صورتجلسه ششمین جلسه هیئت مدیره انجمن مطالعات برنامه درسی ایران

کارگاه ها و دوره های آموزشی

مورخ ۷/۴/۱۳۹۱            ساعت ۱۶ الی ۱۸

حاضران: جناب آقایان دکتر ملکی، دکتر مهرمحمدی، دکتر خسروی، دکتر قاسم‌پور، دکتر جوادی‌پور و سرکار خانم دکتر صمدی

مدعوین: جناب آقایان دکتر میرزابیگی، دکتر علی عسگری، دکتر صدری، مهندس زرافشان، یزدانی و زند، سرکار خانم‌ها دکتر گویا و دکتر حکیم زاده

غایبین: دکتر تاجیک اسماعیلی، دکتر موسی‌پور

جلسه با نام و یاد خدا و خیر مقدم به اعضا آغاز شد.

قبل از دستور:

دکتر ملکی، موضوع اول: چند نامه از وزارت علوم رسیده یکی درخصوص شاخص‌های ارزیابی سال ۹۰ که من تقاضا دارم هرگونه پیشنهادی در این خصوص دارید با مطالعه این شاخص‌ها نظرات خود را اعلام کنید و در ارزیابی دبیرخانه را یاری کنید.

موضوع دوم: اینکه برگزاری نشست‌های علمی ماهانه در سال ۱۳۹۱ کمی تأخیر افتاده باید خدمت خانم دکتر حکیم زاده یادآور شویم که برنامه‌هایی را که تصویب شده هر چه سریعتر اجرایی کنند.

دکتر مهرمحمدی: من هم موضوعی را به خانم دکتر حکیم زاده جهت نشست علمی پیشنهاد کرده‌ام.

دستور جلسه یک: راه اندازی کتابخانه تخصصی برنامه درسی

دکتر مهرمحمدی: آقای زند از دانشجویان دوره دکترای دانشگاه تربیت مدرس که امروز در خدمتشان هستیم. یک گفتگویی درخصوص راه‌‌اندازی کتابخانه تخصصی با ایشان داشتم که پیشنهادات و ایده‌های خوبی در این زمینه به من داده‌اند و من هم از ایشان خواستم پیشنهاداتشان را در قالب یک پروپوزال مکتوب به هیئت مدیره ارائه دهند تا مورد بررسی قرار گیرد.

پروپوزال در جلسه قرائت شد و اعضای هیئت مدیره از این کار استقبال کردند.

دکتر ملکی: کار بسیار خوبی است چرا که این دغدغه تخصصی برنامه درسی است. استقبال می‌کنیم اما لوازم این کار چی هست؟ چه مادی و چه غیرمادی؟

آقای زند: این کتابخانه به صورت فیزیکی است و نیاز به جای مناسب، نیروی کاری، خدمات، سرویس و جمع‌آوری کتابهای تخصصی و  درسی حوزه برنامه درسی است.

دکتر میرزابیگی: من پیشنهاد می‌کنم برای این کار از دانشجویان کمک بگیریم.

دکتر ملکی: قبل از کار باید امکان سنجی شود لوازم مادی و غیرمادی مشخص شود. طوری نشود که بعد از شروع کار با مشکل مواجه شویم و نتوانیم ادامه دهیم.اگر دوستان موافق هستند تقاضا کنیم این مسئله با حضور آقای زند در کمیسیون ترویج که دکتر حکیم زاده مسئولشان هستند مطرح و بحث شود و نتیجه در جلسه هیئت مدیره مطرح شود.

دکتر مهرمحمدی: چون این کمیسیون هنوز راه‌اندازی نشده است من پیشنهاد می‌کنم دراین خصوص یک کارگروه تشکیل دهیم و خانم رزمجویان (مسئول کتابخانه پژوهشگاه آموزش و پرورش)، خانم دکتر گویا، دکتر صدری، دکتر محمدخانی، آقای زند و بنده اعضا این کار گروه باشیم و در اولین فرصت جلسه‌ای با حضور این اعضا برگزار کنیم.

دکتر صدری: خوب است اول شرح خدمات و وظایف مشخص شود و بعد کمیته تشکیل شود.

دکتر گویا: من هم با تشکیل جلسه کارگروه در اسرع وقت موافق هستم.

 

دستور جلسه دو: بررسی برنامه کمیسیون روابط بین‌الملل در سال ۱۳۹۱

جدول برنامه که توسط کمیسیون روابط بین‌الملل تهیه و تنظیم شده بود، در جلسه توسط دکتر مهرمحمدی بند به بند قرائت شد و هر یک از اعضا نظرات خود را اعلام کردند.

