صورتجلسه کمیته دانشجویی ۵ خرداد ماه ۹۴

کمیسیون‌ها

به نام خدا

صورت جلسه هشتم کمیته دانشجویی

 انجمن مطالعات برنامه درسی ایران

تاریخ برگزاری: ۰۵/۰۳/۱۳۹۴

محل برگزاری جلسه: ساختمان دانشگاه علامه طباطبایی، دبیرخانه انجمن مطالعات برنامه درسی ایران

ساعت شروع: ۱۸:۰۰

ساعت پایان: ۱۹:۴۵

 

حاضران: دکتر علیرضا عصاره (عضو هیئت مدیره)؛ دکتر محمد علی میرزابیگی (رئیس کمیسیون توسعه)؛ خانم ها: بتول صبایی و فهیمه قلی زاده (از دانشگاه الزهرا)؛ مینا احمدیان (دبیر کمیسیون توسعه، از دانشگاه علامه طباطبایی)؛ زینب ابراهیمی و آسیه آل مراد (از دانشگاه تربیت مدرس)، فاطمه مختاری و زینب فضائلی فر (از دانشگاه شهید رجایی)؛ آقای حسن عبداله زاده (از دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز)

غایبان: آقایان: امید امراله (مسئول کمیته دانشجویی، از دانشگاه تهران) و سلمان آخش (از دانشگاه خوارزمی)، خانم ها: عطیه جمشیدی (از دانشگاه تهران)؛ فاطمه حسینی (از دانشگاه الزهرا)؛ آزاده پیرنهاد (دبیر کمیته دانشجویی، از دانشگاه علامه طباطبایی)، لیلا الماسی (از دانشگاه خوارزمی)

 

محور های گفتگو:

–          معارفه دانشجویان جدید

–          معرفی کمیسیون توسعه و کمیته دانشجویی

–          چگونگی فعالیت های جاری

–          فعالیت های آتی

 

شرح گفتگوها:

دکتر میرزابیگی:

 ضمن تشکر از حضور فعال تمامی دانشجویان عضو این کمیته، به ویژه تقدیر از فعالیت ها و زحمات خانم پیرنهاد و خانم احمدیان؛ کمیسیون توسعه به عنوان یکی از کمیسیون های انجمن مطالعات برنامه درسی ایران، در صدد توسعه دانش برنامه درسی به صورت کمی و کیفی در وزارتخانه ها و مراکزی است که به نحوی با آموزش رسمی و یا آموزش های غیررسمی و تربیت نیروی انسانی اشتغال دارند. قرار است این هدف ها در ابتدا از سه طریق دنبال شود: تاسیس و تقویت شعب استانی، تشکیل کمیته دانشجویی، تشکیل کمیته فرهنگیان. البته با توجه به تعدد مراکز آموزشی، لازم است در آینده، دامنه فعالیت های کمیسیون توسعه از دانشگاه های وزارت علوم و مراکز آمزش و پرورش، به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بخش های آموزشی در مراکز مرتبط با صنعت و کشاورزی و سایر مراکز ذیربط نیز گسترش یابد. از این طریق است که انجمن می تواند بر اساس اهداف و رسالت های خود، در بهبود برنامه های درسی و ارتقای کیفیت آموزش مراکز، نقشی فعال تر و موثرتر ایفا کند.

 

خانم احمدیان:

الف) اقدام اولیه صورت گرفته، تدارک تابلوی اعلانات مختص انجمن مطالعات برنامه درسی، توسط نمایندگان دانشگاه ها بود.

ب) از جمله اقدامات اخیر کمیته دانشجویی، اعلام فراخوان ایده های دانشجویی بود که در حاشیه سیزدهمین همایش”برنامه درسی ایران؛ فاصله نظر و عمل” اجرا شد.

ج) در حال حاضر موضوعاتی توسط اعضای کمیته دانشجویی جهت برگزاری کارگاه، همایش، سمینار و نشست و … پیشنهاد شده است که در مرحله نیاز سنجی و تعیین اولویت می باشد.

د) گروه های تشکیل شده در کمیته دانشجویی عبارتند از؛ برگزاری همایش ها، سمینارهای علمی و کارگاه های آموزشی، نشریه علمی دانشجویی، تابلوی اعلانات انجمن، گفتمان دانشجویی، برگزاری تور های علمی و نمایشگاه، برگزاری مسابقات علمی، سایت و وبلاگ.

 

خانم فضایلی فر:

 الف) در میان گروه های مطرح شده، جای گروه کارآفرینی خالی است.

ب) کمیته دانشجویی و فعالیت های آن می تواند از طریق بخش رسانه و ارتباط با مجلات در جامعه، پیام خود را منتشر کند.

 

دکتر میرزابیگی:

االف) پیشنهاد خانم فضایلی فر جهت اضافه کردن گروه کار آفرینی و پیشنهاد ایشان به عنوان مسئول گروه کارآفرینی (با توجه به سابقه فعالیت ایشان در این زمینه) تایید می شود.

اب) پیشنهاد خانم قلی زاده مبنی بر تشکیل گروه پژوهش، می تواند با توجه به کمیسیون پژوهش، در آینده مورد بررسی قرار گیرد.

پ) اهداف، وظایف و فعالیت های انجمن، کمیسیون توسعه و کمیته دانشجویی می تواند از طریق رسانه ها منعکس شود تا ضمن مشخص شدن اهمیت و ضرورت این رشته تحصیلی، خدمات انجمن مطالعات برنامه درسی نیز در جامعه معرفی گردد.

