گزارشی از نشست طرح رفع انحصار از آموزش زبان انگلیسی
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، سوم مهرماه بود که ۵۷ نماینده مجلس شورای اسلامی در طرحی یک فوریتی که به هیات رئیسه ارائه شد، خواستار قانونی شدن رفع انحصار زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور شدند. این طرح موافقان و مخالفان زیادی در سطح مسئولان و مردم به همراه داشت و حتی در فضای مجازی نیز توسط مردم به صورت گسترده به آن پرداخته شد.
بر همین اساس انجمن مطالعات برنامه درسی ایران با همکاری گروه زبان دانشگاه تربیت مدرس عصر روز سه شنبه، ۳۰ مهرماه، نشست نقد و بررسی رفع انحصار زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور را با حضور اساتید دانشگاهی، نمایندگان مجلس و مسوولان آموزش و پرورش برگزار کردند.
درابتدای این نشست ابتدا «حجت الاسلام احد آزادی خواه» عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: رفع انحصار زبان انگلیسی در سال ۱۳۹۱ به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسید و کاری که مجلس شورای اسلامی انجام میدهد،
قانون گذاری در این باره آن است و در حقیقت دست آموزش و پرورش دراین خصوص باز است. وی افزود: این طرح توسط منتقدان به انحراف برده شده و آن را حذف زبان انگلیسی از نظام آموزشی عنوان کردند. در حالی که بنده به عنوان یکی از طراحان این طرح اعلام میکنم به دنبال حذف زبان انگلیسی از نظام آموزش و پرورش کشور نبوده و نیستیم. برای همین ما عنوان رفع انحصار را برای آن انتخاب کردیم. نماینده مردم ملایر از استان همدان در مجلس شواری اسلامی ادامه داد: طرح به معنای قانون شدن آن نیست و در نهایت آنچه که از صحن مجلس به شورای نگهبان میرود، قانون پیشنهادی است که این شورا هم ایرادهایی ممکن است برای آن بگیرد تا در نهایت قانونی شود. آزادی خواه افزود: در مقطع ابتدایی و دوره اول متوسطه فقط زبان انگلیسی تدریس میشود و قرار است در مقطع دوم متوسطه این طرح اجرایی شود که دانش آموز هر زبانی که علاقه دارد، انتخاب میکند و آن را برای تحصیل ادامه میدهد.
وی خاطر نشان کرد: حتی اگر این طرح مصوب شود، میدانیم که حدود ۸۰ درصد از متقاضیان همچنان آموزش زبان انگلیسی را انتخاب میکنند و فقط ۲۰ درصد دیگر به زبان دیگری روی میآورند.
«محمود صادقی» عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در نشست اول که به عنوان مخالفان این طرح بود، گفت: در مجلس طرحهایی زیادی تصویب و انباشته شده که هنوز اجرا نمیشود. از طرفی با توجه به انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی احتمالاً این طرح هم به سرانجام نخواهد رسید.
وی افزود: اما مسئله آموزش زبان جز دغدغههای ما بوده زیرا به رغم زبان آموزی در دورههای دبیرستان و دانشگاه، محصل و دانشجو شاید نتواندیک مکالمه ساده به زبان انگلیسی را انجام دهدیا مقالهای به این زبان بنویسد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شکل اجرایی شورای عالی آموزش و پرورش به گونهای است که باید خود وزارت آموزش و پرورش متولی آن شود. البته دانش آموزان به جز زبان انگلیسی در سایر دروس هم از نظر کاربردی موفق نیستند.
صادقی در ادامه سخنان خود متن کامل بیانات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در خصوص رفع حصر زبان انگلیسی از سیستم آموزشی کشور را قرائت کرد.
«محمد رضا گشمردی» نماینده گروه زبان فرانسه دانشگاه تربیت مدرس در ادامه این نشست گفت: باید روی این طرح بسیار فکر کرد و به نظرم مجلس در حال بازی با این طرح است. در حالی که این طرح میتواند معلم و شاگرد رابه چالش بکشد.
وی گفت: مسئله این است که زبان انگلیسی دانش آموزان کشور درچه سطحی است که می خواهیم آن را حذف کنیم. زیرا وضعیت امروز دانش آموزان در زبان انگلیسی خوب نیست. در حالی که در کشورهای اروپایی ۳ تا ۴ زبان همراه با زبان مادری تدریس میشود. استاد دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس افزود: زبان انگلیسی زبان بین المللی دنیا است که باید همه محصلان آن را فرا بگیرند. حال اگر زبان لری هم زبان بین المللی بود باز باید آن را فرا میگرفتیم.
