درگذشت چهره ماندگار پروفسور دکتر سید علی اکبر حسینی تسلیت باد

کارگاه ها و دوره های آموزشی

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت پروفسور دکتر سید علی‌اکبر حسینی، چهره ماندگار کشور و استاد فرزانه دانشکده علوم‌تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شیراز، ضایعه ای است که جبران آن برای جامعه تعلیم و تربیت کشور به آسانی میسر نمی شود. آن مرحوم طی عمر پربار خود تحقیقات گوناگونی انجام داد، مقالات و کتاب های متعددی تالیف کرد، در مدیریت اجرایی و سیاستگذاری آموزش عالی به ارایه خدمات علمی ماندگار اقدام نمود و موفق شد دهها شاگرد مبرز تربیت و به جامعه تقدیم نماید. انجمن مطالعات برنامه درسی ایران این ضایعه را به خانواده، فرزندان، شاگردان، همکاران و علاقمندان ایشان و همه جامعه دانشگاهی، پژوهشی و تربیتی کشور تسلیت می گوید و برای آن زنده یاد علّو درجات طلب می نماید.

زندگینامه کوتاه مرحوم دکتر سید علی اکبر حسینی سروری

(به نقل از سایت دانشگاه شیراز) 

*محل  و سال تولد:

یکی از روستاهای شهر کرمان مرداد ۱۳۰۸ خورشیدی

 *مدارج تحصیلی

۱-انجام تحصیلات چهار ساله ابتدائی

۲-       فراگرفتن “مقدمات” و بخشی از “سطح”  در حوزه علمیه کرمان

۳-       انجام تحصیلات پایه ۶ ابتدائی و ۹ متوسطه

۴-       عزیمت به قم وادامه مطالعات حوزوی در مدرسه حجتیه و مدرسه فیضیه و کسب فیض از محضر آیت الله العظمی آقای بروجردی رضوان الله تعالی علیه در سال ۱۳۳۰

۵-      دیپلم ادبی در بهار سال ۱۳۳۵ با احراز رتبه اول از مجموع داوطلبان استان کرمان

۶-       لیسانس فرهنگ اسلامی از دانشکده الهیات (معقول و منقول سابق) دانشگاه تهران در سال ۱۳۳۹ با احراز رتبه اول در جمع رشتههای چهارگانه معقول، ‌منقول، ادبیات عرب و فرهنگ اسلامی

۷-      گواهی نامه تدریس از دانشسرای عالی تهران

 8-درجه فوق لیسانس در روانشناسی تربیتی وپس از آن تخصص و دکتری در تعلیمات متوسطه از دانشگاه دولتی ایندیانا، در ایالات متحده آمریکا، سال ۱۳۴۵

خدمات دانشگاهی

۹-استخدام در دانشگاه شیراز در مرتبه استادیاری، مهرماه سال ۱۳۴۵ و ارتقاء به مقام دانشیاری در سال ۱۳۵۰

۱۰- مشاور دانشجویان خارجی ۵۲-۱۳۵۰

۱۱-احراز مقام استادی در سال ۱۳۵۵ و پایه ۲۸ این مقام در حال حاضر

۱۲- ریاست دانشگاه شهید باهنر کرمان از مهر ۱۳۷۳ تا آبان ۱۳۷۶  در نوبت دوم و اسفند ماه ۱۳۵۷ تا بهمن ۱۳۵۸ در نوبت اول. انجام ۴  کارگاه آموزشی با همکاری دانشگاه شیراز، ایجاد ۱۶ رشته کارشناسی ارشد و ۴ رشته دکتری در ریاضی، عمران، فیزک و میکانیک. همچنین کمک به  راه اندازی شورای تحقیق و فناوری استان کرمان که در آن ۷۰ طرح در زمینه های مختلف تعریف و تصویب گردید.

۱۳- همکاری با نهادهایی چون ستاد انقلاب فرهنگی، دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، سازمان سنجش آموزش کشور، وزارت آموزش و پرورش، جهاد سازندگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای بررسی متون علوم انسانی،مدرسه عالی قضائی و تربیتی قم، دانشکده پرستاری علوم پزشکی شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز،و 

 

۱۴- سردبیری مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز از سال ۱۳۶۳ و انتشار ۲۰ شماره تا   سال ۱۳۷۵

۱۵-عضو شورای دانشگاه، شورای تحصیلات تکمیلی، کمیته تخصصی علوم انسانی،کمیته مطالعه و برنامه ریزی آزمون دانشگاهها، شورای علمی مرکز پژوهش و برنامه ریزی، هیات ممیزه،کمیته تخصصی هیات ممیزه،شورای انتشارات دانشگاه شیراز، هیات تحریریه نامه علوم انسانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، مدیر مسئول و عضو هیات تحریریه مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان، مجله علوم اجتماعی وانسانی دانشگاه شیراز، فصلنامه علمی- تخصصی حوزه و دانشگاه، مجله اندیشه دینی دانشگاه شیراز،شورای پژوهشی وشورای تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شیراز.

