صورتجلسه کمیسیون روابط بین‌الملل دی ماه ۹۰

کارگاه ها و دوره های آموزشی

صورتجلسه کمیسیون روابط بین‌الملل

تاریخ ۱۲/۱۰/۹۰ / ساعت ۱۷:۰۰ الی ۱۸:۳۰

حاضران در جلسه:  آقایان:  دکتر مهرمحمدی، دکتر طلایی، دکتر امانی طهرانی و  رضوی،  / خانم‌ها: طیبی، نورآبادی و خسروی

غایبین: دکتر صدری، دکتر عصاره، دکتر عنانی،  دکتر بهرنگی ،  مهندس زرافشان،  دکتر صفایی

–          قبل از دستور

دکتر مهرمحمدی: درخصوص سفر مطالعاتی کره جنوبی جلسه روز پنج شنبه برگزار شد و علاقمندان به شرکت در این سفر حضور داشتند. تاریخ سفر به اسفند ماه ۹۰ موکول شد. و برای این کار باید با سفارت ایران در کره رایزنی کنیم که قرار است آقای جعفرآبادی از طریق آقای درویشی کار را پیگیری کنند.

–          فعال سازی سایت انگلیسی انجمن.

دکتر مهرمحمدی : با آقای دکتر صفایی موحد درخصوص فعال سازی و به روزرسانی محتوای سایت صحبت شود و این کار با هماهنگی آقای رضوی و جمع‌آوری محتویات  و رخ دادهای بین‌المللی در قالبهای جذاب توسط خانم ‌ها  نورآبادی و طیبی دنبال شود.

خانم طبیبی: در رابطه با گزارش رویدادهای بین المللی، به نظر من بهتر است اطلاعات دقیق اعم از عنوان- تاریخ برگزاری- محل برگزاری – مهلت ارسال چکیده و مقاله- برگزار کنندگان و محورهای همایش‌های بین‌المللی به طور دقیق روی سایت اعلام شود.

–         ارائه گزارش کارگاه تخخصی زبان

دکتر مهرمحمدی: کارگاه زبان به حمدالله در تاریخ ۲۶ و ۲۷ آذر ماه در دانشگاه شهید بهشتی با حضور دکتر نساجی و به مدیریت دکتر عنانی برگزار شد و با استقبال و بازخورد خوب شرکت کنندگان روبرو شد.

–         کارگاه بین‌المللی کردن برنامه‌های درسی آموزش عالی

دکتر مهرمحمدی: در این خصوص با دکتر فتحی صحبت شده که با توجه به شناخت ایشان از این حوزه  قرار است ۳-۴ نفر از متخصصان را در این رابطه معرفی کنند تا هرچه زودتر تدابیر برگزاری کارگاه آماده شود و ان شا الله در جلسه بعد با حضور دکتر فتحی کار دنبال می‌شود.

آقای رضوی:  پیشنهاد می‌شود انجمن  به دنبال اسپانسرهای ثابت برای برطرف کردن دغدغه‌های مالی برگزاری همایش ها و کارگاه‌های آموزشی  باشد  که چه تسهیلات و بودجه‌ای در این زمینه می توانند در اختیار انجمن‌ قرار ‌دهند. در رابطه با مسائل اجرایی برگزاری کارگاهها هم بنظر می رسد باید تمهیدات لازم برای برنامه ریزی اجرایی در دبیرخانه انجمن پیش بینی شود.

مصوبه: کمک های کمیسیون انجمن های وزارت علوم به فعالیت های بین المللی پیگیری شود. کمک های دفتر روابط بین الملل وزارت علوم (دکتر دوستدار) به فعالیت های بین المللی چه می تواند باشد (با دعوت از آقای سلطانی)

–         برگزاری کارگاه آموزش زبان با حضور آقای جکسی  ریچاردز

دکتر طلایی: با توجه به تعطیلات پایان سال ۲۰۱۱ و سال نو، موفق به برقراری ارتباط با آقای ریچاردز نشدم که ان شاءالله در جلسه بعد نتیجه آن گزارش خواهد شد.

دکتر مهرمحمدی: پیشنهاد می‌شود در این خصوص برای تعیین تکلیف و برنامه ریزی یک پروپوزال نهایی آماده کنید و این کارگاه هم می‌تواند با همکاری انجمن تلسی برگزار شود.

مصوبه: مسئولیت کارگاه دکتر طلایی  با همکاری دکتر عنانی است، زمان برگزاری اردیبهشت ۱۳۹۱

خارج از دستور

–         تولید برنامه درسی نمونه برای کشورهای اسلامی در زمینه آموزش زبان انگلیسی

دکتر مهرمحمدی: این بحث همکاری با آیسسکو است که در این خصوص با دکتر صدری صحبت و یک پروپوزال در زمینه آموزش زبان انگلیسی برای سال ۲۰۱۲ ارسال شد .

