پیش‌سمینار «چالش‌های یادگیری الکترونیکی در عصر پسا کرونا» برگزار شد

رویدادها نشست ها همایش های آینده همایش هجدهم

دومین پیش‌سمینار همایش هویت ایرانی برنامه درسی و آموزش در عصر پسا کرونا با عنوان چالش‌های یادگیری الکترونیکی در عصر پسا کرونا در تاریخ ۱۵ آذر ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۲ به صورت الکترونیکی برخط برگزار شد. در آغاز این نشست که بیش از ۱۴۰ نفر از معلمان و دانشجویان و دانش آموختگان و اساتید حضور داشتند آقای دکتر جعفری ثانی دبیر همایش ضمن معرفی سخنرانان به تشریح اهداف نشست پرداختند. ادامه نشست به شرح زیر دنبال شد.

در این نشست ابتدا جناب آقای افشار بهمنی مدیر کل محترم دفتر تألیف کتاب‌های فنی و حرفه ای و کارودانش  به بحث در خصوص چالش‌های آموزش و به ویژه عناصر برنامه درسی در دوران کرونا پرداختند.  در پایان حرکت به سمت آموزش ترکیبی را به‌عنوان آموزش مطلوب در پساکرونا مطرح نموده و تاکید کردند لازم است برای تحقق این نوع آموزش بسترسازی مناسب صورت گیرد. ایشان تأکید کردند در واقع تمامی عناصر برنامه درسی باید مبتنی بر یادگیری ترکیبی شکل گیرد.

در ادامه سرکار خانم دکتر حکیم زاده  معاون محترم آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به تشریح مشکلات و چالش‌های آموزش ابتدایی در دوران کرونا پرداخته و تاکید نمودند در مناطق محروم و حاشیه شهرها مشکلات جدی در امر آموزش وجود داشته است طوری که سبک زندگی دانش آموزان در دوران کرونا دچار به مشکلاتی جدی در پساکرونا خواهد شد. ایشان نیز ضمن تایید دیدگاه آقای افشار بهمنی در زمینه حرکت به سمت آموزش ترکیبی تاکید نمودند برای تحقق این نوع آموزش لازم است تمام سیستم آموزش از جمله معلمان آماده شوند. ایشان همچنین یکی از چالش های اصلی معلمان در این دوره و دوره پسا کرونا را عدم برخورداری دانش آموزان از سطح مطلوب یادگیری عنوان کرده و افزایش فاصله در خانواده های برخوردار و نابرخوردار از نظر میزان یادگیری را از دیگر چالش ها عنوان نمودند.  در پایان بر توانمندسازی معلمان برای آموزش ترکیبی تاکید نموده و اشاره کردند که مدرسه پساکرونا لازم است امید آفرین باشد و بتواند غلبه آموزش مجازی بر آموزش حضوری را جبران و امکان تنوع بخشیدن به آموزش را فراهم نماید.

در بخش بعدی سرکار خانم دکتر اعزازی مدیر محترم گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان به تشریح دیدگاه خود پرداختند.  ایشان بحث عدالت آموزشی و عدم تحقق آن را از جمله مشکلات آموزش در دوران کرونا عنوان نمودند.  علاوه بر این چالش‌هایی همانند طولانی شدن زمان آموزش،  مشکلات زیرساختی به ویژه در آغاز آموزش،  عدم پرورش شایستگی های تخصصی در عرصه‌های مختلف و در این حال فرصت‌هایی مانند ایجاد نگاه جدید به اقتصاد در آموزش عالی،  ایجاد زیرساخت مناسب برای آموزش الکترونیکی، رفع مشکلات مربوط به مقاومت در  برابر تغییر و از جمله آن  را مطرح نمودند.  در پایان بحث با تاکید بر نیاز به بررسی استراتژیک فرصت‌ها و تهدیدهای آموزش در دوران کرونا، مدل رادار استراتژیک که توسط آقای تورانی ارایه شده را طرح نمودند که دو رکن این طرح به فضای بیرونی،  یک رکن به نوآوری و رکن آخر آن به جالش‌های داخلی مانند مهارت معلمان اشاره دارد.