۱۶- عضو فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در شاخه تعلیم وتربیت از سال ۱۳۷۰

۱۷- عضو انجمن ایرانی تعلیم وتربیت ودفتر همکاری حوزه و دانشگاه قم.

۱۸- مدرس برجسته دانشگاه شیراز ۱۳۷۰ و استاد نمونه همین دانشگاه ۱۳۷۳

۱۹- استاد نمونه کشور در سال ۱۳۷۶ و پژوهشگر نمونه استان فارس در سال ۱۳۷۹

۲۰- برنده جایزه اول مرکز جهانی زندگینامه دانشمندان(IBC) وابسته به دانشگاه کمبریج در قرن ۲۱

۲۱- مشارکت در طرح ملی هدایت استعدادها در رشته کشاورزی،۱۳۸۲

۲۲- نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای نظارت بر مدارس غیر انتفاعی استان فارس، ۱۳۸۱

 

*آثار علمی: مقاله، کتاب، تک نگاری، طرحهای پژوهشی و راهنمائی رساله ها

۲۳- بیش از ۱۵۲ مقاله به زبانهای فارسی و انگلیسی و ۱۸ اثر دیگر اعم از تالیف، ترجمه، و            تک نگاری: که از این تعداد ۷۰ اثر پیرامون مبانی تعلیم وتربیت  اسلامی و ۴۰ اثر گزارش طرحهای پژوهشی است. تعداد زیادی از این مقالات در مجامع علمی در سطح ملی و بین المللی ارائه شده اند.

۲۴- کتابهای مفحمات الاقران فی مبهمات القرآن (ترجمه از زبان عربی)، تفکر خلاق: هدف غایی تعلیم وتربیت، پرستاری روانی(ترجمه از زبان انگلیسی)،اصول ریاضیات در آمار مقدماتی به طریق آموزش برنامه ای (ترجمه از زبان انگلیسی) و بررسی گزینش دانشجو در دانشگاه شیراز از کتابهائی هستند که قبل از انقلاب تالیف و توسط دانشگاه شیراز چاپ و انتشار یافته اند.

۲۵- کتاب مباحثی چند پیرامون مبانی تعلیم وتربیت اسلامی در سال ۱۳۶۲ تالیف، وتوسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی انتشار یافته وتا کنون پنج نوبت و حدود ۲۱ هزار نسخه چاپ شده است.

۲۶- کتاب سیری اجمالی در تاریخ تعلیم وتربیت اسلامی نیز توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی،در سال ۱۳۷۲، نشر یافت و چاپ مجدد آن در حال بررسی است.

۲۷- در آمدی بر تعلیم وتربیت اسلامی(همکار) بخش تعلیم وتربیت در اسلام،۱۳۷۲

۲۸- مجموعه مقالات نظری- تحلیلی، جلد اول. انتشارات دانشگاه شیراز در سال ۱۳۷۸

۲۹- مجموعه مقالات کاربردی، جلددوم. انتشارات دانشگاه شیراز در سال ۱۳۷۹

۳۰- راهنمائی ۲ رساله دکتری، تحت عناوین تدوین فلسفه ادبیات کودک و طرحی برای بهبود نظام تربیت معلم ایران اسلامی، و هدایت چند رساله دیگر در حال حاضر.

۳۱- راهنمائی بیش از ۵۰ رساله کارشناسی ارشد و مشاورت دهها رساله دیگر.

۳۲- تعلیم وتربیت اسلامی: مبانی، منابع، و اصول.۱۳۷۹٫ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.

۳۳- گلچینی از آموزه های تربیتی در زندگی حضرت فاطمه زهرا باهمکاری مسعود حسین چاری و فریده یوسفی، ۱۳۷۹٫ انتشارات روزنامه اطلاعات.

۳۴- طرح ملی شماره ۴۸۹۴ پیرامون عملکرد دروس معارف اسلامی در دانشگاههای کشور که در آبان ۱۳۸۰ گزارش نهائی آن در ۳۵ صفحه تسلیم کارفرما شده است.

۳۵- طرح پژوهشی بررسی عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه شیراز در پنج  سال تحصیلی        76-1372 و مقایسه آن با دانشجویان سالهای تحصیلی ۵۵-۱۳۵۱ و ۶۵-۱۳۶۱

۳۶- طرح پژوهشی مکمل عملکرد تحصیلی فارغ التحصیلان دانشگاه شیراز برحسب درجه های تحصیلی دکتری، تا ۶۵-۱۳۶۱ کارشناسی ارشد، کارشناسی و کاردانی در طول سالهای تحصیلی    55-1351

۳۷-