دکتر گویا: پیشنهاد می‌کنم سفرهای مطالعاتی هماهنگ با یک همایش خارجی برگزار شود تا بتوان از گرند دانشگاه استفاده کرد. کشورهایی را انتخاب کنیم که دستاوردهای خوبی داشته باشند.

دکتر مهرمحمدی: یک بند با عنوان تدارک بخش بین‌الملل همایش یازدهم به این برنامه اضافه می‌شود که قبلا پیش بینی نشده بود. این کمیسیون در بعضی موارد درآمدزایی و در بعضی موارد نیاز به بودجه دارد.

درخصوص سفر مطالعاتی مالزی قرار شد آقای دکتر صدری با آقای معماریانی رایزنی کنند.

دکتر علی عسگری: درخصوص برگزاری کارگاه‌هایی که از مدرس خارجی دعوت می‌شود پیش بینی درآمدزایی شود. کارگاه‌ها مدیریت شود تا با مشکل مواجه نشویم.

دکتر صدری: یک نکته به ذهنم رسید. ما یک کارگاه درخصوص آموزش برنامه درسی و اجرای آموزشی دوره پیش‌دبستانی در تاجیکستان با نماینده‌ای از طرف مدرسه مهدوی برگزار کردیم. که آنها استقبال کرده و بازخورد خوبی از این کارگاه داشتند. پیشنهاد می‌کنم در انجمن بخشی برای کارهای اجرایی، بخش آموزش در نظر بگیریم. در حال حاضر کشورهایی زیادی هستند که به دنبال این هستند که برنامه‌های درسی چگونه اجرا می‌شوند و در اجرا چه اتفاقاتی می‌افتد. بحث تجربیات ایران در حوزه برنامه درسی برای کشورهای دیگر خیلی جالب است. انجمن می‌تواند به صورت عملی و کاربردی (practical ) وارد این حوزه شود.

دکتر ملکی: ضمن تشکر از آقای دکتر صدری این بحث در صورتجلسه گزارش شود و به طور جدی درباره‌اش بحث خواهیم کرد.

برنامه کمیسیون روابط بین‌الملل با اصلاح چند نکته به تصویب رسید.

دستور جلسه سه: بررسی برنامه سالانه و روند فعالیت‌ها گروپ‌ها

دکتر مهرمحمدی: مسئولیت این گروپ به عهده بنده است. چندی پیش قرار بود جلسه‌ای با مسئولین گرو‌پ‌ها برگزار کنیم که به دلیل ناهماهنگی ساعت جلسه با تمام افراد به نتیجه نرسیدیم بنابراین از مسئولین گرو‌پ‌ها خواستم برنامه سال ۹۱ خود را به دبیرخانه ارسال کنند تا بتوان درخصوص گروپ‌هایی که فاقد فعالیت هستند نسبت به لغو مجوزشان اقدام کنیم. خوشبختانه از بین ۱۱ گروپ فعال حدود ۹ گروپ برنامه خود را ارائه دادند که ان شال الله بقیه گرو‌پ‌ها هم پاسخ خواهند داد.به هر حال سیاست انجمن درگذشته این بوده که ما به راحتی با تأسیس گروپ‌ها موافقت می‌کنیم اما با نظارتی که داریم گروپ‌هایی که فعالیت‌های معناداری ندارند در یک پروسه زمانی معقول، مجوزشان را به تعلیق در می‌آوریم و بعد هم مجوز را لغو می‌کنیم که در سال گذشته دو گروپ برنامه درسی تربیت معلم و برنامه درسی ارزشها به این سرنوشت دچار شدند و مجوزشان لغو شد و به نظر میرسد امسال هم گروپ برنامه درسی صنعت کاندیدای تعلیق است.

دکتر ملکی: ضمن تشکر از دکتر مهرمحمدی و مسئولین گروپ‌ها، ما باید مراقب باشیم که گروپ‌ها دچار کثرت و پراکندگی فعالیت‌هایشان نشوند و در ذیل و جهت اهداف انجمن گام بردارند.

دکتر مهرمحمدی: پیشنهاد می‌کنم برای بررسی و نتیجه‌گیری درخصوص گروپ‌ها یک کارگروه  با عضویت آقایان دکتر قاسم‌پور، دکتر جوادی‌پور، دکتر امانی، سرکار خانم دکتر گویا و بنده تشکیل دهیم  و در آن جلسه گروپ‌ها بررسی شوند.

در ادامه جلسه دو پروپوزال برنامه درسی و زبان انگلیسی (ارائه دهنده: دکتر علوی مقدم) و برنامه درسی و عصب شناسی (دکتر علی نوری) مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب هیئت مدیره رسید که طی یک نامه ابلاغ صادر شود.