گشمردی تاکید کرد که این طرح به معلم و شاگرد آسیب جدی می زند. در حالی که بیشتر کشور ها به رغم اینکه زبان انگلیسی به عنوان زبان اول آنها نیست ولی فرزندان آنها به راحتی به این زبان صحبت میکنند. همچنین در کشور چین با همه قوانین خاصی که دارند، چرا زبان انگلیسی در مدارس و دانشگاههای آنها تدریس میشود؟
«فرامرز میرزایی» ریس انجمن زبان عربی دانشگاه تربیت مدرس نیز در این نشست اظهارداشت: اینکه این طرح چگونه اجرا میشود و تکلیف استانهایی محروم چه میشود، جای سوال دارد. وی گفت: در سیستم آموزش و پرورش کشور، زبان عربی آموزش داده میشود ولی دانش آموز نمیتواند به زبان عربی صحبت کند. این معضل برای سایر درسها نیز وجود دارد.
این استاد دانشگاه افزود: باید رفع انحصار را درآموزش بیشتر و جدی تر دنبال کرد. زیرا به عنوان مثال دانشجویی در رشته عمران تحصیل میکند و برای پروژههای عمرانی میتواند به کشورهای عربی برود و نیازمند یادگیری زبان عربی است. حال او برای انتخاب زبان مورد دلخواه باید آزاد باشد و نباید این دانشجو را محدود به یادگیری زبان انگلیسی کرد.
«علیرضا جلیل فر» رییس انجمن آموزش زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه تربیت مدرس نیز گفت: در کشورهایی مانند هند، سنگاپور و مالزی زبان انگلیسی به صورت رسمی تدریس و استفاده میشود و در مجموع سایر کشورها حدود ۳ میلیارد نفر در جهان به این زبان صحبت میکنند. وی گفت: در دانشگاهها، چاپ مقالات، کتابها و … همه به زبان انگلیسی است و حتی اگر مقالهای هم به زبان عربی نوشته شود باز باید کدهای آن به زبان انگلیسی باشد؛ در غیر این صورت آن مقاله چاپ نمیشود.
استاد دانشگاه تربیت مدرس افزود: در اسپانیا نیز زبان ارائه هر درسی به زبان انگلیسی و اسپانیایی است. اما سوال اینجا است اگر بخواهیم تولیدات علمی خود را در جهان معرفی کنیم، زبان اسپانیایی تا چه اندازه کاربرد دارد؟ آیا مجلهای هست که مقاله ما را به زبان اسپانیایی چاپ کند؟
وی خاطرنشان کرد: باید قبول کنیم زبان انگلیسی ۲۰۰ سال است که زبان دانشگاهی است. از طرفی این طرح بار مالی زیادی بر دوش دانش آموزان می گذارد و کار را برای آنها سخت میکند.
«علی اصغر فانی» عضو شورای آموزش و پرورش در این نشست تصریح کرد: رفع انحصار زبان انگلیسی حرف جدیدی نیست و در سالهای ۷۱ و ۸۲ نیز این طرح تصویب شد که دانش آموزان می توانند از بین ۶ تا ۷ زبان خارجی هر کدام را دوست دارند انتخاب کنند.
وی گفت: کانون زبان ایران نیز که وابسته به آموزش و پرورش است نیز آموزش همه زبانها را در برنامه خود قرار داد که طبق آماری که گرفته شد، ۹۹ درصد از فراگیران زبان انگلیسی را برای یادگیری انتخاب کرده بودند.
وزیر آموزش و پرورش در دولت یازدهم افزود: این طرح باید ابتدا به تصویب شورای عالی وزارت آموزش و پرورش میرسید و بعد در مجلس بررسی میشد.
وی ادامه داد: در زمانی که وزیر آموزش و پرورش بودم برای توسعه سایر زبان های خارجی در هر منطقه از تهران یک کلاس آموزشی آلمانی و یا فرانسوی دایر کردیم ولی هیچکدام از این کلاس ها به حدنصاب لازم نرسید. این مقام مسئول خاطر نشان کرد: حتی فرض بر اینکه این طرح به تصویب برسد برای اجرای آن و اینکه زیر ساختها لازم و معلم کارآزموده آماده شود، به ۱۰ سال زمان نیاز است.
«محمود مهرمحمدی» عضو شورای سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی نیز در این نشست اظهارداشت: به نظرم این حساسیت بیشتر سیاسی است و شاید اینکه می گوییم مرگ بر انگلیس، باید مرگ بر زبان انگلیسی هم بگوییم.
وی گفت: چه بخواهیم چه نخواهیم آموزش زبان انگلیسی قابل مقایسه با هیچ زبان دیگری نیست و نباید این موضوع را به مسائل سیاسی کشور ربط داد. برای همین است آموزش زبان انگلیسی باید از بخش نیمه تجویزی به بخش تجویزی منتقل شود.
وی ادامه داد: محدودیت در زبان انگلیسی به نوعی یک معلولیت است و باید جلوی معلولیت را گرفت. زیرا ما به نسل آینده جامعه مدیون هستیم. البته می توان شرایطی توسط وزارت آموزش و پرورش و سایر نهادهای خصوصی فراهم کرد تا سایر زبانها نیز بر حسب علاقه دانش آموزان تدریس شود.
او خاطرنشان کرد: اگر فکر میکنیم زبان انگلیسی کارآمد نیست، دلیل آن در نوع آموزش و برنامههایی است برنامه ریزان و سیاستگذاران برای آن در نظر گرفته اند.