صورتجلسه هیئت مدیره ۱۶ مرداد ۹۱

کارگاه ها و دوره های آموزشی

صورتجلسه هیئت مدیره انجمن مطالعات برنامه درسی ایران

مورخ ۱۶/۵/۱۳۹۱

حاضران: جناب آقایان دکتر مهرمحمدی- دکتر عصاره- دکتر خسروی- دکتر قاسم‌پور  و سرکار خانم صمدی

مدعوین: جناب آقایان دکتر حاتمی- دکتر میرزابیگی- دکتر امانی طهرانی- مهندس زرافشان و خانم دکتر حکیم زاده

دستور جلسه: تصمیم گیری درخصوص انتخاب سوژه همایش دوازدهم انجمن

دکتر مهرمحمدی: در این خصوص چندی پیش از طریق سایت و ارسال ایمیل به اعضا از آنها خواسته بودیم پیشنهادات و سوژه‌های خود را اعلام کنند و خوشبختانه پیشنهادهای خوبی هم دریافت شد. من نظری ندادم و روی سوژه‌ها کار کردم و از ترکیب آنها دو سوژه را که بعضی از پیشنهادهای اعضا را در بردارد انتخاب کردم که فکر میکنم سوژه‌هایی موجهی باشد.

۱٫    برنامه درسی تربیت دینی اخلاقی در هزار سوم

۲٫  تربیت متخصص در قلمرو برنامه درسی در ایران و جهان: کدام اهداف؟ کدام راهکارها؟ کدام چالش‌ها؟

دکتر میرزابیگی: در مورد سوژه دوم پیشنهاد می‌کنم عنوان اصلاح شود که به این صورت بیشتر به عنوان یک مقاله شبیه دارد. بهتر است کلمه کدام را برداریم و به این صورت باشد: تربیت متخصص برنامه درسی: اهداف، راهکارها و چالش‌ها و بعد در محورهای فراخوان این حالتهای سوالی را بیاوریم.

دکتر حکیم زاده: من هم فکر میکنم این عنوان یک مقاله را در بر می‌گیرد و همایش را پوشش نمی‌دهد. اما بحث اصلی شما نقد و بررسی برنامه درسی است و قرار است از طریق برنامه درسی متخصص تربیت کنیم که اگر از این حیث باشد بهتر است.

آقای یزدانی: درخصوص پیشنهاد اول فکر میکنم سرنوشت همایش بازنگری برنامه‌های درسی علوم انسانی را پیدا می‌کند چرا که به طوری موضوع حکومتی و سیاسی است و پیشنهاد دوم را به این دلیل مناسب نمی‌دانم که مخاطبان خاص را دربر می‌گیرد که تنها متخصصان و فارغ‌التحصیلان برنامه درسی هستند و به این شکل با مشکل مواجه می‌شویم و شرکت‌کنندگان محدود می‌شود به این افراد. باید سعی شود عنوان مخاطبان عام‌تری را در برگیرد. این عنوان دغدغه آموزش و پرورش و حتی وزارت علوم نیست. این کار یک ریسک است.

پیشنهاد خودم این است که وارد حوزه‌هایی شویم که انجمن تاکنون وارد این عرصه نشده است و مخاطب عام‌تری داشته باشد. از جمله فنی حرفه‌ای و یا اولیا و مربیان که خیلی هم متقاضی دارد.

دکتر خسروی: من با پیشنهاد دوم کاملا موافق هستم چرا که به شخصه ارتباط زیادی با دانشجویان این رشته دارم و دغدغه اصلی و اساسی دانشجویان برنامه درسی همین است که ما کی هستیم و چه خواهیم شد.به نظر من قلمرو برنامه درسی خیلی گسترده است و می‌تواند تمام حیطه‌ها اعم از آموزش و پرورش، آموزش عالی در تمام سطوح و حیطه‌های مختلف، کودکان استثنایی و حتی فنی و حرفه‌ای را در برگیرد. از این نظر می‌توان به آن وسعت داد و تعداد شرکت کنندگان و مخاطبان می‌تواند خیلی زیاد و متنوع باشد.

دکتر صمدی: من با پیشنهاد اول که بحث دانایی و تربیت دینی اخلاقی را دربر دارد موافق هستم. و پیشنهاد دوم را هم در غالب یک همایش یک روزه که به صورت نقد و نظر برگزار شود جایز می‌دانم.

دکتر عصاره: من با نظرات دوستان موافق هستم. نه تنها در رشته برنامه درسی بلکه این سیر بی‌‌رویه پذیرش دانشجو در تمام رشته‌ها محسوس است. به نظر من نباید سوژه همایش را به تحصیلات تکمیلی محدود کنیم. ما موضوعات عام‌تر که در جامعه مسئله ساز هم شده داریم از جمله بحث پایه ششم در آموزش و پرورش که بدون درنظر گرفتن نظر کارشناسی برنامه ریزی شده است. باید متخصصان اظهارنظر کنند که این تغییر نظام چقدر اثربخش است و اظهارنظر کنند که کار درست چیست و ما به آن بپردازیم. حتی بحث‌های مربوط به فنی‌و حرفه‌ای و آموزش‌های خانواده هم می‌تواند از موضوعات مهم باشد.

دکتر حاتمی: دغدغه دوستان درخصوص پذیرش دانشجو در دانشگاه به جاست. ما باید چالش‌های اصلی و اساسی رشته را پیگیری کنیم. عناوین پیشنهاد شده خیلی خوب است و هر کدام جای تأمل دارد. با توجه به همایش‌های چند ساله که انجمن برگزار کرده است بیشتر به برنامه درسی پرداختیم. ما باید در مورد محتوا نظر دهیم نه ساختار نظام آموزش و پرورش. من موضوع آسیب‌شناسی ارزشیابی توصیفی در دوران ابتدایی را پیشنهاد می‌کنم.

دکتر امانی تهرانی: من پیشنهاد می‌کنم از عناوین و سوژه‌ها براساس اولویت و نظر شخصی رأی گیری کنیم.

اعضا هم با این نظر موافق بودند و موضوعات زیر برای رأی‌گیری پیشنهاد شد و نتیجه اعلام شد:

۱٫  کاربست برنامه درسی ملی (۲رأی)

۲٫  آسیب‌شناسی ارزشیابی توصیفی(۳رأی)

۳٫  نقد و ارزیابی علوم تربیتی(۲ رأی)

۴٫  فنی و حرفه‌ای(۲ رأی)

۵٫ تربیت متخصصی(۶ رأی)

۶٫ خانواده اخلاقی(۵ رأی)