–         دومین همایش بین‌المللی انجمن

موضوع دومین کنفرانس بین‌المللی: "کیفیت در برنامه‌های درسی آموزش عالی" انتخاب شده که دبیر علمی آن دکتر فتحی است و اواخر سال ۲۰۱۲ با محوریت وزارت علوم برگزار خواهد شد.

–         تأسیس فوکال پوینت آی بی ای

آقای رضوی: طبق صورتجلسه آذرماه،  قرار بود این کار توسط مهندس زرافشان پیگیری شود که به دلیل عدم حضور ایشان این بحث به جلسه بعد موکول می‌ گردد

مصوبه: موضوع با ایشان پیگیری شود تا در جلسه آینده به نتیجه نهائی برسیم.

–         عضویت در WCCI

آقای رضوی :  برای  عضویت انجمن در wcci، ابتدا می بایست ده نفر از اعضا انجمن به طور جداگانه عضو شود که هزینه هر نفر ۱۰۰ دلاربوده  است و بعد از ان،  انجمن نیز به عضویت WCCI درمی‌آید.. ضمنا، این مرکز بک سازمان غیردولتی وابسته به سازمان ملل متحد  است .

دکتر مهرمحمدی :  به نظر می رسد ابتدا باید یک  بررسی دقیقتر در باره اهداف و برنامه های این انجمن صورت گیرد و بعد از ارائه نتیجه آن در جلسه بعد ،  موضوع برای بررسی و تصمیم گیری نهایی  در دستور کار هیات مدیره فرار گیرد.

مصوبه: جناب دکتر امانی اهداف و ماموریت این انجمن را بررسی خواهند کرد و در جلسه هیئت مدیره برای دریافت تائیدیه عضویت طرح موضوع خواهند کرد

–         تأسیس شعب خارج از کشور

 دکتر طلایی: با توجه به تجربه من در سفر به دبی، بهتر است عنوان تأسیس شعبه به تفاهم‌نامه همکاری تغییر کند. مثلا انجمن مطالعات برنامه درسی ایران و انجمن مطالعات برنامه درسی افغانستان و یا تاجیکستان یک کنسرسیوم تشکیل دهند.

آقای رضوی: در حال حاضر همکارانی هستند  که در تاجیکستان مشغول تحصیل در دروه دکتری هستند که می‌توان با کمک این افراد  ضمن معرفی انجمن و ظرفیت های آن ،  زمینه های همکاری در قالب تفاهم نامه  بررسی گردد.

دکتر امانی: می‌توان در تفاهم‌نامه، عضویت رایگان ۵۰ نفر اورده شود و بازدید دوطرفه صورت گیرد.

دکتر مهرمحمدی: تأسیس واحدهای برون مرزی روال نافرجامی است، بهتر است این کار متوقف شود و با شناسایی و ارتباط با تک تک دانشگاه‌ها در کشورهای مختلف، تفاهم‌نامه همکاری منعقد گردد.بجای آن خوب است در جهت تأسیس فدراسیون‌های بین‌المللی برنامه درسی اتفاقی بیافتد. ما در شناسایی انجمن‌هایی مثل خودمان در کشورهای اسلامی عاجز بودیم و زمانی از دکتر صدری خواسته بودیم که این کار صورت گیرد اما با توجه به پیگیریهای انجام شده هیچ نتیجه‌ای دریافت نکردیم. از چه طریقی می‌توان در سطح آسیا برای شناسایی انجمن‌ها و ارتباط برقرار کردن با آنها برای تأسیس تشکیلات فدراسیون بین‌المللی به نتیجه رسید؟

دکتر طلایی: با توجه به انگشت شمار بودن این انجمن‌ها من می‌توانم انها را شناسایی کنم و اعضا دیگر هم که با دانشگاه‌ها ارتباط دارند همکاری کنند. مالزی در این حوزه پتانسیل خوبی است.

آقای رضوی: برای شناسایی انجمن‌ها خانم نورآبادی از طریق اینترنت یک جستجویی انجام دهند وبا کمک  دانشجویان ایرانی در کشور تاجیکستان می توان این مراکز را  شناسایی کرد. به نظرم تورهای مطالعاتی هم فرصت خوبی برای شناسایی و برفراری ارتباط با این مراکز و بررس زمینه های همکاری و عقد تفاهم نامه است ..

خانم طیبی: پیشنهاد می‌کنم یک جستجوی عربی هم برای شناسایی انجمن‌های تخصصی برنامه درسی و یا آموزشی کشورهای منطقه به زبان عربی صورت گیرد.

مصوبه: آقای حیدری برای شناسایی کشورهای عربی، دکتر طلایی برای شناسایی انجمن‌های خارجی در منطقه آسیا- و دانشجویان تاجیکستانی در خصوص کشور تاجیکستان…

در پایان قرار شد گزارش ۹ ماهه عملکرد کمیسیون توسط آقای رضوی به دبیرخانه ارسال شود