عنوان : تدوین راهنما برنامه درسی ریاضی دوره دبستان مبتنی بر رویکرد شناختی
مجری: دکتر سهیلا غلام آزاد
ناظر: دکتر یلدا دلگشایی
همکاران طرح: دکتر زهرا گویا و نرگس مرتاضی مهربانی
به سفارش: پژوهشکده علوم شناختی
اتمام طرح: تابستان ۱۳۹۰
چکیده:
تجربههای اولیه کودکان در یادگیری ریاضی از اهمیت بسیاری برخوردار است. یافتههای پژوهشی نشان میدهد که چگونگی شکل گیری این تجارب، متاثر از نوع آموزشی است که به کودکان عرضه میشود و میتواند تعیین کننده آینده ریاضی آنها باشد. بدین سبب در چند دههی اخیر، پژوهشگران شناختی پژوهشهای قابل توجهی در رابطه با آموزش ریاضی به کودکان انجام دادهاند و رویکرد شناختی را به عنوان یکی از رویکردهای مطرح و قابل دفاع در تهیه فعالیتهای یادگیری ریاضی، معرفی کردهاند.
با توجه به نقش و اهمیت این رویکرد در حوزهی آموزش ریاضی، مطالعه حاضر در پی آن است تا با ارائه زیرساختهای لازم برای تولید برنامه و محتوای ریاضی مبتنی بر رویکرد شناختی، و همچنین طراحی فعالیتهای نمونه برای کلاسهای درس ریاضی، زمینه لازم را جهت رشد و ارتقای کیفیت آموزش ریاضیدر دوره دبستان مهیا سازد.
در این برنامه پیشنهادی، ریاضی به عنوان یک حوزه معرفتی که در آن دانش ساختنی است، مورد نظر میباشد. با توجه به این فلسفه ریاضی، تاکید برنامه بر یادگیری ریاضی با درک و فهم خواهد بود که در آن، ساخت مفاهیم ریاضی از طریق تجارب آموزشی مناسب و دانش قبلی یادگیرنده صورت میگیرد. علاوه بر این، پرورش مهارتهای تفکر در سطوح بالاتر مانند تفکر انتقادی، تفکر خلاق، و ریاضی وار استدلال کردن مبنای فعالیتهای آموزشی میباشد.
واژههای کلیدی:آموزش ریاضی، رویکرد شناختی، برنامه درسی ریاضی دوره ابتدایی، طراحی فعالیت یادگیری.