وزیر آموزش و پرورش در حکمی دکتر حسن ملکی را به عنوان معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش و برنامه-ریزی آموزشی منصوب کرد.
متن اصلی خبر: براساس اخبار اعلام شده توسط روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، دکتر حسن ملکی، استاد تمام گروه برنامه¬ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبایی ، به عنوان رییس این سازمان و معاون وزیر آموزش و پرورش منصوب شد. انجمن مطالعات برنامه درسی ایران، این انتصاب شایسته را خدمت ایشان و خانواده بزرگ برنامه درسی تبریک و شادباش عرض می¬کند و برای ایشان توفیق روز افزون را از خداوند متعال خواستار است.
دکتر حسن ملکی سال ها تجربه تدریس در دانشگاه های برتر کشوری در زمینه آموزش و پرورش و برنامه ریزی درسی را دارد و در سمت های بسیاری از جمله معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، مدیرکل دفتر تالیف کتب درسی، مشاورعالی ودستیاررئیس باسازمان همکاری داشته است.
متن ابلاغ وزیر آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی به دکتر حسن ملکی به شرح زیر است:
برادر گرامی جناب آقای حسن ملکی
در اجرای ماده ۵ قانون تشکیل سازمان، و با توجه به صلاحیت و تجربیات جناب عالی، به موجب این ابلاغ به عنوان«معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی» منصوب می شوید.
امید است با اتکال به خداوند متعال، پیروی از از منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و سیاست های ریاست محترم جمهور، ضمن توجه به اولویت ها و سیاست های وزارت متبوع، در اجرای موارد ذیل اهتمام جدی داشته و نتیجه اقدامات را مستمراً به اینجانب گزارش نمایید.
۱- اجرای دقیق قانون تاسیس سازمان، برنامه درسی ملی، بازنگری، اصلاح و بهبود سیاست ها و خط مشی های سازمان، در چهارچوب قوانین و مصوبات هیئت امنا و سایر اسناد تحولی.
۲- توجه ویژه به جایگاه پژوهش در سازمان و نهادینه کردن آن در طراحی، تولید و اجرای برنامه های آموزشی و درسی و ایجاد نظام علمی برای استفاده از نظرات و تجربیات معلمان، مربیان، مدیران مدارس و صاحب نظران حوزه و دانشگاه.
۳- ارزشیابی از برنامه های درسی در حال اجرا و طراحی و تولید راهنمای برنامه درسی حوزه های تربیت و یادگیری، متناسب با نیازهای حال و آینده کشور و توجه به بیانیه گام دوم انقلاب و تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۹
۴- توجه به اصل ۱۵ قانون اساسی برنامهریزی برای آموزش مطلوب«زبان، خط و ادبیات فارسی، و توجه به نقش و اهمیت«فرهنگ، هنر و تاریخ اسلامی، انقلابی و ملی» در برنامه های درسی.
۵- حفظ انسجام و وحدت«برنامه های درسی با برنامه های درسی تربیت معلم و روش ها و اقتضائات اجرای برنامه در سطح مدارس و شیوه های ارزشیابی از پیشرفت یادگیری دانش آموزان.
۶- توجه به جایگاه و نقش محوری«مدرسه» در چهارچوب فصل چهارم سند تحول، به عنوان کانون عرضه خدمات، فرصت ها و تحولات آموزشی، پژوهشی، تربیتی، اجتماعی و فناوری.
۷- اتخاذ تدابیر لازم برای ایجاد ثبات نسبی در برنامه های درسی مصوب و تجدید نظر در حجم محتوای کتب درسی و فرآیند تولید و عرضه آن با استفاده از از فناوری های نوین آموزشی و پرورشی با تاکید بر انتقال از کتاب به سمت بسته های یادگیری.
۸- برنامه ریزی دقیق برای آموزش و توانمندسازی معلمان، مربیان، مدیران مدارس و کارشناسان ستاد و سازمان و ایجاد سامانه مناسب برای شناسایی و حمایت از اختراعات، ابتکارات، خلاقیت ها و نوآوری های معلمان و کارشناسان.
۹- توجه جدی به مهارت آموزی و کارآفرینی، ایجاد تنوع در محیط های یادگیری و غنی سازی منابع یادگیری در سطح مدارس با هماهنگی و تعامل موثر با معاونین آموزشی، پرورشی، تربیت بدنی و روسای سازمان های وابسته، دانشگاه های تابعه و مراکز ستادی.
۱۰- توجه به دست آورد ها و تجارب مفید سازمان، به خصوص بودجه ریزی عملیاتی، جلب مشارکت و همکاری، پژوهشگران، کارشناسان و مدیران سازمان، برگزاری مستمر جلسات هیئت امناء و کمیسیون دائمی.
توفیق روز افزون جناب عالی را در انجام وظایف محوله از خداوند متعال مسألت دارم. محسن حاجی میرزایی
منبع: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی