آمیختگی زندگی با دین و دانش و هنر

کارگاه ها و دوره های آموزشی

اعضاء انجمن، صاحبنظران و کارشناسان می‌توانند از سایت انجمن برای انعکاس دیدگاه های خود در خصوص مسائل حوزه برنامه درسی کشور استفاده نمایند. سایت انجمن از این پس به انعکاس این نظرات خواهد پرداخت تا بدینوسیله به پویایی گفتمان برنامه درسی یاری رساند. روشن است که دیدگاه های مطرح شده معرف دیدگاه رسمی انجمن مطالعات برنامه درسی نمی باشد

این مسیر برای همه کسانی که مایل به استفاده از آن باشند باز است. برای بهره برداری از این فرصت کافیست نقد و تحلیل خود را برای دبیرخانه انجمن(khosravi2006_s@yahoo.com) ارسال نمائید تا پس از بررسی و در صورت برخورداری از ویژگی هایی مانند دقت و رعایت ادب گفتگو، دستور انعکاس آن در سایت صادر شود. نخستین مورد از این دست نظرات تحلیلی- انتقادی به قلم آقای حسن شرفی به رشته تحریر در آمده است که ضمن تشکر از ایشان از مخاطبان سایت دعوت می شود این یاداشت را مطالعه نمایند

دکتر علیرضا عصاره- رئیس انجمن

 

به نام ایزد دانا

سرورگرامی جناب آقای مهندس نوید

دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش

با اهدای سلام

با احترام به استحضارمی رساند

در موقعیت جدید نظام آموزشی شش، سه، سه و نظایر آن، از یک سو با اضافه شدن یک پایه تحصیلی در دوره ابتدایی ومواجه شدن با کمبود آموزگار و ازسوی دیگر تشویق دبیران دوره دبیرستان به تغییر مقطع به دوره ابتدایی، آیا چنین وضعیتی در سند راهبری تحول بنیادین ترسیم شده است؟ اگر چنین است بابت اعتراضیه (کاربردرویکرد هنر اعتراض) عذرخواهی می کنم. همان‌طور که می دانید برای تهیه یک مقاله علمی و پژوهشی، داوری، اصلاح و چاپ آن لااقل دوسال به طول می انجامد. آن وقت محاسبه کنید که چندین کتاب درسی جدید چگونه تالیف و داوری شده است؟ چرا درمیان کتاب های درسی دوره ابتدایی فقط کتاب درسی هنر برای دانش آموزان نداریم؟ چرا دبیر هنر دوره متوسطه اول (راهنمایی) مرتبط با رشته تحصیلی بسیار کم داریم؟ چرا برای رشته های مهارتی کاردانش به خصوص گروه تحصیلی هنر، هنرآموز به ویژه هنرآموز زن کمبود داریم؟ و…

تردیدی ندارم که به همه این مسایل در آن شورا توجه شده است ولی در حوزه اجرا مورد غفلت واقع می شود. علی ایحال شاید بتوان برای کمبود آموزگار در دوره ابتدایی از فارغ التحصیلان دانشکده های هنرکمک گرفته شود. آن ها با آشنایی به روش هاای تدریس حوزه های یادگیری درقبل ازخدمت یا حین خدمت، می توانند بخشی از چشم اندازهای سند تحول بنیادین را به تجسم ونمایش درآورند و محقق سازند زیرا هنرآموزان با خلاقیت زندگی می کنند.ازاین رو است که نگاه های مشتاق دانش آموزان را بهترمی توانند جلب کنند.

"آمیختگی زندگی با دین و دانش و هنر" هم دراسناد مهم آموزش و پرورش وهم درسخنرانی های مسوولان در رده های مختلف به طورمستقیم و تلویحی مورد تاکید می باشد زیرا بسیاری ازعلمای دینی، دانشمندان و هنرمندان سالیان عمر پر برکت خودشان را به طور عملی با تلفیق دین و دانش و هنر گذرانده اند و سپری می کنند و در این راه نگاه های زیباشناسانه ای داشته اند(برای شنیدن سخنان زنده یاد استاد علامه محمدتقی جعفری به منزل ایشان دعوت شده بودیم، جالب بود که درکتابخانه شخصی ایشان انواع کتاب های مصور هنرهای تجسمی، خوشنویسی ونقاشی خط دیده می شد/۱۳۷۴٫درآخرین ماه رمضان عمرشان درمسجدبلال صدا وسیما یکی ازدعاهای شان را بیشتر شنیدم: "خدایا آن چه را که می خواهی به ما بدهی پیش از آن ظرفیتش را به ما عطا فرما"/1375). شایستگی آموزشگران هنر و هنرآموزان بیشتر از دانش هنری آن ها است زیرا پیش ازمواجه شدن با دانش و هنر، صدای "اشهدان لااله الا الله" در گوش شان زمزمه شده است.

می دانیم که هیچوقت معنی واژه های عدالت محوری، قانون مداری، تدبیر، امید و نظایر آن درلغت‌نامه‌ها تغییر نخواهد کرد و بسیار شیرین و شکراست.

با احترام: حسن شرفی – ۱۳۹۲/۵/۱۰-    h.sharafi43@gmail.com