در بخش بعدی جناب آقای دکتر رضا اسدی مدیر محترم مرکز آموزش های مجازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به تشریح دیدگاه‌های خود درباره سیاست‌ها و چالش‌های آموزش عالی در حوزه آموزش‌های علوم پزشکی پرداختند. ایشان اشاره کردند در دانشگاه علوم پزشکی همزمان، هم به مقوله بهداشت و درمان و هم به مقوله آموزش پزشکی پرداخته می‌شود که این خود یک چالش دیگر است.

همچنین افزودند در آموزش عالی باید به جای آموزش مجازی از یادگیری الکترونیک استفاده بشود و در حوزه علوم پزشکی به اختصار (یاپ) یادگیری الکترونیک علوم پزشکی را مطرح کردند. ایشان ضمن ارائه آماری در خصوص میزان استفاده از آموزش مجازی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مقایسه دوران قبل از کرونا و دوران کرونا و پیشرفت های دوره کرونا در یادگیری الکترونیک پرداختند. در ادامه به بیان برخی چالش ها در یاپ اشاره کردند همچنین تأکید داشتند زمان در آموزش پزشکی یک مقوله حیاتی است، اساتید در معرض خطر مستقیم پاندمی هستند و اساتید همزمان وظایف تشخیص و درمانی نیز دارند. در پایان ایشان سه مدل در یاپ معرفی کردند: یاپ کاملا مجازی، یاپ هیبرید، یاپ تلفیقی، همه این سه مدل، دو جز مجازی دارند. همچنین پیش بینی کردند رفتار آموزش در آینده به این صورت خواهد شد که بخشی از آموزش ها حضوری خواهد شد، بخشی از آموزش ها به احتمال خیلی زیاد به صورت مجازی خواهند ماند و بخشی از آموزش‌ها تلفیقی خواهد بود.

در بخش بعدی بحث به آموزش الکترونیکی در آموزش عالی پرداخته شد در این راستا ابتدا جناب آقای دکتر کاهانی استاد محترم گروه کامپیوتر دانشگاه فردوسی مشهد و عضو کارگروه آموزش الکترونیکی وزارت علوم به بحث چالش ها پرداختند از جمله اینکه محتوای کافی تولید نشده و از سویی چگونگی به اشتراک گذاری محتوای تولید شده نیز جای بحث دارد.  ایشان بر آموزش اساتید و تعیین مشوق‌هایی جهت تولید محتوای مطلوب تاکید نمودند.  در ادامه به این موضوع اشاره شد که چنانچه آموزش الکترونیکی بخواهد به هر طریقی ادامه یابد، ضروری است زیرساخت‌هایی مناسب برای حفظ و نگهداری محتوای الکترونیکی تولید شده فراهم شود چراکه در حال حاضر به دلیل هزینه بالای نگهداری محتوای تولید شده معمولاً تمام محتوا بعد از مدتی از سامانه آموزش الکترونیکی دانشگاه ها حذف می‌شود.  علاوه بر این لازم است مراکزی جهت نظارت دقیق بر نحوه برگزاری آزمون ایجاد شود.

جناب آقای دکتر صفوی استاد محترم دانشگاه شیراز و رئیس کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم به عنوان آخرین سخنران این پیش سمینار به این موضوع پرداختند که بسیاری از تحولاتی که انتظار می‌رفت طی سالیان دور تحقق یابد به یکباره به واسطه کرونا حاصل شد و ما را به باورنمودن نقش فناوری در آموزش سوق داد. ایشان تاکید نمودند در پساکرونا هیچ چیز مانند دوران پیش از کرونا نخواهد بود پس برای این تغییر باید آماده شویم و نگاه به آموزش و اجزا و عناصر آن مانند دستورالعمل‌ها،  صلاحیت حرفه‌ای،  ابزار آموزش چگونگی جذب دانشجوی بین المللی نحوه برگزاری کلاس‌ها و از جمله آن  باید تغییر کند در نهایت ایشان با این جمله که چشم‌ها را باید شست جور دیگر باید دید به صحبت‌های خود پایان دادند.

در پایان نشست چند دقیقه به پرسش و پاسخ اختصاص یافت.