تولید محتوای علمی و آموزشی پیشگیری اولیه از اعتیاد به منظور درج کتب درسی
به تناسب سن عقلی و تقویمی دانشآموزان مقاطع مختلف تحصیلی
در راستای سند جامع پیشگیری از اعتیاد
عنوان فعالیت |
|||
فاز |
مراحل فرعی |
||
فاز اول : پژوهش و نیازسنجی |
– بررسی سیاست ها و خط مشی های کلی و جدید وزارت آموزش و پرورش |
||
بررسی سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد و نتایج پژوهش های به عمل آمده در حوزه های درسی مرتبط |
|||
مطالعه تطبیقی برنامه درسی با برنامه های درسی کشور های دیگر |
|||
بررسی و مطالعه رویکرد های جهانی جدید در زمینه های مختلف برنامه درسی خاص |
|||
فاز دوم : تولید راهنمای برنامه درسی |
الف : تهیه اهداف |
اهداف ماده درسی در طول یک دوره تحصیلی در سه حیطه یادگیری،شناختی، مهارتی و نگرشی |
|
اهداف ماده درسی در پایه های تحصیلی در سه حیطه یادگیری، شناختی، مهارتی و نگرشی |
|||
ب : تبیین محتوا |
بیان مفاهیم اساسی مربوط به هر دوره تحصیلی |
||
تعیین جدول وسعت و توالی مفاهیم و مهارت ها برای هر دوره تحصیلی در سه حیطه یادگیری، شناختی، مهارتی و نگرشی |
|||
تعیین ملاکهای محتوا |
|||
تعیین ملاکهای سازمان دهی محتوا |
|||
تعیین ارتباط افقی مفاهیم اساسی ماده درسی با سایر مواد درسی هم پایه |
|||
ج : روشهای تدریس |
بررسی و ارائه پیشنهادهایی در خصوص شیوه های مناسب تدریس در دوره ها و پایه های تحصیلی |
|
|
د:شیوه ارزشیابی
|
توصیههای کلی در مورد ارزشیابی متناسب با رویکردها و اهداف برنامه و ارائه پیشنهاد روشهای مناسب ارزشیابی |
||
تعیین سهم هر یک از سه حیطه یدگیری (شناختی، مهارتی و نگرشی) در ارزشیابی |
|
||
ه- ویژگیهای معلم |
ویژگیهای عمومی و اختصاصی معلمان و تبیین دانش و اطلاعات، مهارتها و نگرشهای لازم برای معلمان |
||
و- تعیین تجهیزات استانداردها |
فضای آموزشی شامل وسعت،آرایش میز و نیمکتها و |
||
تجهیزات و لوازم مورد نیاز مانند وسایل دیداری و شنیداری و امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی |
|||
ز: بررسی و ارائه نحوه اشاعه برنامه درسی |
به صورت حضوری یا غیرحضوری و اتخاذ شیوههای مناسب دیگر در مورد؛معلمان،مدیران و عوامل اجرایی ،دانشآموزان و اولیاء |
||
فاز سوم : اعتبار بخشی راهنمای برنامه درسی |
گام اول |
بررسی میزان انطباق برنامهدرسی با استانداردهای دفتر، اهداف دوره، امکانات اجرایی، نیازها و شرایط یادگیرندگان، دانش و مهارتهای معلم، تناسب روشهای یاددهی- یادگیری، روشهای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی متناسب، رویکردهای برنامه درسی مربوطه (در جامعه و نمونه آماری مناسب) |
|
گام دوم |
اعمال نتایج اعتبار بخشی: اصلاح راهنمای برنامه درسی بر اساس یافته ها |
||
فاز چهارم: تولید برنامه درسی و مواد آموزشی |
انتخاب تیم های تالیف کتاب، تالیف نمونه درس ، تایید مولفین و تالیف محتوا، ویراستاری و آماده سازی برای اعتباربخشی |
||
فاز پنجم : اعتبار بخشی نظری برنامه درسی تولید شده |
گام اول |
بررسی میزان انطباق برنامه درسی تجارب و دانسته های قبلی دانش آموزان، روش یاد دهی- یاد گیری، علم روز، زمان اختصاص یافته به تدریس آن اهداف و رویکرد های برنامه، نیازها و توان یاد گیرندگان، دانش و مهارتهای لازم معلمان، ( در جامعه و نمونه آماری مناسب ) |
|
گام دوم |
اصلاح برنامه درسی : اصلاح محتوای برنامه درسی توسط تیم تالیف و تایید شورای برنامه ریزی گروه |
||
گام سوم |
کسب اعتبار نظری و تایید برای اعتبار بخشی عملی(اجرای آزمایشی: شامل؛ اهداف اعتباربخشی، روشها و ابزار گرداوری دادهها، جامعه و نمونه آماری، نمونه آماری اجرا و ارائه نتایج اعتبار بخشی عملی |
علاقمندان به همکاری در این پژوهش درخواست خود را همراه با سوابق پژوهشی حداکثر تا تاریخ ۱۰/۲/۹۲ به آدرس ایمیل زیر ارسال نمایند.
شرایط اختصاصی داوطلبان
– اعضا هیئت علمی
– دانشجویان دوره دکتری تخصصی
– عضو انجمن مطالعات برنامه درسی
smhoseini53@yahoo.com