گزارش دیدار اعضا هیات مدیره انجمن مطالعات برنامه درسی ایران با وزیر آموزش و پرورش

کارگاه ها و دوره های آموزشی


 

جلسه بسیار خوبی روز چهارشنبه مورخ ۱۱ اسفند ماه با وزیر محترم آموزش و پرورش برگزار شد. ایکاش می توانستیم در خدمت تعدادی دیگر از دوستان هم باشیم. در این جلسه علاوه بر مهرمحمدی، دکتر امانی، دکتر علی عسگری، دکتر صمدی و دکتر عصاره حضور داشتند.
جلسه در فضای بسیار صمیمی برگزار شد و بعد از طرح نکات کوتاهی توسط همکاران، تقریبا نیمی از وقت به فرمایشات جناب وزیر اختصاص داده شد. نکات خوبی را هم جناب ایشان مطرح کردند که با نگاه هایی که نوعا متخصصان از ان دم می زنند همسویی داشت. واقعیت این است که دکتر دانش بدلیل دغدغه عملی تعلیم و تربیت و تلاش هایی که در مجموعه مفید داشته اند، تجارب خوبی اندوخته اند و نگاهی را نمایندگی می کنند که بسیار نزدیک به نگاه ماست. جلسه ملاقات هیئت مدیره انجمن با وزیر محترم آموزش و پرورش در نکات زیر می توان خلاصه کرد:
۱٫ هدف از ملاقات معرفی انجمن و اعلام آمادگی برای کمک به ایشان در تغذیه فکری و پژوهشی مورد نیاز نظام آموزشی کشور و انجام سفارشهای احتمالی مورد نظر ایشان بود.
۲٫ اعضای حاضر به فعالیتهای پیشین انجمن در برپایی همایشها، تدوین دانشنامه، اجرای پروژه های پژوهشی و تولیدی، و نیز فعالیت چشمگیر گروپ ها اشاره کردند.
۳٫ تقاضای مساعدت و کمک به انجمن بویژه تامین مکان استقرار مناسب نیز مطرح شد.
۴٫ لزوم ایجاد فرصت شغلی برای فارغ التحصیلان رشته برنامه درسی در نظام آموزشی از جمله در زمینه ارایه مشاوره تحصیلی
۵٫ جناب آقای دکتر دانش آشتیانی در زمینه های زیر نکاتی را مطرح نمودند:
الف. لزوم ایجاد الگوی عملی در زمینه تولید محتوا به وسیله خود معلم در مدرسه و سنجش تاثیر آن بر کیفیت آموزشی بر اساس برنامه درسی و احصای مشکلات احتمالی همچون ورود ناشران فرصت طلب برای پر کردن بازار با کتابهای جایگزین در صورت خودداری نظام رسمی از ارسال کتاب درسی به مدارس و ارایه راه حل برای آنها
ب. مطالعه درباره آموزش تلفیقی موصوعات فرا رشته ای مانند تفکر، مهارتهای زندگی، پژوهش و اشاره به وضع نامطلوب تفکیک آموزش و پرورش و پژوهش از یکدیگر
پ. بحث آموزش معلمان در دوره تربیت معلم و حین خدمت برای ارتقای تواناییها در زمینه اجرای تدریس بر اساس برنامه درسی
ت. قول مساعد برای تعیین ساختمانی برای استقرار انجمن های مرتبط ا آموزش و پرورش
ث. مشکل دانستن استخدام مشاور تحصیلی در مدارس اما امکانپذیر دانستن ایجاد تشکل صنفی مانند مشاوران روانشناسی