 

آقای عبداله زاده:

 الف) برای اطلاع رسانی دانشجویان در هر دانشگاه به جای تابلوی اعلانات، می توان از شبکه های اجتماعی مجازی استفاده کرد.

ب) در ارتباط با تشکیل کمیته فرهنگیان، انجمن می تواند از ناحیه سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی [محل کار آقای عبداله زاده]، وارد حوزه آموزش و پرورش شود.

 

دکتر عصاره:

 الف) با توجه به این که حضور افراد مهم است باید زمان مشخصی تعیین گردد تا تمام افراد عضو کمیته شرکت داشته باشند. برای مثال روز چهارشنبه،  قبل یا بعد از جلسه هیئت مدیره، از ساعت ۴ الی ۶  بعد از ظهر مناسب است.

ب) وظایف کاری اعضای کمیته دانشجویی باید مشخص شود.

ج) کمیته دانشجویی باید در شهرستان ها نیز توسعه یابد و با نمایندگان دانشگاه ها ارتباط داشته باشد.

د) اعطای بودجه جهت تحقق تصمیمات کمیته دانشجویی می تواند از طریق هزینه های گردآوری شده برای حق عضویت صورت گیرد.

و) وزارت علوم اعلام کرده است، برای هر دانشگاه مکانی خاصی برای انجمن مطالعات برنامه درسی، اختصاص خواهد داد.

 

دکتر میرزابیگی:

الف) با توجه به این که می خواستیم تشکیل این کمیته، ابتدا به صورت آزمایشی در تهران باشد، در این مرحله استان های دیگر، با وجود این که بعضی شعب استانی داوطلب بوده اند، هنوز امکان ورودشان به این طرح مقدور نبوده است ولی قرار است در آینده نزدیک، از طریق هماهنگی و توجیه برخی از شعب استانی فعال، برای تشکیل کمیته دانشجویی در دیگر استان ها اقدام شود. ابتدا لازم است همه شعب استانی فعال شوند و از طریق شعب، کمیته ها تشکیل خواهند شد.

ب) همچنین تعداد زیادی از دانشجویان، علاقمند به عضویت در کمیته دانشجویی هستند ولی با توجه به آیین نامه این کمیته (با توجه به محدودیت ها)، امکان عضویت رسمی در این کمیته محدود به دو نماینده از هر دانشکده است. با این وجود امکان حضور و فعالیت دانشجویان دیگر را از چند طریق می توان فراهم کرد. دو مورد از آن ها که اقدام خواهد شد عبارت است از:

۱-      عضویت افراد در گروهای مشخص شده و شرکت و فعالیت در جلسات گروه

۲-      تشکیل کمیته هایی مشابه این کمیته در هر یک از دانشکده های دارای رشته مطالعات برنامه درسی، به عنوان شعبه ای از این کمیته، با هماهنگی و برخورداری از حمایت علمی، فکری و همکاری کمیته حاضر و کمیسیون توسعه

 

خانم صبایی:

 اختصاص مکانی خاص به انجمن مطالعات برنامه درسی در هر دانشگاه، اتفاق خوبی است. با برگزاری نشست های علمی با حضور دانشجویان و اساتید شاخص مدعو در حوزه برنامه درسی، انگیزه ای برای دانشجویانی رشته مطالعات برنامه درسی ایجاد می شود.

 

دکتر میرزابیگی:

الف) چنانچه ایده ای می دهیم، باید در اجرا مصمم باشیم.

ب) قرار است کلیه فعالیت ها و اقدامات ما در راستای آیین نامه تشکیل کمیته دانشجویی، وظایف کمیسیون توسعه و هدف های انجمن صورت گیرد.

 

در پایان دکتر میرزابیگی، ضمن تشکر از توجه جناب آقای دکتر عصاره به کمیسیون توسعه و شرکت در جلسات متعدد آن، از جمله حضور در این جلسه، از دانشجویان به خاطر حضورشان تشکر داشتند. دکتر عصاره نیز به سهم خود از حضور افراد در این جلسه تشکر کردند.

 

 موارد مصوب:

اضافه شدن گروه های کار آفرینی (به مسئولیت خانم فضایلی فر) و گروه ارتباط با رسانه ها به سایر گروه ها

قرار گرفتن هر یک از اعضای کمیته دانشجویی در گروه های مذکور

ارائه کتبی برنامه های یک ساله و عملیاتی در هر یک از گروه ها توسط اعضای آن، به منظور بررسی پیش تویس ارائه شده و انجام اصلاحات لازم در کمیته دانشجویی و کمیسیون توسعه، قبل از اجرا

پیگیری اختصاص دادن مکان های مشخص برای انجمن مطالعات برنامه درسی در دانشگاها، از جمله در دانشگاه شهید رجایی توسط خانم مختاری

تدارک تابلوی اعلانات در دانشگاها توسط اعضای جدید کمیته دانشجویی و گزارش آن

اطلاع رسانی پیام ها توسط نمایندگان دانشگاه ها (کمیته مرکزی) به دانشجویان دانشگاه خود، ازطریق تابلو اعلانات و شبکه های اجتماعی مجازی

ارائه پیشنهاد موضوعات برای برگزاری میزگردها، سمینارها، نشست های علمی و … توسط اعضای جدید کمیته دانشجویی

تشکیل جلسات کمیته دانشجویی در روز چهارشنبه، قبل یا بعد از جلسه اعضای هیئت مدیره

 

                                                                                          تنظیم صورت جلسه توسط:

                                                                                                   مینا احمدیان

                                                                                           دبیر کمیسیون توسعه

                                                                                    انجمن مطالعات برنامه درسی ایران