶۶، چاپ دوم ۱۳۶۹، چاپ سوم ۱۳۸۳، چاپ چهارم ۱۳۸۴، چاپ پنجم۱۳۸۷ (قطعهی ادبی، دوزبانه؛ فارسی و انگلیسی)
۴٫ شیشهی عمر، انتشارات فاطمی، چاپ اول ۱۳۷۰، چاپ دوم ۱۳۷۷ (داستان)
۵٫ با کفشهای برفی، انتشارت سوگند، چاپ اول، ۱۳۷۷، چاپ دوم۱۳۸۱، چاپ سوم ۱۳۸۴، چاپ چهارم ۱۳۸۴ (داستان)
۶٫ فضا، انتشارات آستان قدس، چاپ اول ۱۳۶۷، چاپ دوم ۱۳۶۸، چاپ سوم ۱۳۷۰، چاپ چهارم ۱۳۷۶ (ترجمه)
۷٫ گلهای خودرو، انتشارات آستان قدس، چاپ اول ۱۳۶۷، چاپ دوم ۱۳۶۸، چاپ سوم ۱۳۶۹، چاپ چهارم ۱۳۷۶ (ترجمه)
۸٫ پدیدههای جوی، انتشارات آستان قدس، چاپ اول ۱۳۶۷، چاپ دوم ۱۳۶۸، چاپ سوم ۱۳۶۹، چاپ چهارم ۱۳۷۶ (ترجمه)
۹٫ آسمان شب، انتشارات آستان قدس، چاپ اول ۱۳۶۷، چاپ دوم ۱۳۶۹، چاپ سوم ۱۳۷۶، چاپ چهارم ۱۳۷۶ (ترجمه)
۱۰٫ تشخیص و درمان آکنه، انتشارات آستان قدس، چاپ اول ۱۳۶۸، چاپ دوم ۱۳۷۲، چاپ سوم ۱۳۷۵، چاپ چهارم ۱۳۷۸، چاپ پنجم ۱۳۸۱، چاپ ششم ۱۳۸۲ (ترجمه به اتفاق همکار)
۱۱٫ سفر به قرن بیست و یکم، ریکوا و چیدا، انتشارات منادی تربیت، چاپ اول پاییز ۱۳۷۹، چاپ دوم، تابستان ۱۳۸۰، چاپ سوم زمستان ۱۳۸۰، چاپ چهارم ۱۳۸۱، چاپ پنجم ۱۳۸۴ (ترجمه به اتفاق همکار)
۱۲٫ پیغامی برای خانم معلم، انتشارات آستان قدس، چاپ اول ۱۳۸۴ (ترجمه)
۱۳٫ همهمهی داستان، انتشارات قو، چاپ اول ۱۳۸۴
۱۴٫ آواز بچه کبوترها، انتشارات منادی تربیت، چاپ اول ۱۳۸۵
۱۵٫ از عصر صابون تا عصر دانایی، انتشارات منادی تربیت، چاپ اول ۱۳۸۷ (تقدیرشده در هشتمین دورهی کتاب فصل، زمستان ۱۳۸۷)
۱۶٫ من آبم (دوزبانه، انگلیسی و فارسی) نشر آییژ، تابستان ۱۳۸۹
آثار دیگر
• نگارش، تالیف و ترجمهی بیش از ۸۰ مقاله علمی و آموزشی که در نشریهها مختلف، از جمله دانشمند، پیام یونسکو، فرهنگنامهی کودک و نوجوان، رشد تکنولوژی آموزشی، رشد معلم، رشد مدیریت مدرسه و روزنامهی همشهری چاپ شده است.
• ویراستاری بیش از ۱۵ کتاب که انتشارات پژوهشکدهی تعلیم و تربیت آنها را چاپ کرده است.
• ویراستاری ۲۷۰ مقاله برای همایش بزرگ بینالمللی علمی کاربردی بهبود کیفیت آموزش عمومی از سوی اداره کل وزارت آموزش و پرورش تهران، ۱۳۷۲
• تهیه و آماده سازی ۲۶ شماره از فصلنامهی& quot; پژوهشنامه آموزش& quot; برای پژوهشکدهی تعلیم تربیت از سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۵
• تهیه و آماده سازی بیش از ۴۰ کتاب برای پژوهشکدهی تعلیم تربیت از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۹
• ویراستاری و ارزشیابی بیش از ۴۰ اثر برای ناشران گوناگون
فعالیتهای پژوهشی
• شرکت در طرح پژوهشی «خواندن در ایران» مجری: انجمن پژوهشهای آموزشی پویا
• شرکت در طرح پژوهشی «چگونگی ارائه متون ادب فارسی به کودکان و نوجوانان» مجری: شورای کتاب کودک
• مجری طرح پژوهشی «بررسی جایگاه تحقیقات آموزشی و تربیتی در ۳۲ کشور جهان و ایران» با همکاری دکتر محمود محمدی
• مجری طرح پژوهشی «جنبش جهانی برای بهسازی تربیت معلم» به سفارش پژوهشکدهی تعلیم و تربیت؛ این پژوهش به صورت کتاب منتشر شد.
• ناظر طرح پژوهشی «مطالعهی تطبیقی برنامهریزی درسی تربیت معلم» به سفارش موسسهی پژوهش و برنامهریزی درسی و نوآوریهای آموزشی.
• عضو طرح تدوین سند ملی آموزش و پرورش (چشمانداز ۲۰ ساله)
• عضو شورای مرکزی تربیت معلم- وزارت آموزش و پرورش